Var noga med underarbetet så kan du få en härligt grön, hållbar gräsmatta utanför huset. Klipp med en cylinderklippare och sträva inte efter en alltför grön färg. Det betyder mycket jobb och för mycket gödning.


Du kan läsa artikeln här: Underarbetet avgörande för bra gräsmatta
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Tänk på att spara på vårt värdefulla dricksvatten. Det är lätt att vattna för mycket. Samla regnvatten och vattna gärna med sjö- eller åvatten. Vattna helst på kvällen så att jorden hinner absorbera fukten bättre än om du vattnar på dagen. Det är bättre att vattna mycket och sällan snarare än ofta och lite, det ger en bättre effekt för växtligheten. Om du använder vattenspridare, ställ en vattenmätare under vattenspridaren och låt den vattna cirka 30 mm. På 1000 kvm stor tomt kan det kosta dig upp till cirka 450 kronor per vattningstillfälle, beroende på vad du betalar för vattnet. Lycka till! Holger Wästlund
 
E
Skrivet av: Gunnar

Jag skulle aldrig plantera en gräsmatta som i http://www.byggahus.se/tomt/128396-gar_det_att_anlagga_grasmatta_pa_hosten
Särskilt inte nu på hösten, det är knappast någon mening. Enklare och billigare att så. Det fungerar.

På landet hade vi över 2000m2 som vi skulle anlägga gräsmatta på. Marken bestod bara av värsta leran (ingen matjord) och det stod permanent vatten i hjulspår efter en grävlastare överallt. Dessutom fanns det gott om "lervällinghål". Annars var det bara ogräs överallt, alla sorters. Det såg verkligen helt hopplöst ut, alla skakade på huvudet. Vi läste mycket om hur man skulle göra och räknade på det. Det skulle bli mycket dyrt om man skulle göra precis som det står.

Istället struntade vi att ha ut matjord eller någonting alls och vi tog hjälp av en granne en liten traktor från sextiotalet och fräste hela tomten, sedan harvade vi många gånger och vältade med en gammeldags vält. Jag sådde med en såmaskin från början av förra seklet (som en skottkärra helt i trä, även hjulet, och med armar åt sidorna som vispar ut fröna jämt). Jag snålade med frön, tog bara hälften av vad man skulle. Sedan vältade vi en gång till. Detta var i maj 2008. Sedan blev det fem veckor utan en droppe. I juli började det gro. På tidiga hösten hade vi en gräsmatta, men något gles och med en hel del ogräs. Vi har aldrig tillfört något, varken gödsel, mull, jord, sand eller något alls. Nu ett år senare har vi en alldeles perfekt gräsmatta; jämn, frodig, tjock och tät utan ogräs annat än vitklöver. Trots bara långsamtväxande frösorter växer den väldigt snabbt, man måste på sommaren klippa gräsmattan var femte dag. Den frästa leran är perfekt, den dränerar väl samtidigt som den behåller fukten. Gräsrötterna får både syre, vatten och näring som mineraler. Detta är verkligen en success story, men visar att det faktiskt fungerar alldeles utmärkt att så på bearbetad lera (man behöver inte alls 10cm matjord osv), man kan visst så när det är som torrast, gräsmattan etablerar sig på några veckor när det väl regnar, och den enda kostnaden är gräsfrön och maskintid.
 
  • Gilla
martydwe
  • Laddar…
E
Skrivet av: Christian

Heja heja! Jag är helt inne på ditt spår. Gräs växer ju överallt. Har man asfalterat en parkering så likf*n tittar gräset upp. Fiberduk i skugga? Jo, då. Gräset växer där med. Jag sådde också under värsta torkperioden och hade inget vatten. Vi hade en sjukt saftig och hållbar gräsmatta under hösten.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej Gunnar,
din historia låter ju helt otrolig om man läser by-the-book beskrivningen först. Vi har också ett lantställe med liknande problem och storlek på tomten, så om detta funkar skulle det vara kanon! Det jag undrar är hur tjock lera du hade på tomten, är det lera så långt du kan gräva eller är det nåt fastare och mer väldränerande jordlager en bit ner? Den lera som du fräste, hur blöt var den? Vår lera är ett lager på c:a 2-3 dm, väldigt simmig och man skunker ner med stövlarna till skaften om man går på den, dvs väldigt mjuk och inte alls bärande. Tror du det räcker att vi skickar ut en traktor och fräser den som den är eller ska man blanda i sand eller torv som vi läst nånstans för att få den torrare och fastare?
hälsningar /Anders
 
E
Skrivet av: Gäst

Glada nyheter för oss som har en tomt som låter som din.(Vi ska anlägga gräs på ca 2500 kvm) Det låter så dyrt med 10 cm matjord. Vi kanske skulle prova som du gjort, låter helt fantastiskt! Eftersom vi bor i norrland så funderade vi på att förbereda jorden till hösten och innan första snön kommer så slänga ut gräsfrön
Vi har fått tips från en man som gjort så.., för då täcks fröna och får isolering av snön och automatisk vattning på våren när snön smälter ...Undra om det kan funka?
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag blir så glad av att läsa detta! Har själv rena ogräsåkern men det blir alderles för dyrt att följa alla "måsten". Har hört historier liknande din men inte trott riktigt på dom då det verkar sååå noga med allt. Nu ska här fräsas vältas och sås ovanpå all ogräs sen får vi se! Tack för detta positiva och överkomliga inlägg!
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej Gunnar! Blev så glad när jag läste ditt innlägg. Står med en stor välvuxen ogräsmatta som är allderles för dyr att göra till fingräsmatta om man följer alla råd. Nu åker jordfräsen och välten fram så kör vi din metod och får kanske ÄNTLIGEN en gräsmatta! Tack!!!
 
E
Skrivet av: Christian

Är marken under plan nog att ha som gräsmatta, börja att klippa bara. Du har ju världens chans att få en fin gräsmatta, den starkaste av dem alla!
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej!
Vår gräsmatta är uppgrävd p g av bergvärmeinstallation, nu i början av sept och vi måste så nytt gräs. Vi har väldigt mycket sand i jorden. Hur gör vi-kan vi bara kratta till och så-även om jorden är mager? Känns väldigt jobbigt att köpa matjord....
MvH Mariann
 
E
Skrivet av: Christian

Jag luckrade inte upp något. Faktum är att jag la ca. 5-10cm jord över bergspräng på sina håll. På mitt tak är det platonmatta sen 10-15cm vanliga grästuvor. Allt växer som in i den. Grönt och fint. Vi har sprungit runt och och lekt hela sommaren. Inte en skada någonstans. Det var väldigt många som sa att det var så svårt att få gräs att växa. Hade jag tur? Gräsfröna köpte jag på rusta, grästuvorna grävde jag upp från ängen. Jag har inget rinnande vatten så jag har inte stödvattnat någonting, någon gång.

Så enligt mig, är det enkelt att så gräs. Men jag kan ha haft tur båda gångerna.

Kul läsning! :)

/Christian
 
E
Skrivet av: as

Från en fin gräsmatta till något helt annat. Det bästa vi har gjort i våran trädgård
är att gräva ner studsmattan så att den kommer jäms med marken. Nu behöver vi aldrig vara rädd när barnen hoppar eller när grannens mindre barn också kommer. Det är också roligare för dom de kan göra och hitta på fler saker.
Observera jag handgrävde! men ta gärna en minigrävare till hjälp. Ställningen får vara kvar under vintern det är inget problem. Utseendemässigt så ser det mycket trevligare ut också vi är super nöjda inga benbrott på våran gård. När vi någon gång tar bort mattan fyller vi bara i med jord och får en bra plats att så någonting fint.
 
E
Skrivet av: as

Jag fick höra att tre vänner skulle göra fina gräsmattor på deras tomter.
När det skulle sås så gjorde den ena på hösten den andra på vintern ( på snön) och den tredje på sommaren alla fick lika bra resultat.
 
E
Skrivet av: E

Ska så ny gräsmatta men har känt motstånd när jag läst alla måsten, men blir så glad när jag läser kommentarerna, och får nytt mod.Nu tänker jag, nu kör jag så får vi se vad det blir :)
 
E
Skrivet av: Martin

Samma fina resultat här på bara lerjord. Enda problemet är lite sättningar trots föregående vältning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.