Det gäller att välja rätt golv till köket ? det vill säga rätt golv för dig. Att välja köksgolv handlar en hel del om tycke och smak.


Du kan läsa artikeln här: Rätt golv till köket
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Några andra faktorer som kan påverka valet är befintligt undergolv och svårighetsgrad att lägga, speciellt i dessa ROT-tider då många lägger golv själva: Till exempel kan man väl lite grovt säga att: 1. Vinylplattor är relativt lätt att lägga 2. Linoleumplattor, vinylmatta, plastmatta, flytande limmat trägolv och spikat eller skruvat trägolv är väl medelsvårt att lägga. och 3. Linoleummatta, tegel, terrakotta, terrazzo, klinker, granit, kalksten, sandsten, marmor och skiffer är svårt att lägga.*Holger Wästlund
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag funderar just nu på vad jag ska ha för golv i köket. Vi ska sätta in ett nytt ekkök. och köksfirman menar att golvet ska läggas först? Brukar man göra det? Köket ska ju helst hålla i många år, men golvet kan jag tänka att det slits fortare och behöver bytas ut tidigare än skåpen. Då verkar det svårt att t.ex klickgolv går in under skåpen? Hur har ni det?
 
E
Skrivet av: Gäst

lägg inte klick golv inna lägg den efter !!
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej!
Jag har ett kök med klinker och golvvärme (vatten). Nu är jag trött på klinker. Kan man lägga linoliummatta/plastgolv över klinkern? Eller måste jag riva upp hela golvet?

Någon som vet?
 
E
Skrivet av: Niclas Krichhoff

Hej,
Vi byggde till vårt hus från 1934, i bottenvåningen blev det nytt vardagsrum & matplats som har fiskbensparkett . men i köket som angränsas så var vi järva och la in ett 5mm tjockt varmvalsat plåtgolv. det låter kallt och hårt med det ligger på ett 1omm tjockt OSB-lager som ger svikt och därunder finns det golvärme för en varm känsla. - tveklöst det bästa golvet vi lagt - och lätt var det också endast 3 skivor 1200x4000mm stora så det ger 2 tunna skarvar. Våga plåt det blir kanon!
 
E
Skrivet av: Irma Johansson

Skriv din kommentar här
Det låter intressant med ditt plåtgolv, var hittar man ett sådant?
 
E
Skrivet av: am

Jag tror så fort du lägger ett icke trägolv eller möjligtvis plast matta så är det golvvärme som gäller det går inte att komma ifrån tyvärr hur mycket man en vill
 
E
Skrivet av: am
 
E
Skrivet av: am

Du måste spackla innan och få det slätt
 
E
Skrivet av: Ellinor

Jag letar efter ett rutigt linoleumgolv som på bilden ovan. Vill inte använda klick-plattor. Någon som vet om det går att göra på annat sätt?
 
E
Skrivet av: Henrik

Se upp med Marmoleum klick. Väldigt snyggt men det får mycket stryk i ett kök: små skador från tappade bestick och fogar som sväller om det råkar bli liggande några vattendroppar över skarvarna. Man får typiskt sett problem vid diskmaskinen.
Forbo får gärna svara här hur man lagar jack i marmoleum och förebygger vatteninträngning.
 
E
Skrivet av: Mixt

Om man nu är tvungen att ha en skarv mellan standard fiskbensmönstrat vardagsrumsparkett och hall/kök, ska man då satsa på kontrasterande skarv? Tänker att det bara ser löjligt ut att försöka få det så lika som möjligt.
 
Jag tycker det ser fint ut med mässingslister...
 
Hej Niclas Krichhoff! Har du en bild man kan få se?

Mvh, Kalle Kiander
Vårt hus: www.hemresan.net
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.