Tycker du att grannens träd skuggar eller att staketet är misskött så kontakta miljöförvaltningen eller stadsbyggnadskontoret om ni inte kommer överens. Men var beredd på att lagarna är både luddiga och generösa.


Du kan läsa artikeln här: Konflikter med grannarna
 
E
Skrivet av: Anonym

Min grane har minst 2 av sina 20-meters höga träd precis intill häken som skiljer våra tomtar. För 3 år sedan har vi instalerat jordvärme och då , i samband med att vi har grävd i hela trädgården har vi upptäckt rötter från dessa träd , tjocka upp till 15cm i diameter, långa på flera meter på hela sidan som går mot dessa granar. Tidigare hade vi syrener, och flera rododendronen som var plaserade c.a 3-5 m från den avgränsande häck. De var vi tvungna och ta ner undan för undan därför att de dog p.g.av allnäring i jorden sögs upp av de stora granens träd som ligger alldelles nära häcken. Vi har investerat mycket i trädgården, lagt om den, samt i jordvärmen som möjligen den också hotas av de stora rötter som utväcklas under jorden.
Andra otrevligheter är att de stora träden fäller en massa löv och även grenar på våran tomt , smutsar ner tvätten och även gör omöjligt för oss att sitta och nytta av solen på våran tomt. Jag lider av fibromyalgi och behöver därför sol och värme.
Dessa granar har vi under de 20 åren vi har bott här försökt prata med vid olika tillfällen men aldrig fick förståelse för våra önskningar. Minst sagt. Vi vill behålla lugnet emelan oss och därför vill vi ha hjälp och råd med våra frågor. Vilka regler gäller det? Finns några mått om hur nära, hur höga ...min tomt ska granen ha sina träd? Om det hade varit en byggnad skulle ha varit omöjligt att få byggnadslov. Är det samma regler för träd? Jag förstår att min grane har kaniner i utehuset och vill kanske ha skugad för de men alla har rätt att välja hur de vill ha i sina ägda hus och tomt, även vi!
Hjälp oss snälla!
MNH En familj i skuggan av andra.
 
E
Skrivet av: ulf

Hur lätt som helst att detta uppstår. Min granne har just byggt en pool, cirka 1,5 m. från vår tomtgräns. Poolen värms upp av luftvärmepump som han placerat 1 m. från tomtgräns till mej. Fläkten i värmepumpen blåser med hög vindhastighet rakt in på min tomt. Den delen av tomten är i och för sig min infart men är i alla fall min tomtmark där jag regelbundet får rensa ogräs, betala fastighetsskatt för som förmodligen kommer tillbaka, jag och de som kommer på besök skall inte behöva gå rakt in nån slags orkanvind som dessutom blåser med betydligt lägre temperatur än omgivande luft för att grannen själv skall få sin egna behov tillfredsställda.
Jag påpekade för grannen, innan instalaltion, att den där utedelen den skulle han i varje fall vända ut mot gatan och inte mot min tomt, men så blev det inte.
 
E
Skrivet av: Anonym

Hur höga träd får man ha på sin tomt inom Värmdö kommun?
Min granne har ett antal enorma furor som står i en sydsluttning och vars majoritet grenar växer ut mot söder vilket gör att det om/när trädet faller sannolikt kommer att landa på mitt hus. Finns det verkligen ingen regel eller lag som lägger ansvaret för en eventuell olycka eller andra skador på trädägaren?
Andra träd intill har vid tidigare tillfällen blåst omkull, dessbättre utan att skador uppstått
 
E
Skrivet av: Gäst

Vi har samma problem: grannens "lilla skog" bestående av ek, gran och björk förmörkar vårt liv. (trädens höjd ca 25-30 m och den närmaste granen står enbart 20 cm från tomtgränsen. Det blir mörkt i rummen, vår asfalterade uppfart är spräckt av trädens rötter. Vi har försökt att prata med grannen i 20 år - förgävens. Pga grenar, löv, pollen, ekollon men framförallt att stora grenar med kottar från granen bryter av , gör att vi enbart kan parkera bilen för på- och avstigning framför vår port. Trädens enorma grenar skadade husetsfasad och vi var tvungen att hyra kran för att freda vårt egendom. Byggnadsnämnden och MIljö och konsument tycker inte att det är någon fara och gör ingenting!!!!!! Hjälp vi är förtvivlade
 
E
Skrivet av: Gäst

Störande grannar? Ja, Dom har inrett ett förråd till bostadsrum. De som bor där är sonen och hans tjej. Deras husgavel ligger närmare våt tomtgräns än 4,5 meter. Där har grannen dels gjort en uteplats, dels att gannjäveln använder vår tomt som transportväg, när dom vet att vi inte är hemma, utan att fråga först..
Störande? Ja i högsta grad. Grannens tjej hängde ihop det med en grabb som älskade motorcycklar. Utan jobb, så dagarnafördreva hansin tid med att köra omkring på sin leksaker fram till min tomtgärns mest för att störa oss. Från morgonen kl. 9.00 fram till dagens slut vid 22.00. På kvällen drog den jäveln sin 4 hjuling utan att motorn var igång över vår tomt, det var ju närmare så. Nu är det tillfälligt uppehåll, idioten sitter väl inne för nåt sattyg. Grannfan har nu byggt en pool som gränsar cirka 2 meter från vär tomt. Värmepunpen som värmer poolhelvetet, den har idioten placerat så nära vår tomtgräns det går. Så nu är det gatans allmänna badpoolsplats. Alla kommer dit, dom som är köpta nära vänner till dom som inte är våra vänner, för att markera. En stor del av dom som kommer och muppar omkring i grannjävelns poo,l anväder dessutom vår tomt som tilfartsväg.. Visst är det roligt med grannjävlar? Vad gör man? skall man betaal fastighetsskatt för att grannjäveln använder vår tomt, Skallman slå grannjäven på käften? Skall man gör nåt anant elelr baras sitta å titta på när idioterna sitter och runkra åt varandra i grannens pool.
 
E
Skrivet av: Gäst

Vi har ett vinkelradhus (dock enskilda tomt). Vår vardagsrumsyttervägg begränsar grannens innergård. Grannen missköter dock denna fasad. De har en jättestor vildvin-klätterväxt som klättrar på fasaden utan spaljé och upp på vår tak. Vi anser att denna växt utgör en skaderisk på vår fasad och har påpekat att de borde ta hand om växten. De har också ett enormt plommonträd som lika väl är misskött och växer över till vår sida.
Om fasaden skadas under klätterväxten, är grannen ersättningsskyldig, eller hur kan man pressa på att de skall ta hand om trädgården och framför allt denna växt? Grannens tomt är ända fram till vår fasad och staket runt så vi har inte ens tillgång till vår egen yttervägg.
Har någon erfarenhet av liknande... vanligt prat hjälper inte, påpekar man detta säger de bara att de redan rensat fast ingenting har hänt.

Mvh/
En av många med "grannar"
 
E
Skrivet av: Gäst

Ha ha ha! Jag har själv grannar som är helt störda i huvudet. Orkar inte ens skriva om det, men jag förstår precis hur du känner. Ett slag på käften skulle sitta jävligt fint=D
 
E
Skrivet av: Gäst

Kopparspik i rötterna. Dödar träden på kort tid, då kommer byggnadsförvaltningen lättare döma ut fällning.
Lycka till.
 
E
Skrivet av: catten

Att ni orkar bry er typiskt svenskt. Bjud in grannen på en fika.
 
E
Skrivet av: Kalle

Grannen har en fläkt som har ett ihållande tjutande högfrekvent ljud som vätter mot våran trädgård.. Förra ägaren installerade den men använde den endast på vintern efter det att det konstaterades att den irriterade. Nya grannen som köpte huset kör den för jämnan. I våran lilla radhusträdgård har vi nu ett ständigt ihållande tjutande med en irriterande ton som gör att vi inte kan sitta ute och njuta utan att bli mycket störda av denna entoniga högfrekventa ljud. Fina påtalanden leder til svar som att de har stängt av den men den går ändå! Mycket mer underligt kan jag tycka det är då vi i har varit tillmötesgående med alla önskemål de har haft och nu är de deras tur att visa välvilja och hjälpa oss tycker jag. De tycks inte riktigt förstå att det är en ge och ta situation. Man kan inte bara flytta in och ta för sig som man äger världen. Hur lång tid skall de få innan vi blir en krånglande granne tillbaka? De tycks inte förstå de sociala reglerna och hänsyntagande som krävs om man skall bo i ett radhusområde nära varandra. Det är ju inte kanske heller så främjande för framtida samarbete att man ler och sedan säger att man skall åtgärda men sedan ignorerar det. Vad har man för någon syn på sin granne då?
 
E
Skrivet av: elsabritt

Ta ner enorma hängande träd som hänger över till grannens sida, ska det vara så svårt? Det kan vara ett elände för din granne!
 
E
Skrivet av: Nisse Hult

Jag bor granne med typen Ove Sundberg som till råga på allt är trädkramare.
Huuuua.
 
E
Skrivet av: Gunilla

Fastigheten kring våran tomt tillhör aset som äger hela skogen å är rik som en knös. Ändå vägrar han att ta ner stora granar som skymmer solen när den är i sydläge. Har en depression som inte vill ge med sig och jag behöver allt ljus jag kan få! Skiter väl han i. Snart handlar jag i affekt och ger mig på träden! Får panik när jag tänker på att dom växer å växer. Kanske skulle böter vara ett "bra" sätt att fälla ner dom?! Har ju givit honom det förslaget att vi skulle köpa träden.....Fattar inte hur man kan vara så jävlig mot oss!!!
 
E
Skrivet av: mikael

round up eller eco plug funkar fint annars så kan du prova ringbarkning.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.