Besökaren*känner lugnet. Allt stämmer utan att man först kan sätta fingret på det. Lugnet är resultatet av det täta samarbetet de hade med Feng Shui-konsulten när de utformade huset.

Du kan läsa artikeln här: Inredning i Feng Shui-huset
 
E
Skrivet av: Peter Nilsson, Livscoach

men visst är det läckert att man år 2009 kan utbilda sig i att flytta runt en hörnsoffa. Fortsätter det så här har vi snart flyttgubbar med 120 poäng banankartong.

Feng Shui, en mångtusenårig lära där man flyttat omkring bohaget i alla dessa tider, hur kan det då komma sig att man inte vet var skåpet ska stå.

Nej, det är verklighetsflykt om man skyller sin orkeslöshet på tapeterna, sektledaren heter Feng Shui och har lika mycket att tillföra som Hacke Hackspett.

Tackar för ordet!
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
E
Skrivet av: Marléne

Jag tror att vi är olika känsliga det som Feng Shui innebär. En del förstår sig inte på det helt enkelt och avfärdar det som hokus pokus. Sedan finns det vi som är frälsta ...
 
E
Skrivet av: Anonym

låter som trams mest..
 
E
Skrivet av: Jessica

Jag tycker att det är jätteintressant att läsa om Feng-shui. Kul att någon har gjort hela huset enligt den här läran!
 
E
Skrivet av: HCB

Feng shui tror jag är en samling regler som ger balans. De var väl från början något slags riktmärke för inredning precis som vi har den berömda triangeln för köket. Nu har det blivit en väldig hajp kring detta och vissa tar det som den absoluta lagen.
Feng shui kan användas för att få det trevligt och behagligt, inte för mycket av något utan allt balanseras ut. Men man kanske inte ska tro för mycket om vad som händer om man misslyckas, tex att det skulle gå dåligt ekonomiskt för familjen eller att vissa familjemedlemmar kommer känna sig trängda till snabba beslut och annat nonsens som faktiskt ibland framkommer om man läser in sig...
 
E
Skrivet av: Linda

feng shui handlar om mera än att flytta runt en soffa, är man livscoach ( vad ingår i den utbildningen?att ha levt minst ett liv eller?) så borde man kanske ha lite hum om olika livsstilar, för feng shui är just en livsstil!
det är otroligt viktigt vad vi har runt omkring oss hemma för allting påverkar oss på olika sätt!
 
E
Skrivet av: Jannice Wistrand

Studier visar att vi med hjälp av färg och form kan påverka hur människor mår och hur de uppfattar tid och rum. Genom att inreda medvetet och tänka på de yttre intryck vi utsätts för dagligen, kan vi påverka vår vardag. Det handlar om att "Ett hem ska leva med oss. Det ska spegla oss nu och vart vi är på väg, inte vem vi har varit!" Vad som gör livet gott har intresserat människan i alla tider. Idag letar människor mer än någonsin efter sätt att må bra, som en motvikt till all teknologi och stress som vi översköljs med. Vad man kanske inte tänker på är att börja från basen, hemmet, där grunden till vårt välmående ligger. Våra hem är en spegelbild av oss själva, så om våra hem lider, gör vi det också, själsligt och känslomässigt. Så trivs du med din spegelbild? Har du det hem som du önskar? Har du den ordning omkring dig som du behöver för att kunna leva enkelt, och värdesätter du de saker du omger dig med? Feng Shui är så mycket mer än möbler och tillhörigheter, det är ett sätt att tänka. Många tror att man måste slänga ut allt man äger och har för att sedan börja om från början. Det behöver man inte alls göra. Inget är vackrare än ett hem som speglas av personlighet och känsla. Dina föremål omkring dig påminner om dig, din existens, vart du är på väg och dina drömmar. När det finns för många saker, färger och former i vår närhet konkurrerar de ut varandra. Alla yttre intryck i vår miljö skapar impulser och ger oss budskap som sätter ingång våra tankar och lustar till olika saker. Genom att medvetat använda den här kunskapen skapar man förutsättningar för att på ett enkelt sätt uppnå sina mål. Praktiska exempel kan vara: Med rätt färger och material kan man balansera upp ett rum så det känns mer välkomnande. Vi kan skapa trygghet genom att placera skrivbordet eller sängen i kraftposition, med uppsikt över rummet och med vägg bakom oss som stöd. Genom att sätta symboler i vårt hem eller på vår arbetsplats, kan vi ständigt påminnas om vad vi behöver förändra i våra liv och därmed ta ett första steg till förbättring. Feng Shui utgör även ett betydelsefullt inslag hos företag i världen. I Asien betraktas Feng Shui som ett väsentligt inslag i det dagliga livet och affärsmän i Hong Kong, Singapore och Malaysia är flitiga användare. I västvärlden vinner Feng Shui mark överallt. Stora bolag som använder sig av den österländska läran är Britsh Airways, Disney Corporation, Hewlett Packard, Body Shop, Wallstreet Journal, Oprah Winfrey och Donald Trump. Humbugg?? Nej snarare "sunt bond förnuft" Jannice Wistrand (Auktoriserad Feng Shui konsult och Inredare)
 
  • Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
E
Skrivet av: nisse tiss

finns inga vetenskaplig förankring i feng shui
Trams
Det är som att skylla världens elände på att folk har ställt soffan fel
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
E
Skrivet av: Anonym

Feng shui är inget annt än en pseudovetenskap. Det är dokumenterat att "auktoriserade feng shui konsulter" ger okonsekventa råd.

Många av de saker som Feng Shui säger sig kunna lösa kan många andra yrkesgrupper (färgsättare, inredningsakritekter, landskapsarkitekter, arkitekter mm) lösa.

Skillnaden är att dessa yrkesgrupper baserar sin kunskap på praktiskt kunnande och vetenskap medans Feng Shui folket baserar sin "kunskap" på kinesisk skrock. Någonting är inte bra bara för att det är gammalt, skulle du låta en kirurg som teleporterades hit från medeltiden operera dig?

Jag hoppas verkligen att utbildning i Feng Shui inte är skattefinansierad!

Om jag skulle bygga ett hus så skulle jag personligen anlita en arkitekt, den kostnad det innebär är väldigt liten i förhållande till totalkostnaden för ett hus och vad det tillför huset. Men på den punkten är jag iofs (precis som ovanstående) också partisk då jag läser till arkitekt.
 
E
Skrivet av: Anonym

Jag skulle snarare säga att finns dom som avfärdar det det som hokus pokus och dom som förstår det och avfärdar det som hokus pokus. Och sen ni som tror att ni förstår det.
 
E
Skrivet av: Anonym

" Åh, det kommer att bli jättebra för energierna i sovrummet" - sa jenny utan att ha sett mattan

Nästan raketforskning det här....
 
E
Skrivet av: Anonym

ursäkta, sängen
 
E
Skrivet av: Stefan T

Givetvis påverkar inredningen i huset känslan av harmoni, men det får vara någon måtta på vad vi väljer att tro på. Feng shui framställs som om det vore vetenskap, men det är allt annat än vetenskap. Vissa delar av läran kan mycket väl sägas vara rent, sunt bondförnuft - t ex känns det mycket rimligt att i möjligaste mån låta ett sovrum vara just bara ett sovrum eller att det i många fall kan kännas skönt att ha en vägg bakom skrivbordsstolen. Men när vi kommer till dogmatiska principer om att en entré i nordost ger en splittrad "energi" i huset eller att västgruppsmänniskor skall placera sängen i västläge blir jag bara för trött. Trams och humbug, helt utan verklig grund. Bättre ord finns det inte för de delarna av Feng shui-läran.
"Kompassen" som användes för att räkna ut "energierna" i rummen låter mycket, hmmm, intressant. Kan tänka mig att den bygger på samma principer som t ex pendlar eller vinkelpekare som båda kan avslöjas och tillintetgöras med relativt enkla metoder.
 
E
Skrivet av: Anonym

Vi bor i ett hus med öppen planlösning mellan kök och vardagsrum, har bott så i nio år, där centrala delen i huset varit det stora köket. Andra delen används som vardagsrum där det tittas på teve. Ända sen vi flytta hit harr några i familjen haft otrolig huvudvärk och kännt en känsla av illamående och nästan alla har upplevt att något i livskvaliteten som inte var som det skulle. när vi sedan en gång möblerade om, ändrade bl a tv:ns riktning istället att stå i sydlig riktning till norr, och vi skärmade av med en skjutdörr till köket, fick vardagsrummet ett mer tyngd och hemmakänsla med hjälp att vardagsrummet blev mer "instängd", och vi alla har mått mycket bättre sen ändringarna. Mycket av det vi fått uppleva verkar stämma överens med feng shui läran, var själv emot och trodde inte på sådana läror innan. Det är mycket som en person fortfarande inte vet om men tror sig veta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.