Att värma huset med en luft/vatten-värmepump har blivit populärt i hus med ett vattenburet värmesystem. Det krävs inga större ingrepp vare sig i huset eller på tomten och blir därmed förhållandevis billigt. Nackdelen är buller och lägre verkningsgrad när det är kallt.


Du kan läsa artikeln här: Allt om luft/vatten-värmepump
 
E
Skrivet av: Farzan

Jag har en luft/vatten-värmepump men det är en modern, inverterstyrd sådan som har gett mig betydligt större besparingar än vad rådgivare säger. Eftersom den är inverterstyrd och kan variera effekten är också det här med start/stopp mindre relevant. Och ljudet är ett lågt, mjukt surrande, att prata om buller och risk för att störa grannar med en sån är rent löjligt.

Utifrån det måste jag säga att det känns som att vad den här artikeln säger...och i stort sett allt annat jag hört från energirådgivare, Energimyndigheten och andra företrädare för det offentliga...om luft/vatten-värmepumpar inte direkt baserar sig på "state-of-the-art". Kan det bero på de fyra traditionella stora på värmepumpar i Sverige (Nibe, IVT, Thermia och CTC) inte har såna produkter ännu?
 
E
Skrivet av: SödraSverige

Flera av våra grannar har luft/luft och luft/vattenpumpar. Det är oftast riktigt svårt att sova pga det lågfrekventa bullret.

Alla är ju inte lika känsliga för de lägre frekvenserna. En person med känslig hörsel uppfattar basljud på 20 Hz och mer, och kan störas ordentligt av det. Fakstiskt så mycket att han/hon inte kan sova = problem på jobbet osv. Så jag tycker visst att man kan prata om att störa grannar och risker m.m.

Men lösningen borde finnas hos tillverkaren!
 
E
Skrivet av: Energiberäknaren

Värmefaktorn är en viktig parameter när man skall räkna ut hur mycket en värmepump sparar. (Den varierar ju dessutom med utomhustemperatur och framledningstemperatur. Men... Det sägs inte ett ord här om energitäckningsgrad som ju beror på husets effektbehov och värmepumpens uteffekt. Är den 10% eller 50% eller 100% ? Ja det måste man ju också veta innan man bestämmer sig. Provräkna gärna själv olika alternativ på www.energiberakning.se Du kanske blir överraskad. Och du får en chans att kolla försäljarens uppgifter.
 
E
Skrivet av: Farzan

SödraSverige - jag betvivlar inte att det finns folk som störs av luftvärmepumpar. Många låter faktiskt riktigt mycket. Min poäng var att de bästa av de modernaste pumparna inte gör det .
 
E
Skrivet av: Lars

Grannens L/V pump hörs ordentligt. Låter ug som en bil på tomgång. Som tur är går den ju inte så mkt på sommaren men det lilla det går är väldigt irreterande. Han har placerat den på sitt garage så att den är riktad rakt ut mot gatan ca 2m från tomtgräns. Vi bor mittemot och hör den tydligt om fönstret är öppet vilket det är halva året :(

Har själv en L/L pump som bullrar en bråkel mot hans monsterpump så det är STOR skillnad på pump och pump.
 
E
Skrivet av: Sven

Jag avstod från att bjuda på ett hus i våras därför att ägaren hade valt att installera en luft/vatten-värmepump. Den var avstängd på båda visningarna - av en händelse - men när jag gick förbi ett par kvällar senare så var den på, och lät precis som någon skrev här, som en bil på tomgång. Jag ringde grannen och frågade, och mycket riktigt var dom störda av bullret, dock inte så att dom hade för avsikt att klaga. Jag ville inte köpa ett hus och genast byta ut en värmepump som bara var ett par år gammal. Man störde sig på att ägarna hade snålat sig - tänk om dom bara lagt lite mer och satsat på bergvärme istället.
 
E
Skrivet av: Niteowl

Nu kanske det var ett äldre hus men bygger man nytt är bergvärme ofta en onödig investering som man inte får igen på 100 år. Vår konstruktör ska iaf göra en energiberäkning på huset och han är ganska säker på att berg- eller jordvärme är bortkastat då huset iaf kommer vara så pass tätt att det inte behövs så mycket energi att hålla igång det.
 
E
Skrivet av: Jerker

Jag installerade en IVT Optima hösten 2005 och är helnöjd. Elförbrukningen har gått från 30-35000 kWtimmar till 17000. Fann ingen anledning att lägga 50 tkr på ett borrhål i ett område där berget redan är som en schweizerost. Ljudet är ytterst obetydligt och kan inte vara störande för någon.
 
E
Skrivet av: Thore A

Förstår inte hur du kan vara så nöjd ? med en pump som stänger av vid -10, men du kanske bor i Skåne.
Har tyvärr en likadan Optima 1000. Låter ganska mycket efter kompressorbyte
 
E
Skrivet av: Anonym

Vad händer med luft/vatten värmepumparna när dom nya strängare energireglerna kommer nästa år?
Går det att klara kraven med en luft/vatten värmepump
 
E
Skrivet av: Joakim

Jag har tänkt att köpa en luft/vatten värmepump av märket Stiebel Eltron typ WPL 10 IK. Är det någon som har någon erfarenhet av denna värmepump?
 
Det låter som att det var något fel på den där värmepumpen. Vi har en luft/vattenvärmpump och hör den inte alls. Däremot kan man bli irriterad på kylskåpet och varmluftsugnen.
 
E
Skrivet av: Perris

Jag har själv jobbat med dessa pumpar, väldigt tysta och bara går och går efter installation.
Viktigt dock att en duktig firma installerar dem på rätt sätt då det lite mer tyskt ingenjörstänkande i dem än motsvarande konkurrenter.
 
E
Skrivet av: Bosse fritz

Har installerat en IVT optima 900 med kombimodul 200A/W i sommras. Den funger mycket bra MEN
då det är vanligt vatten som cirkulerar till utedelen så skall man veta att får man strömlöst under längre tid så fryser delar av utedelen sönder om det är kallt...
Detta står ingenting om någonstanns.
Är det någon som har erfarenhet av detta??

Bosse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.