E
Skrivet av: Peter Lindh

Hej,
I en av frågorna i er frågespalt säger er expert Björn Lovén att man under vissa omständigheter kan koppla en toalettstol till ett 75 mm avlopp. Vi har det här behovet och undrar därför vilka dessa speciella omständigheter är?

undrar,
Peter
 
E
Skrivet av: inger Stenfelt

Kostar det att fråga??
 
E
Skrivet av: anna

Hej!

Vi ska bygga till vårt hus vilket kommer att innebära att våra invattenledningar kommer under nya tillbyggnaden. Finns det regler runt detta?
Tack på förhand!
 
E
Skrivet av: Bjarne Strömskov

Hej . Vi har et lille landbrug i Hylte komune . Vi har fået at vide hvores spillevandstank og alt ved det ,er ulovligt . Dette fik vi ikke at vide ved köbet . Komunen kräver nyt . Vi har haft kontakt med en graver . Som sage det ville koste 60000. + moms . vi sage ok gå i gang . Men 3 uger efter ,er prisen nu 84000 kr + moms . Er det nomalt i sverig . Hvem har ansvarret her . I Danmark er dette bedrageri , og her med skärbet forhold . Da mange har vist dette , men ikke os . för 3 år efter köbet . Hvad skal vi göre ?
 
E
Skrivet av: Tony Berg

Vattnet "hänger sig" i toastolen när man spolar?
Efter stambyte från källare upp till 2:a våningen sattes en vaccumventil inne i kryputrymmet intill toan, under snedtaket istället för som tidigare ventilering ut genom taket. Problemet är bara att det verkar som jag får ett övertryck i systemet istället för undertryck till att börja med. Tar jag bort vaccumventilen fungerar det perfekt. Köpte en extra vaccumventil och satte strax under vattenlåset på handfatet med samma resultat! Tar jag bort ventilen så det blir fritt blås fungerar det däremot bra (eftersom det blir ett övertryck). Provade med ett litet papperslock som jag tejpade i ena kanten. När jag spolar öppnas locket rakt upp och stänger igen strax efter.
Finns det någon shematisk bild och/eller teorier om hur det ska fungera?
Har pratat med "proffs" som jobbar med sådant här. Kände till problemet men han satte själv något emellan i ventilen så den inte stängde rikigt ordentligt!!!??? Låter inte riktigt sunt, tycker jag! Känns som enda alternativet är att gå ut genom yttertaket igen likt tidigare?
Vad gör jag?
Hälsningar Tony
 
E
Skrivet av: Liverpool fc

Hej undrar vad det skulle kosta/om man får dra ut vatten och avlopp till utehuset på tomten från det vanliga huset. Sträckan är ca 3 meter från husvägg till utehusvägg? Hoppas du förstår min fråga.
 
E
Skrivet av: Matte

Björn Lov'en: man brukar ju räkna med en livslängd på ca 40 år på det rör som inte tycker man bör byta trots de legat sen 1965. Hur tänkte du där?
 
E
Skrivet av: Jenny

När måste man byta ut septiktanken till en ny? Hörde av grannen att hon i sin tur hört att man måste både fixa ett infiltrationssystem samt byta septiktank nu när hon skulle sälja huset. Infiltrationssystemet vi har är nydraget, men det här med septiktanken är frågan som återstår.
 
S
Hej Jag har tittat på ett fritidshus Där det finns sommar vatten och en stenkista. Min tanke är att ev.bo där åretrunt. Jag behöver borra efter vatten och någon form av enkelt och billigt avloppssystem. Ev. Långt fram i tiden Kommer det bli kommunalt vatten och avlopp. Det finns Någon form av litet BDT avlopp med något eko system, vad kostar ett sådant och skulle det vara ett alternativ för mig skulle du rekommendera mig att borra efter vatten nu i sommar och koppla in någon form av avlopp nästa år. Vad det gäller lån, hur ska jag tänka där? Ta hela summan med lån nu till både avlopp och vatten. Eller ska jag vänta med lånet för avloppet till nästa år, är det någon nackdel för mig? Många frågor. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.