Ett hus är så mycket mer än vad du kan se på ytan. När du jämför hustillverkare tar du hänsyn till flera dimensioner; hur är företaget, hur är produkten och vad kostar den? Kanske svårast av allt är att bestämma vad man vill ha.


Du kan läsa artikeln här: Så jämför du hustillverkare
 
E
Skrivet av: Asa76

ytterligare en sak som jag anser skall vara med i jämförelsen är om ett företag tex bygger badrum med GVK eller BBV behörig killar så du får ett intyg på detta. kan vara bra att ha vid försäkringsbar skada, trots att byggfirman har ansvar ett par år. Man vet ju inte vad som händer med denne. Om de finns kvar.
 
E
Skrivet av: Stefan

Jag tycker ni har gjort en väldigt bra jämförelse mellan olika hustillverkare. Många människor tror att exempelvis Älvsbyhus går att jämföra med Myresjöhus eller Trivselhus! Det är som att jämföra Kia med Mercedes! Kia =älvsbyhus. Mercedes=Myresjöhus/ Trivselhus.
 
E
Skrivet av: Thomas

Varför skulle det inte gå att jämföra olika hustillverkare?

Man kan inte bara jämföra priserna rakt av men det är klart man kan jämföra. T.ex. har vissa tillverkare trägolv som standard medan det är tillval för andra. Vill man jämföra är det ju bara att titta på vad det kostar att köpa till trägolv till det andra huset och sedan jämföra golven ... osv.

Tycker dessutom att det snackas illa om vissa tillverkare bara för att de har lägre pris. Ett bra hus är ett bra hus oavsett hur mycket eller lite det kostar. Ofta vill folk förstärka sin känsla av att ha valt rätt och hävdar just därför att deras hus är det bästa .. vad sägs om lite ödmjukhet. Det finns nog många Ä-hus ägare som är väldigt nöjda. Med tanke på hur många som köper det måste de ju göra något rätt.
 
B
Att beskriva lösvirkesbyggnation med att materialsatsen består av "en hög med brädor" känns inte helt seriöst. Materialsatsen (som såklart skiljer sig mellan leverantörer) består så klart av allt byggmaterial som krävs för att uppföra ett komplett hus. "Brädorna" som nämns gissar jag är ytterpanel eller eventuellt takpanel? Är så vitt jag vet de enda "brädor" som används vid modern husbyggnation. Materialsatsen består såklart av bl.a. väggreglar, fönster, dörrar, takmaterial, isolering, takavvattning, plåtdetaljer, balkar, stolpar, köksinredning o.s.v.

Att du som byggherre lämnas med en hög brädor och själv måste hitta någon som kan sätta i hop huset (såklart efter bifogade monteringshandligar, arbetsritningar, detaljer och konstruktionssnitt) är även inte det helt korrekt. Anlitar du Fiskarhedenvillan som leverantör har de ett nätverk med hantverkare i hela Sverige och stora delar av norden som är vana att bygga deras hus och som kund kan du alltid välja att använda dig av någon av dessa entreprenörer som företaget förmedlar.

I övrigt en bra och intressant artikel men rätt måste få vara rätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.