Här börjar artikelserien om Marlénes och Pers, dvs vår, tillbyggnad. Så här gick det till när vi tog fram en arkitektritning.


Du kan läsa artikeln här: En tillbyggnad: Arkitektritningen
 
E
Skrivet av: I tillbyggnadstankar

Hejsan! Vad kul att ni skall bygga ut!

Har surfat runt på hela webben (i alla fall vad jag kan hitta) i jakt på att få ett litet hum om kostnader kring detta! Men det är näst intill omöjligt!!! Det hade vart rätt intressant om ni hade en kostnadskalkyl på detta kalas!

Mvh Väldigt intresserad......
 
E
Skrivet av: Marléne

Man brukar ha 15 000 kr per kvm som riktmärke, men sedan varierar det kraftigt både ner och upp i pris beroende på hur mycket jobb ni gör själva, om ni väljer dyrt eller billiga material, var i landet ni bygger, mm. Det står om detta i artikeln "Vad kostar det att bygga?" https://www.byggahus.se/ekonomi/vad-kostar-bygga
 
E
Skrivet av: Anonym

Är själv mitt upp i en liknande situation, och vänta besked om bygglov när som helst. Jag har börjat ta kontakt med några byggfirmor, men undra om jag behöver anlita någon oberoende för att ta fram konstruktionsritningar innan jag ta "offerter" och väljer byggare, eller om det är ok att låta byggföretag ta fram k-ritningar (för bygganmälan, och för att man ska vara överens om vad som ska göras). Jag vill anlita byggföretag för att bygga "stommen" till huset (inkl tak, fönster, panel), och sedan tänka gipsa, inreda osv själv.

Hur någon åsikt eller tips i detta fråga?
 
E
Skrivet av: Anonym

Vi är i tankarna att bygga till. Hur mycket kostade det att anlita arkitekter? Och hur gjorde ni med bygglov, anlitade ni aritekterna först och sökte bygglov sen? Vet inte riktig i vilken ände jag ska böeja i.
 
E
Skrivet av: Erik

tänkte bara ge mina tips om hur jag gick tillväga.
Jag tog kontakt med en cadkonsult på blocket som utförde bygglovsritningar. han ritade upp exat så som jag ville ha det. jag frågade sen ett antal olika byggare om offerter, och var tydlig med att de var dom som hade konstruktionsansvar och skulle utföra byggnaden enligt gällande normer. och om dom hade synpunkter på ritningen skulle dom ange det. alla accepterade detta utan invändningar. då sökte jag byglov med hjälp av dessa handlingar och skrev kontrakt med den byggare som hade bäst referenser,
kostnad: ritningar 5000:-
byggnad 1700/kvm
bygglov: 8000:-!
 
Först anlitade vi arkitekterna, sedan sökte vi bygglov när de hade tagit fram en ritning vi var nöjda med. Stadsbyggnadskontoret ger dig inte bygglov förrän du presenterar hurdan tillbyggnad du vill göra. Våra arkitektritningar kostade ca 70 000 kr.
 
E
Skrivet av: Skall också bygga ut!

Kära nån!

Kostade er arkitekt 70 000?? I mina ögon är det rysligt mycket pengar. Jag har så smått börjat kolla upp och jag tycker 7000 är dyrt, vilket va ett ca pris jag fick. Då behövde de ha ca 16 timmar på sig.
Jag har min ritning i stort sett klar men behöver givetvis en proffessionell hand som tittar på den och godkänner eller ev ändrar det som skall ändras.
Men det är kanske jag som e ute o seglar. De kanske är så dyrt???
 
E
Skrivet av: Anonym

Ja men då får du ett slutresultat som ser rätt dåligt ut eftersom du gör det själv....svårigheten ligger inte i att rita som sagt utan att se idéer där inga andra ser dom, och att det hela blir smakfullt.
 
E
Skrivet av: Gäst

Byggnad 1700kvm verkar ju väldigt billigt. Vad har du byggt och hur mkt har du gjort på egen hand?
 
E
Skrivet av: bittan

Det kan väl ändå inte vara sant att man kan bygga för 1700 per m2! Då skulle jag kunna bygga till 50 m2 för 85 000. Då får det nog dörr och fönsterlöst.
 
E
Skrivet av: Resgarlokm

Jag skulle villia Rita en skiss ( 10*20) m
 
E
Skrivet av: Isak Goldstein

Godag. Jag fick ritningar for 2740 kr. Bostadshus 121 kvm.
 
Finns uppföljning på detta? Hur gick det? Blev det en tillbyggnad och vad kostade det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.