Tidigare har det varit förvirring kring hur man bygger badrum i trähus. Att två konkurrerande branschförbund, BKR och GVK har haft olika syn på hur ett bra våtrum ska utföras gjorde inte gjort saken enklare.


Du kan läsa artikeln här: Reglerna för att bygga eller renovera badrum
 
E
Skrivet av: Åsa

Hej,

Mend händvisning till raderna om ansvar i 10 år undrar jag om man som kund skrivit ett kontrakt med firma X, som anlitar en BBV behörig frirma Y för ett badrum. Y utfärdar ett kvalitetsintyg. X går sedan omkull efter 1 år, men Y finns kvar.

Vart skall man då vända sig vid en skada inom 10 år?
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Den här frågan rekommenderar jag att du säller till advokat Filip Rydin under Fråga experten. Ett klurigt specialfall.
 
E
Skrivet av: Åsa

Jag har lagt min fråga till Expertpanelen under entreprenad. Jag tror att många bygger på detta sätt, dvs med en avtalspart som i sin tur, enligt kontrakt, har underentreprenörer för El- ,badrum-, fönster- mm och man får då sitt badrum intygat av en BBV behörig underleverantör som man ej kan reklammera till pga att man inte har kontrakt "direkt" med denne.
 
E
Skrivet av: Bygg & Kvalite

Hej
Då frågar vi , hur skall ett vårum vara uppbyggt , skall man gå på Boverkets eller ByggKeramikrådets eller
GVKs anvisningar ?
 
E
Skrivet av: Anonym

Det finns skivor som är godkända som redan har tätskikt. Då blir det inte så svårt att göra rätt och få upp rätt mängd gummi på väggen. Skivan heter Minerit VT och har tydligen aldrig blivit angripen av mögel. Skivan är dyrare men vi räknade ut att slutresultatet blir billigare. Så det blir den vi kommer välja i vårt badrum. Se anvisningarna från BKR eller GVK. På www.bkr.se finns länkar till tillverkare.(Boverkets regler gäller men är mycket mer övergripande. )
 
E
Skrivet av: Jon Hedelin

Tätskiktet som finns på Minerit VT uppfyller inte de nya kraven på ångmotstånd som finns i BBV och BBR. Dessa skivor måste därför kompletteras med ett godkänt tätskikt om inte en fuktdimensionering av den aktuella konstruktionen kan visa att det går bra med lägre ångmotstånd än de generellt föreskrivna 1 000 000 s/m.
 
E
Skrivet av: daniel

Det nämns att mineritskivorna inte håller för reglerna trots att tillverkaren själv påstår det...
här kommer ytterligare ett förslag där tillverkaren påstår att det inte behövs ytterligare tätskikt----

någon som vet???http://www.byggmagroup.se/dt_article.aspx?m=2412

samma företag som gör huntonit innertak som funnits i många många år.....

tacksamf ör besked!
 
E
Skrivet av: Jon Hedelin

Visst uppfyller mineriten de krav som ställs.

Fibo tresbo är inte tänkta som underlag under keramik. De skivorna ger en färdig yta. Det är dock inte alla försäkringsbolag som godkänner dem.
 
E
Skrivet av: Lennart

Glöm försäkringen! Lönar det sig någonsin att anlita ett försäkringsbolag? Vissa ersätter ju tydligen inte fuktskador alls, utan hänvisar till den som gjort jobbet. Ska man då stämma sig själv om man gjort jobbet själv? ! ? Finns det företag som betalar en renovering då deras arbete inte längre håller tätt efter några år, om nu företaget finns kvar. Ett är säkert, om ett företag skulle göra detta lär det inte finnas kvar så länge till! Finns det något försäkringsbolag det lönar sig att vända sig till vid fuktskador? Jag har en far och en bror som har erfarenhet av att det inte lönar sig. Min far har haft fuktskador i badrummet. I dag ångrar han att han anlitade försäkringsbolaget. Hade blivit billigare att åtgärda skadan själv, även om han anlitat hantverkare. Försäkringsbolaget betalade visserligen för skadan "MEN" (som Tony Irving skulle ha sagt) betalade bara för lappning av golvmattan, dessutom drar de av 8 % för varje år som gått sedan föregående renovering av badrummet, trotts att det var i skick som nytt och trotts att skadan inte hade med utförandet av badrummet att göra utan med rören under golvet. Min far passade på att förenkla utformningen av badrummet för att göra det säkrare, på sin egen bekostnad, vilket ledde till enklare jobb för mattläggaren och lägre kostnad för försäkringsbolaget, men inte heller det premierades. Då han frågade besiktningsmannen om han själv skulle acceptera att man lappade i hans eget badrum svarade han naturligtvis nej, vem vill ha det så? Ingen!!! Däremot har försäkringsbolaget en massa krav. Krav på att man inte får börja åtgärda skadan förrän de har besiktigat, under tiden förvärras skadan!!! Man har också krav på utförande och vilka hantverkare som får anlitas mm mm och hela tiden ska de besiktiga arbetet löpande viket innebär en massa ofrivilliga avbrott i arbetet vilket leder till att jobbet tar längre tid än nödvändigt och under tiden står man där utan toa, dusch och tvättmaskin. Det innebär också att jobbet blir mycket dyrare och sedan får man själv betala nästan hela kalaset. När besiktningsmannen sedan bad honom såga upp golvet ytterligare jämte fuktskadan, detta efter att företaget som försäkringsbolaget själva utsett redan var klar med avfuktningen, höll han på att smälla av. Horribelt!!! Nej, min erfarenhet är att det enda vettiga är att: 1. göra jobbet själv och se till att det blir riktigt utfört så att man inte får några problem. 2. Att ständigt vara observant på eventuella skador eller slitage mm, inte bara i badrummet utan även under och i angränsande rum. 3. Gör omedelbart en noggrann undersökning efter t ex ett stopp i avloppet, framförallt under badrummet (detta gäller naturligtvis även alla andra ställen där vatten används som t ex tvättstuga och kök). 4 Försök att förekomma skadan eller olyckan. Tänk igenom vad som skulle kunna hända. Är badrummet inte renoverat på länge kanske du har dåliga rör- eller slang- genomföringar, kanske är det tätat med silicone, siliconet kanske har torkat och krympt, kanske träffar duschstrålen rören och vattnet rinner längsmed rören in i väggen varje gång någon duschar. Kanske bildas kondens på rören som rinner in i väggen o s v. 5. När du anar att något är fel kolla upp och åtgärda felet med en gång. Tänk aldrig att det klarar sig nog ett tag till. Väntar du tills tapeten börjar släppa från väggen eller mattan från golvet blir det mycket besvärligare och dyrare att rätta till då du då kanske måste bryta upp både golv och väggar för att mögelsanera och måste du inte bara ersätta golvskiva eller väggskiva utan även bärande konstruktion kan det bli riktigt riktigt dyrt. Sist men inte minst är det bra att ha lite pengar undanstoppade så att du kan åtgärda felet i ett tidigt stadium. Då slipper du inte bara de dyrbara renoveringarna och får pengar över till något roligare utan kan förmodligen också sova lite bättre på nätterna (Jag vet). Det är klart, har du nyligen låtit behörigt företag renovera och du har papper på det och har valt ett bra försäkringsbolag är påstridig och envis samt född med tur och hotar med att gå till tidningarna kanske det möjligtvis trotts allt ändå kan löna sig att anlita försäkringsbolaget. Skulle de ändå säga nej kunde du tills för inte länge sedan få ekonomisk hjälp från småhusskadefonden men de har fler regler än lämpligt bl a gällde det bara vissa hus byggda mellan vissa år och de drog av 1/30 del för varje år som huset var gammalt mm mm. Så de som råkar illa ut nu får tydligen stå på egna ben om jag har förstått det rätt.
 
E
Skrivet av: daniel

jag e helt med på att det inte skall finnas mer ytskikt utapå dessa skivor- men frågan blir ju mer tvärtom-.... om man läser deras sidor så hävdar de att man inte behöver något under skivorna....
stämmer detta?

i så fall blir ju kostnaden för ett bad rum betydligt lägre än att sätta alla normala udnerskikt för att sedan sätta tätskikt...

eller tänker jag helt fel??
tacksam för svar
/daniel
 
E
Skrivet av: IF kund

Enligt artiekel ovan så säger Mats Sundin att om man har ett BBV eller GVK intyg så har man inte bevisbördan som kund utan försäkringen täcker en skada. Det är så jag tolkar hans uttalade. MEN jag har försökt få detta bekräftat och lyckas inte. Enligt den korrespondans jag haft med IF så måste badrummet även vara helt korrekt byggt. Dvs du som kund anses inte ha fullgort din uppgift genom att anlita en behörig firma utan du har också själv bevisbördan.

Detta anser jag helt orimligt och kommer troligtvis byta försäkringsbola om man int ekan få ett yttrande i klartext vad som gäller hos IF.

Så svårt kan det väl inte vara haha en policy för hantering. Antingen så gäller BBV /Gvk som bevisning att man handlat i "god tro" eller inte.....

Är det så att de bara försöker ragga kunder med Mats uttalande, och i själva verket hanteras badrum inte alls så?

Förvirrad kund.
 
E
Skrivet av: Kennethklubben

Fibo Trespo skivorna är tydligen typgodkända som vattentätt ytskikt likställt plastmatta på vägg...vilket gör att jag definitivt kommer fundera på dessa när jag skall göra om mitt badrum.
Vilken händig person som helst kan ju montera dom.
Kostar ca 1500:- per lm vägg, så för mitt badrum på 12m2 med 14 meter vägg...blir det ca 21000:- + en matta på golvet för 6000:-
Totalt ca 27000:-
Fick en offert på kakel på vägg, motsvarande det mönster på Fibo Trespo...den offerten landade på 69000:- UTAN golv.

Gissa vilket jag väljer...
 
E
Skrivet av: Anonym

hur ser gvk och bbv på gipsplattor som man rekomenderade för ett tag sedan..
är det byggfusk att ha använt deras rekomendationer?

Dom nya rekomendationerna är det byggfusk att använda dom?

Hela vvs sidan är ett enda stort byggfusk så detta med tätskikt är bara en del av ett komplext hanterande av vatten i våra boendemiljöer

rördragning i våt ytrymmen borde göras med rör i rör och med skydd mot skruv och borr.
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Bra och viktig information och diskussion om reglerna kring badrumsbygge. Här kommer några mindre tips i sammanhanget: * Vatten som rinner ner bakom tvättställ kan vara ett problem. Gör antingen helt tätt eller ett tillräckligt stort avstånd (minst 3 cm) så att det går att komma åt och torka av. * Om du har badkarsfront bör denna vara lätt att ta av för att kolla ev. fuktproblem * Om du har duschkabin bör denna vara lätt att dra fram så att man kommer åt bakom för rengöring * Gamla fogar och materialskarvar samlar smuts och fukt och måste ses över med tiden Holger Wästlund
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.