E
Skrivet av: Gäst

Känner igen den typen av privat-personer. Man kan inte göra alla nöjda med vissa privatare är helt sjuka med sina krav. Vissa tror att dom skall få samma resultat som nybyggda hus. Byggaren
 
E
Skrivet av: Gäst

Kakel på kakel? Willa Nordic provade detta också men förlorade i tingsrätten.

Varför förlorade då Willa Nordic?

Jo, i slutbesiktningen noterades bland annat backfall/svacka och icke tolererbara ojämnheter/buktningar i plattsättning på golv och väggar i badrum/WC. Willa Nordic valde då att ?lösa? detta problem genom att lägga ett nytta golv ovanpå det befintliga för att försöka få till korrekt lutning. Denna?lösning? fungerade ett par år.

När problem sedan återigen upptäcktes kontaktades Byggkeramikrådet som konstaterade att åtgärden med ?extra golv? inte var fackmannamässigt utförd. Enligt Byggkeramikrådet ska fallet alltid vara i underlaget för tätskiktet. Enligt ABS95 ska husföretagen följa gällande branschregler, vilket man alltså valt att inte göra.

Willa Nordic verkar alltså tagit en rövare och hoppats att ingen ska märka att åtgärden inte är fackmannamässig. Men det gjorde alltså kunden eftersom golven började bukta igen.

Värt att notera är att byggfelsförsäkringen inte gäller när man inte följer byggreglerna, vilket alltså Willa Nordic inte gjort. Kunden kan alltså inte få ersättning från t.ex Gar-bo.

Willa Nordic har erbjudits att avhjälpa felet, men vägrat.

Tingsrättens dom innebär att Willa Nordic förlorade och ska ersätta kunden
 
E
Skrivet av: Gäst

Hantverkare är ett opålitligt släkte som aldrig kommer när dom lovar, fuskar om det går och hävdar det ena och det andra till oss ovetande kunder, DOM som är trevliga, skriver kontrakt mm. om vad som ingår i lite störra jobb kommer klassa ut dom flesta oseriösa hantverkare.. det gäller ALLA hantverksbranscher..

visst dom flesta är säkert hur bra som helst men man är rätt såld i en djungel av lagar regler och hästhandlare,

vi renvoerade våran brf, bytte stammar och allt i badrummen, i mitt badrum rinner inte allt vatten ner i golvbrunnen eftersom en av dom närmaste plattorna är lägre änn kanten till brunnen, det sitter en siliconad dushkabin runt den så vatten tar sig ingenstanns.. dock besiktning sa att detta måste dom göra om, vad händer jo klart dom vill lägga ett nytt lager ovanpå det gamla.. det vägrade jag eftersom det skulle bygga en klart högre tröskel och min el golvvärme skulle bli sämre.. dom vägrade och det gjorde jag med . bad dom fara åt helvete efter att huvudbygg herren gjort det samma med mig.. först!!
För övrigt Bygg-simon som var bygghere och plattjönsarna var ett gäng från Östersund.. SB golv å kakel har jag för mig.. ingen panik för min del eftersom det är bara att maka undan vattnet med foten när man duschat klart .. men visst suger det..

LITE ALDRIG på deras ord.. papper gäller..

iofs. lite av problemet.. man är ju glad någon kommer överhuvud taget,

besiktning den rann ut i sanden.. inte fan brydde dom sig.. dom fick ju sitt feta arovde för att gå och lulla runt lite en dag.. skriva på och ta degen å gå hem..
 
E
Skrivet av: Gäst

Det finns inget formkrav i branschreglerna från BKR att entreprenören har en kopplad utbildning från det företag som han använder produkterna ifrån - det räcker att ha gått exvis Bostiks kurs så kan man använda Maxits produkter - den sk andemeningen från BKR är att man skall vara utbildad i de produkter som man använder men det finns inget formkrav.
 
E
Skrivet av: Gäst

Förutom att hålla inne pengar kan man även deponera dem hos länsstyrelsen tills tvisten är avgjord.

Om man bestrider (en del av en) faktura är det upp till leverantören att driva ärendet vidare, genom Kronofogden och Tingsrätten. Förlorar köparen här får man även betala de extra kostnader som kan ha uppstått på vägen.
 
E
Skrivet av: Gäst

Besiktningskvinnan har inte rätt i det här fallet
det är alltid fuktigt bakom kakel och det är mycket bättre att sätta ett nytt lager kakel utanpå det gamla än att riskera skada tätskiktet om man skall byta kaklet.

SB i Borås har gjort prov där de spolat på en kaklad skiva

Efter 10 min var det fuktigt på kakelplattornas baksida.

Denna fukt tog sedan 30 dagar att torka bort, så om Du inte vill ha fukt bakom kaklet vid en överlåtelsebesiktning så skall Du låta bli att duscha minst 30 dagar före
 
E
Skrivet av: Gäst

Vet fler som haft problem med plattsättarna från SB Golv & Kakel i Östersund..... Första svängen blev avrinningen totalt fel, allt duschvatten rann åt andra hållet. Deras åtgärd blev ett nytt lager klinke ovanpå det gamla varvid avrinning blev ännu värre! Tredje gången gillt så fick de bila upp golvet och göra om/göra rätt och nu fungerar det tydligen. Dessutom sinkade de hela husrenoveringen, en av snickarna hade sagt att han aldrig mer skulle ta på sig ett jobb om han var tvungen att samarbeta med dem.

Vi har pga detta vänt oss till en helt annan firma, när det var dags för vår stora renovering.
 
E
Skrivet av: Gäst

Vilken tingsrätt och vilken dom, tacksam för svar då jag har samma problem...
 
E
Skrivet av: Gäst

Angående domen mot Villa Nordic:

Vilken tingsrätt och vilken dom, tacksam för svar då jag har samma problem...
 
E
Skrivet av: Gäst

så länge det inte är bakfall eller svackor är det vel inga problem o lägga golv på golv??den lilla cm som blir tjockare märker man heller inte av att golvärmen skulle bli sämre,sen har man den nya mattan får man vel fortfarande ha kartongipsskivor? är bara om man kör tätskikt man ej kan ha gipskivorna..
är ju alltid en massa jönsar som gör fuskjobb
gör man bra jobb så vet alla om den duktiga hantverkaren ,sånt sprider sig ju snabbt om man är klåpare eller skicklig yrkesman..
 
E
Skrivet av: Gäst

Besvaring till Skrivet av Anonym, tors, 2010-01-28 19:42
Det går inte att hitta den provningen du hänvisar till.
Men Så här går provningen sp-metoden 2507 till. Vilken jag tror du feltolkat.

Den keramiska våtrumskonstruktionen och dess anslutning mot golvbrunn utsätts för lågt statiskt vattentryck under 28 dygn. Karet fylls med vatten så att vattendjupet blir ca 10 mm på tätskiktets yta. Detta vattendjup skall bibehållas under 28 dygn. I monteringsplattans fläns eller urtagningen i träfiberskivan, där golvbrunnen skall ligga an, placeras två filterpapper med fuktindikator mellan skikten. Filterpapperet skärs/klipps för att passa i flänsen/urtagningen,
sehttp://www.sp.se/sv/index/services/materialsforwetareas/sidor/default.aspx
PS, man drar aldrig upp ett golv utan att börja om totalt från början igen vilket är dyrt och tidsödande och då kan man välja klinker på klinker. Det blir inga fuktskador i konstruktionen av det utan längre torktider (Golvvärme påskyndar dock uttorkningen i golv). Det kan ibland vara bättre att leva med estetiska fel.
 
E
Skrivet av: Gäst

Du har helt rätt!
Det är alltid fukt bakom kakel i dusch och bad.
Det kommer in genom fogen.
Fogen suger in vatten bakom plattorna, och just därför behövs tätskikt.
När man spolar vatten på fog så mörknar den, vilket är det samma som att den suger upp vatten.
Därför kvittar det om du lägger golv på golv, och till och med på vägg...
 
E
Skrivet av: Gäst

Vill bara göra ett inlägg !!

Det viktigaste du som privat person skall göra när du upphandlar entreprenör för våtrums arbeten. Kräv att på en kopia på följande

Behörhets bevis från BKR eller GVK

F Skatt den kan du även ringa skattemyndigheten och kontrollera att företaget inte fått den indragen.

Försäkringsbrev jätte viktigt. Ring det berörda försäkringsbolaget och kolla att företaget har en ansvarsförsäkring som är aktiv under den tid ditt badrum byggs om

Referensen även det jätte viktigt, ta då flera och får du, och om du har tiden åk och titta på dom.

Bara för att ett företag är anslutet til BKR eller GVK Betyder det inte att dom är bra på att montera keramiken på väggen eller golvet. Alltså det är inget bevis på att det estetiska blir bra.

Googla gärna företagets namn på nätet för att kolla om någon varnar för företaget eller om någon rekomenderar det.

Ta gärna ett företag som funnits några år då det är viktigt att företaget har en god ekonomi för eventuella garanti åtgärder.

Gör upp ett avtal med entreprenören som rör tidplaneringen av arbetet. Ett badrum tar i regel allt mella 3 till 5 veckor beroende på. Där kan ni även komma fram till viter, om arbetet tar längre tid än överenskommelsen. Det kan ju även uppstå problem under byggets gång som entreprenören inte rår över.

Var noga med att allt ni kommer överens om, skrivs ner på papper för det är det som gäller vid tvist.

Sedan vill jag också understryka plattsättning yrket är ett hantverks yrke det blir inte som i datorprogrammen som man titta på i kakel butikerna. Viktigt är att du pratar med din plattsättare om vilka storlekar på kakel du skall ha i just ditt badrum så att det blir estetiskt bra. Viktigt är att veta DU får vad du betalar för snåla inte på hantverkan.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hade ju vart kul att se en bild på golvet så vi kan avgöra hur illa det är. Att väggarna är sneda är ju mer vanligt än ovanligt och det värsta som händer med sneda väggar är att det kan bli som en "kil" längst väggen/väggarna, att plattorna inte är raka är ju för att plattsättaren är kass...
 
E
Skrivet av: Gäst

Trams med BRK-cert och liknande då BRK endast är en branschorganisation som försöker skydda sig mot konkurrens från icke medlemmar. Av någon anledning har halva sverige inklusive Timell och Co inte uppfattat att byggregler och brancshorganisationers råd inte är samma sak.

Dessa branchsorganisationer försöker på egen hand skapa en standard som är dyrare för kunden och skapar mer jobb för hantverkaren och på detta sätt genererar mer pengar till dem själva.

Certifikat eller inte, min erfarenhet är att hantverkare med en massa certifikat försöker dölja sin inkompetens. Om en hantverkare är bra har han referenser och ett bra rykte, inte en massa papper på menlösa kurser och obskyra certifikat från privata organisationer.

Certifiering han blivit en industri i sig själv och följer amerikansk modell. Allt handlar om att minska konkurrensen att lyfta fram "sitt" cert som branschledande och sälja dyra kurser och certifieringar.

Detta har förekommit i IT-brancshen en lång tid och har där redan slagit ordentlig rot pga dåliga beställare och dåliga rekryterare.

Börjar hantverkare och bolag vifta med cert under eller innan upphandling brukar jag försiktigt förklara för dem att det är utfallet av besiktningen som avgör ifall fakturan betalas, inte stämplade papper från småpåvarnas riksförening.

Vad som betyder något är att byggaren tar på sig ansvaret att kunna utföra arbetet. Det är INTE kundens ansvar att avgöra ifall hantverkaren har den kompetensen. Så certifikat är totalt meningslösa då de inte har någon som helst juridisk betydelse. Om hantverkan tror sig se att resultatet kommer att bli dåligt på grund av yttre omständigheter är han SKYLDIG att meddela detta INNAN arbete påbörjas.

Tips
Skriv ett enkelt avtal där resultatet förväntas bli enligt "fackmannamässig kvalitet" och betalning sker efter godkänd besiktning. Om resultatet inte blir vad som är förväntat och inte klarar besiktningen så skall man inte betala något alls.

Så enkelt är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.