En bra fläkt till köket suger ut matosen utan att slösa med husets värme. Det är också bra om den inte låter för mycket och allra helst ska den vara snygg. Kostnaden för fläktar varierar med designen.


Du kan läsa artikeln här: Fläkt till köket
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Här kommer en checklista som utgångspunkt när man ska välja köksfläkt. Jag hoppas att den kan vara till glädje: ? Är den tillräckligt effektiv för dina behov? ? Utseende. ? Säkerhet. ? Separat spiskåpa eller en spisfläkt som är inbyggd i ett skåp. ? Räcker den för dina behov och får du in den på tillgängligt utrymme? ? Miljömärkt, miljövänlig och energisnål. ? Lätt att göra ren. ? Ljudnivån. ? Köksfläkt över en köksö ställer speciella krav på kåpa, placering och fläkt för utsugning. ? Köksfläkt över en köksö kan vara höj- och sänkbar. Vill du kosta på dig det? ? Inköpspris och driftekonomi. ? Hållbarhet. ? Gäller det en köksfläkt utmed en vägg eller en fristående fläkt ovanför en spis placerad i en köksö? ? Fordras det en fackman för installation eller kan du göra det själv? ? Fläkt med utsug eller luftcirkulation med kolfilter. ? Enkel eller avancerad med massor av funktioner. K Lycka till! Holger Wästlund
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Här kommer en checklista som utgångspunkt när man ska välja köksfläkt. Jag hoppas att den kan vara till glädje: (Den förra jag skickade blev lite rörig) * Är den tillräckligt effektiv för dina behov? * Utseende. * Säkerhet. * Separat spiskåpa eller en spisfläkt som är inbyggd i ett skåp. * Räcker den för dina behov och får du in den på tillgängligt utrymme? * Miljömärkt, miljövänlig och energisnål. * Lätt att göra ren. * Ljudnivån. * Köksfläkt över en köksö ställer speciella krav på kåpa, placering och fläkt för utsugning. * Köksfläkt över en köksö kan vara höj- och sänkbar. Vill du kosta på dig det? * Inköpspris och driftekonomi. * Hållbarhet. * Gäller det en köksfläkt utmed en vägg eller en fristående fläkt ovanför en spis placerad i en köksö? * Fordras det en fackman för installation eller kan du göra det själv? * Fläkt med utsug eller luftcirkulation med kolfilter. * Enkel eller avancerad med massor av funktioner.
 
E
Skrivet av: Robert Creutzer

"Bor man i en villa med mekanisk ventilation finns det sk. Alliancefläktar som är anpassade för att samverka med husets ventilationssystem. ? När fläkten sätts på i köket minskas ventilationen i övriga huset, berättar Leif Häggström vid Franke."
Har man en Alliancefläkt ÖKAS ventilationen då även takfläkten ökar när köksfläkten sätts igång. Rätta mej om jag har fel...
 
E
Skrivet av: Erika

Köp inte en köksfläckt utan kallrasspjäll! För utan blir det iskallt inomhus på vintern. Tyska fläcktar kan sakna kallrasspjäll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.