Ett takbyte handlar om att bestämma sig för hur det färdiga taket ska se ut och exakt vilka material det ska byggas av. Det är först med ett bra offertunderlag du kan få in jämförbara offerter.

Du kan läsa artikeln här: Byta tak och bygga takkupor
 
E
Skrivet av: Daniel Martinsson

Vad jag har hört på senare tid från olika ställen bla från byggcentrum i göteborg, är att man skall ha luftspalt men genomflödet av luft skall stoppas vid takfoten och även vid nocken. Stämmer det? Tacksam för svar.
Mvh Daniel
 
E
Skrivet av: Anonym

Det är olika beronde på hur huset värme och ventilation är uppbyggt.
Jag vet att Myresjöhus har igensatta luftningar.
Men har mögelstopper i stället
 
E
Skrivet av: Per Selander

Hej
Jag undrar vad du hade för material under pappen
mvh
Per
 
E
Skrivet av: Gäst

Ventilationsbeslag ska man vara väldigt försiktig med, det har kommit på senare trots att jag har sett 50 åriga undertak utan ett enda problem i råspånten. Hade en kund som ville ha 20st på ett 180m2 tak, hans kompis sa att det måste vara det. Visst sa jag, inga problem vi skriver en avvikelse i kontrakten att jag inte ansvarar för ev. fukt skador i undertaket för råspånten behövdes inte bytas efter 56 år så fin var den. Fick kunden på andra tankar än att borra upp 20 hål för vent i undertak.
 
E
Skrivet av: Gäst

Bara för att göra en sak klar så se till att det finns byggställning. Om konsumenten eller takfirman ordnar det är av mindre betydelse. Tänk på säkerheten för vem är det som i slutänden har ansvaret för arbetet och säkerheten på huset, Jo ägaren.

Mvh
Sebastian
 
E
Skrivet av: Gäst

haha hållarna till hängrännorna. seriös artikel,,,
 
G
Varför var det inte aktuellt med papp som var original?
 
Hej,
Vad intressant, precis samma sak sitter jag och funderar på att göra.
Byta tak på min 20-talsvilla, och samtidigt bygga till takkupor.

Finns det någon möjlighet att se en budget för bygget?
Kostnad för arkitekt, byggkonsult, material, byggnation, ställning, ja, allt....

Det hade hjälp massor!

MVH
Claes
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.