Det borras som aldrig förr i det svenska urberget. Med dagens osäkra elmarknad är det inte konstigt att försäljningen av bergvärmepumpar ökar. Bergvärme är ett bra sätt att sänka energikostnaderna. Men det krävs en noggrann installation för att det ska bli riktigt lönsamt.


Du kan läsa artikeln här: Bergvärme fakta - så gör du effektiv installation
 
E
Skrivet av: Gunnar Everhed

Vi har ett hus i sten, tvåvånings med en boendeyta om 200m2. Huset ligger i södra Frankrike på 1500m höjd så temperaturen kan gå ner till -15 ibland men ligger normalt runt -4 till -7 grader på vintern. Vi har en vattenburen centralvärme och pannan drivs för närvarande med gas.
Vi hade funderingar på att byta till bergvärme och använda oss av den installationen vi har nu med vattenelement. Vår tomt är på ca 2000m2 men den är sluttande så jordvärme är inte att tänka på.
Vem kan hjälpa oss att hitta en installatör villig att utföra jobbet åt oss. I Frankrike kan vi inte hitta någon så varför inte en installatör från Sverige.
Hjälp, vi fryser
Michèle och Gunnar Everhed
06440 Peira Cava
 
E
Skrivet av: Mario henriksson

Bra skrivet. Jag har nämligen ett teknik projekt där man ska bygga sitt eget hus och välja hur man vill värma upp sitt hus m.m. Det här hjälpte mig verkligen och jag börjar fatta själv också :)

tack och bra skrivet :)
 
E
Skrivet av: Hans Aideborn

Överväg att använda luft-vatten istället. Ett borrhål kostar mycket, dessutom arbetar moderna luftpumpar ner till de temperaturer du nämner. Om det skulle under några fåtal dagar bli kallare än så där -12, -15 kan du stötta med din gaspanna. Konklutionen är att investeringen av ett borrhål aldrig kan bära kostnaderna för det fåtal dagar med spetsenergi. I Sverige finns god statistik över dessa graddagar, det borde även finnas i Frankrike. Häls.Hasse
 
E
Skrivet av: Gäst

Till Gunnar: Från Skatteverket.se : BOSTAD I UTLANDET Den som är obegränsat skattskyldig i Sverige kan få skattereduktion för hushållstjänster och ROT-arbeten som utförts i bostad inom EU/EES-området förutsatt att övriga förutsättningar för skattereduktion är uppfyllda. Det är alltså inte helt fel att se om ni kan få hjälp via svenska installatörer. Kan dom bara lösa det hela gällande själva utrustningen så finns det nog fler som kan tänka sig att åka ner till Frankrike och hjälpa er. Är ni dessutom skatteskyldiga i Sverige så kan ni smidigt nyttja ROT-avdraget.
 
E
Skrivet av: Gäst

Det står ofta att en konventering från direktverkande el till bergvärme inte lönar sig men då skriver man aldrig om värdehöjningen på huset som ofta kan bli riktigt mycket. Jag har nämligen gjort det och känner att det var helt rätt.
Titta på allabolag.se och bilda dig en uppfattning om bolaget du skall handla ifrån.
 
E
Skrivet av: Gäst

Värdehöjningen är bara intressant om är dags att sälja innom rimlig tid. Räntan på borrning och hål och sedan element osv ökar på dina fasta kostnader samtidigt som kompressorn slits och förlorar i värde.
 
E
Skrivet av: Ludde

Gammal artikel som bör uppdateras, man räknar på 80%, 130-140m? joo men det är aktivt borrhål som gäller, alla pumpar nu köra legionellabränning med gämna mellanrum, inget problem,
 
E
Skrivet av: anonym

Vi bygger fritidshus på ca 60 m2 som ska användas året om. Vi bhöver borra för vatten och funderar då även att borra för bergvärme. Är det lönande i ett så litet hus med bergvärme? Läste i artikeln att det tar lång tid att värma upp ocm man skruvat ner vämen. Kan vi då ställa upp värmen via nätet eller är det bäst att allid ha den på ca 19 grader. Vi åker ju dit på helger och lov.
 
E
Skrivet av: Johan

Om ni är ofta i fritidshuset skulle jag satsa på en av dom mindre bergvärmepumparna, och inte låta elpatronen hjälpa till annat än när ni är där, en 5kw värmepump drar ca 1 kw vilket blir en förbrukning på maximalt 4000 kwh per år för vinter uppvärmningen (165 dagar). Om fritidshuset är hyggligt isolerat så blir nog förbrukningen lägre. Har ni en billig borrare och befintlig vattenburen värme så kan det nog vara värt det. Men faktorer som spelar in är ju också var fritidhuset ligger, huset ökar ju säket i värde.
 
E
Skrivet av: Veronica

Vi har nyligen köpt hus där det installerades bergvärme 2011. Dock finns det en tillbyggnad på huset med två radiatorer där bergvärmen inte är installerad utan där det fortfarande är direktverkande el. Vet ni ungefär vad det kan kosta att installera bergvärmen i dessa två rum?
 
E
Skrivet av: Kjell

Vi har sk sjövärme installerad , den funkar väl väldigt likt bergvärme. Vi har oxå gamla vedpannan kvar som reserv . Värmepumpen är inkopplad på vedpannans ledning så värmen går via pannan och ut på nätet , nu är min undring , jag brukar ju spetsa lite med vedpannan då och då bara för att hålla torrt o skönt i källarvåningen samt att hålla skorstenen torr och givetvis för att värma upp huset lite billigare MEN ! Hur ställer jag in pumpen , ska jag slå av och köra förbi den eller ska jag ha pumpen igång och bara elda på i pannan??? Tål värmepumpen den temperaturhöjningen ? kan kompressorn ta skada ?? Snälla ni som VET . Tala om hur vi ska köra den för att få optimal effekt . Tack o hej // Kjell
 
E
Skrivet av: Morgan Larsson

Hej, det beror på hur enheterna är kopplade. Är det kopplade i serie så kommer värmepumpen att larma för HP (hög pressostat) när temperaturen blir för hög. Då måste larmet kvitteras innan kompressorn kan startas igen. Är de kopplade parallellt så beror det på hur styrningen är konfigurerade. Du får gärna maila systemlösnaingen/schemat till mig, kontaktuppgifterna finns på www.ivt-7h.se.
 
E
Skrivet av: Morgan Larsson

Sedan den här artikels skrevs så har mycket hänt. Framförallt handlar det om dimensioneringen för idag är effekttäckningen normalt 80-85%, borrdjupen 150-200 meter för normalvillan och priset 120-130 000 kronor gäller EFTER ROT-avdrag.
Varmvattentemperaturen ligger normalt på 60-65°C med de nya kompressorerna och styrelektoniken har tagit steget in i 2000-talet.
Läs gärna mer på www.ivt-7h.se där även andra värmepumpsmodeller beskrivs.
 
E
Skrivet av: Anonym

Fråga: Vi har 2 bergvärmehål, först ett äldre på 170 m som har tappat i effekt och ett nytt på 200 m. Systemet skall automatiskt välja vilket hål som skall användas, men vi ser ingen skillnad på systemet. Vi får samma dåliga effekt som tidigare och innan vårt äldsta hål tappade i effekt så fungerade systemet bra. Hur vet man att det nya hålet fungerar, dvs hämtar från rätt hål vid rätt tillfälle?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.