En friggebod får*vara 15 kvadratmeter stor, men det är inte enda regeln för hur byggnaden får utformas.*Läs in dig på reglerna och sedan kan du ta ställning till om du ska köpa en prefabricerad bod eller bygga helt själv.

Du kan läsa artikeln här: Bygga friggebod
 
E
Skrivet av: EN

Jag har en hörntomt och tänkte bygga en frigga precis vid tomtgränsen mot gatan. Vad säger reglerna där?
 
Då kan kommunen kräva att du söker bygglov, ring ditt stadsbyggnadskontor och hör med dem.
 
E
Skrivet av: Matthias

Tänkte bygga 2 m in från tomtgräns som vetter mot en hage (kommunens mark), undrar om kommunen ger sitt skriftliga tillstånd till det - vem snackar man med då tro?
 
E
Skrivet av: Daniel (deess)

Funderade på samma sak då jag tänkte bygga ca 3m från vår tomtgräns med kommunal grönyta utanför.
Ringde kommunens växel och frågade "efter dom som har hand om park/grönytor".
Kopplades dit, förklarade ärendet och skickade sedan info och ritning (om var på tomten friggan skulle ligga) via mail.
Blev samtidigt informerad om att så länge jag kunde resa en steg mot byggnaden inne på min egen tomt skulle det inte vara något problem.
Någon vecka senare fick jag ett grannutlåtande om att det var inga problem att bygga.
 
Stadsbyggnadskontoret, alltid stadsbyggnadskontoret.
 
E
Skrivet av: lordmetroid

Olika kommuner har olika avstånd för strandskydd. Kontrollera med din kommun om du har planer att bygga närma stranden.
 
E
Skrivet av: Kalle

Är det någon som vet vart man kan hitta liknande fönsterdörrar som friggeboden sasa1 har som illustrerar artikeln?
Har letat men inte hittat nåt. Älskar den tjocka karmen och de färgade spröjsen.
 
E
Skrivet av: pacman42

Finns det något skäl att inte bygga ett uthus i OSB? Har varit mycket i USA och där är nästan alla "friggebodar" byggda i OSB-element. Det går fort är billigt och enkelt, och lägger man på brädor utanpå (enbart varannan bräda alltså) och målar man den så borde den väl tåla klimatet och hålla lika länge som en vanlig träfasad?

Det vore ju verkligen enkelt att bygga väggelement med OSB på marken och sedan bara skruva ihop dem på plats, varefter man skruvar ihop takelementen också och lägger på dem...
...jag skall nog testa tekniken när jag bygger ett cykelskjul i sommar om ingen här protesterar högljutt....
 
E
Skrivet av: Kjell

Hur är reglerna för jordbruksfastighet? Här har jag ju 4 uthus på 100 kvadrat styck. Vad är definitionen på tomtgräns?
 
E
Skrivet av: ToRy

Ang. jordbruksfastighet. Jag skall inte påstå att jag har jättekoll men vad jag har HÖRT (!) så kan man i princip bygga vad man vill på en jordbruksfastighet, så länge det inte är för bostadsändamål. Eventuellt krävs bygganmälan. Finns säkert fler hakar än så men det ska vara rätt fritt. Men som sagt, ta inte mitt ord på det utan kolla upp dessa uppgifter....
 
E
Skrivet av: Eva

Grannarna har under några år byggt både pooldäck och friggebod. Nu har det tillkommit solpanel och en massa rör på baksidan av friggeboden. Det hör till saken att vi har aldrig blivit tillfrågade och byggnaden är någon meter från gränsen. Vi har träd/skog på vår tomt som sträcker sig ca 60 m . Därför har vi inte sett hur stort det hela är förrän det var klart. Det finns inget bygglov. Kan jag påtala det när jag vill? Kommunen gör inget om inte vi anmäler.
 
E
Skrivet av: seniorkonsult

En liten passus. I texten står det komplement till boastads- ELLER fritidshus. I lagtexten står det komplement till en-tvåbostadshus. Som jag då tolkar det gäller ej bygglovsfriheten för fritidshus. Till frididshus får man dock bygga "nödvändiga" förråd?
 
E
Skrivet av: Mari

Eva, om du inte ens ser huset pga 60 m skog. Varför är det av intresse för dig om det står 1eller 4,5m från tomten?
 
E
Skrivet av: Joojje

Man kanske vill stycka av tomten i framtiden och då blir det ju svårare att bygga 4.5 meter från egna tomtgränsen då det ska vara 9 meter mellan byggnader på grund av brandskydd. Det är väl bättre att få det iordning nu istället för om 10 år när det kanske är en ny ägare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.