Kan ett hus bli mer ekologiskt än ett som är byggt av naturmaterial från närmiljön, uppvärmt med solens strålar och biobränsle? Vi berättar hur Magnus och Malin byggde ett ekologiskt hus på 104 kvadratmeter för bara 400 000 kr.


Du kan läsa artikeln här: Byggde hus av halm och lera
 
E
Skrivet av: Gäst

Fantastiskt! Jag har last om halmhus i manga ar men aldrig sett nagon som vagat sla till och bygga i Sverige. Jag hoppas att Magnus inte lagger sig pa soffbanken efter detta arbete, en bok eller konsultuppdrag skulle jag jag garna vilja se! Med lite tur kan det har bli nagot stort! 400 000kr for ett hus som detta ar fullkomligt makalost.
 
E
Skrivet av: Gäst

Härligt.

Jag bor själv granne med ett lerhus, men detta har aldirg blivit färdigt.
Hon har hållt på med det i 7-8 år.
Har ett annat med i närheten som är ett gammalt stenhus som är renoverat med lera, jättehärligt hus har det blivit.

Och detta hus ser ju underbart ut. Synd att man själv inte har orken och tiden att läsa in sig och sätta igång att renovera med lera. Så jag fortsätter med konventionella metoder.

/Andreas
 
E
Skrivet av: Gäst

skulle vilja se besiktningsprotokoll på ett halmhus efter tio år...
 
E
Skrivet av: Gäst

400 000 låter tokbiligt! kul att endel lyckas!
Är panna, fönster, virke, golv, tak, tomt, el, murstock mm gratis från tippen eller hur lyckas man hålla priset så lågt?
Hade varit jätte kul o se en kostnads kalkyl...
/en nyfiken snållänning
 
E
Skrivet av: Gäst

Otroligt! Ett helt hus, och så vackert.
Själv har jag renoverat källaren konventionellt för näxtan 200 000. Känner mig plötsligt lurad.

- Oloph
 
E
Skrivet av: Gäst

Efter att ha sett flera halmhus i England sådär snabbt när man ändå passerade, blev jag mer intresserad efter ett TV-program från England (i design-serien) där en familj btggde ett halmhus.
Vid nästa resa dit synade jag det noggrant och rekommenderade metoden till en kompis som förmodligen ger sig på det nästa år.
Jag har sagt till honom att ta sig tid att dokumentera med foto och film.
Skall bli intressant.

Senioranders
 
E
Skrivet av: Gäst

Har sett de engelska programmen och undrar egentligen bara hur det är med den invändiga fuktens transport in i halmet och om detta kan skapa grogrund för mikroorganismer och ev asmatiska problem?
 
E
Skrivet av: Gäst

Man bör kanske tänka på att arbetstiden inte ingår i priset...
20% deltid åt bygget i 5 år är ca 2000 arbetstimmar.
Som i vanliga fall skulle kosta 600.000 till...
Låter dock fortfarande billigt med en miljon.
 
E
Skrivet av: Gäst

Funkar det är det ju bra. en liten fundring är kring fönstren som förvisso är vackra men är de energisnåla, då de ju är gamla?
Vidare tycker jag det är förfärligt att hugga ner en gammal ek. Då minskar eko-effekten tycker jag.

Ser bra ut nu men som någon undrade - hur ser ett bes protokoll ut om 10 år.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej!
Det är jättebra med halm och lerhus.
Det jag har invändningar emot är uppvärmningen. De eldar med "biobränsle" dvs ved. Vid eldning i hem blir det alltid relativt låga temperaturer där får man alltid giftiga rökgaser. Dessa är aldrig miljövänliga!
I ett värmekraft har man betydligt högre eldningstemperatur och lägre halter av skadliga rökgaser. I en ort i Norrlands inland kan man en kall vinterdag med inversion ha sämre luft än på Hornsgatan i Stockholm.
/Göran
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej Magnus!

Vilken fantastisk kåk ni har fått till! Vem skulle inte vilja bo så?

Ha de gött!

Magnus Borg från Björneborg
 
E
Skrivet av: Gäst

Vill bara säga grattis !

tufft jobb, men vilket resultat. ett helt unikt hus.
gillar de djupa förnsteröppningarna och de välvda formerna.
 
E
Skrivet av: Gäst

Underbart - det ni gjort är verkligen en förebild! Björn och Kristina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.