E
Skrivet av: Gäst

Dry-It och AK-konsult är två företag som är fukt konsult företag. Den kontakten jag har haft med dem verkar de båda vara väldigt kunniga på fukt i byggnader.
 
E
Skrivet av: Gäst

Med värmepump/jorfvärme/vattenburet kan det väl vara lättare att dra upp rör till vinden och sätta upp ett element som får hålla underhållsvärme de perioder det behövs för att hålla fukt borta. Så kan man fortsätta myselda när man känner för det utan att känna krav på eldning för att hålla murstocken varm.
 
E
Skrivet av: Gäst

Njae....

Naturligtvis är det viktigt att ha ett tillfredställande ångmotstånd genom vindsbjälklaget.
Det uppnås garanterat med en väl utförd diff tätnng i form av byggplast/folie.
Även i trycket "kalla vindar" från sp framgår att konvektionen är skadlig för vinden. Med lufttätt menas även ångtät i det fallet.
Vattenånga trycks igenom vanlig vindduk , och det är inte luften, utan vattnet i luften som man vill förhindra komma in i vindsbjälklaget och ev ut på vinden.
 
E
Skrivet av: Gäst

Tjena.

Jag har tänkt på exakt likandant sätt.
Men i artikeln ovan står det att det under vissa förhållanden inte är bra att ta in ny utomhusluft.

Vill väldigt gärna komma i kontalt med dig fär att se hur ditt experiment föll ut. Maila mig på psunnet@gmail.com.
 
E
Skrivet av: Gäst

Det verkar finnas många skolor på detta området. Lomma kommuns energiexpert rådde oss att ta bort kutterspånet på vinden och blåsa in mineralull istället (vi skulle inte ha ngt organiskt material som kunde ta åt sig fukt). Dessutom skulle vi säkerställa att vi hade en väl luftad vind. På frågan om diffusionsspärr så avrådde han å det bestämdaste eftersom man alltid gjorde hål i skiktet ändå! Att riva upp vindsgolv och ta bort kutterpån kommer inte att ske. Det blir väl att bära några extra vedklabbar istället!
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej!

Vi har ett hus från 1926 isolerat med kutterspån. Detta ligger inklämt mella råspont som är spikad på båda sidor om takbjälkarna och där är inga luftspalter men det är eller har aldrig någonsin varit varken fuktproblem eller dålig lukt! Varför?
Enligt en pensionerad stadsarkitekt som är mycket intreserad av gammal byggnadsteknik jag varit i kontakt med så finns en enkel förklaring: Kutterspån har en förmåga att absorbera en hel del fukt utan att bli dåligt (som allt material av trä). Under fuktiga perioder absorberas fukten och går in i spånet från exempelvis varm luft inifrån som kondenserar. Under torrare perioder avges fukten från spånet igen.
Om utrymmet mellan råsponten hade fyllts av ett material som inte kan absorbera fukt, exepelvis glasull så kan fuktig luft kondensera i ullen ochden kommer därefter rinna ner och ansamlas påolika ställen där fuktskador uppstår.
Jag skulle inte lyssna blint på vad din energiexpertsäger. Jag är själv ingen expert men med anledning av vad jag har fått lära mig tycker jag hans åsikter verkar lite konstiga. Personligen tror jag att jag kommer att sätta in en diffusionsspärr i mitt hus innan jag tilläggsisolerar för att säkerställa att fuktig rumsluft inte skall kunna komma in på vinden och kondensera. Jag tänkte läsa på lite mer innan jag gör något åt det som redan fungerar idag (dock inte så energieffektivt).

/D
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej Pontus, det är nästan omöjligt att hitta en oberoende person. man måste nog tänka, utveckla och ta ansvaret själv. Jag skulle angripa en av mögel angripen vind, genom att försöka få bort fukten genom att ventilera bort den.
Jag skulle använda en ventilationsmetod som inte har någon driftskostnad. Jag skulle snegla på en metod som bygger på solcellsdriven ventilation. Den är billig, gratis i drift, miljövänlig och förnybar. Att utnyttja av solen förvärmd luft som ju har förmågan att binda fukten bättre än den kalla, och genom att omsätta luften så mycket som möjligt, transportera bort den fuktiga och ersätta den med ny frisk luft. Får du bort fukten minskar förutsättningarna för mögel. läs mera på www.solarventi.se.
"solfrälst"
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag tror på att ha ett element på vinden, om man blir av med fukten... Men hur skulle man göra i praktiken...???
 
E
Skrivet av: Gäst

Redovisa resultatet här. Denna sida är ju till för diskussioner och resultatredovisningar!!!
 
E
Skrivet av: Gäst

Har ett fritidshus med sk kallvind. Funderar på att ventilera vinden med hjälp av en solcellsdriven fläkt.
Den har en kapacitet om 60m3 i timmen vid full instrålning.
Med anledning tidigare inlägg är jag osäker på om det är bra eller inte??
 
E
Skrivet av: Gäst

jag har ett hus byggt 1872 med ca 10 cm sågspån på vinden. Torr och fin vind inga problem, fick rådet att tilläggsisolera med celluslosa för att behålla samma materialtyp och inte blanda.


Jag har bott i andra nyare hus med mineralullsisolering och betydligt större problem med fukt och mögel. Ganska intressant, kanske de visste bättre förr?? Jag tror själv på att ett hus ska vara lagom otätt och att det inte är bra att isolera för mycket.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej! Mycket intressant - jag har ett hus som har FTX och tar luften från vinden. Trodde först att det var en dålig installation och hade planer att ändra och ta luften utifrån i stället. Men jag har upptäckt att det ger ett bra värmetillskott, speciellt på årstider när solen värmer upp taket och vinden men att det i övrigt är ganska kyligt ute. Det problem jag har just nu är att fläkten låter en del och jag har inte beslutat om att byta hela aggregatet eller bara försöka renovera fläktmotorn. Aggregatet är troligen från 1980. Några förslag?
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej! Mycket intressant - jag har ett hus som har FTX och tar luften från vinden. Trodde först att det var en dålig installation och hade planer att ändra och ta luften utifrån i stället. Men jag har upptäckt att det ger ett bra värmetillskott, speciellt på årstider när solen värmer upp taket och vinden men att det i övrigt är ganska kyligt ute. Det problem jag har just nu är att fläkten låter en del och jag har inte beslutat om att byta hela aggregatet eller bara försöka renovera fläktmotorn. Aggregatet är troligen från 1980. Några förslag?
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag skulle resonera så här; ett gammalt hus som inte har problem och som har sågspån eller kutterspån på vinden, då skulle jag definitivt fylla på med samma material eftersom det fungerar...
 
E
Skrivet av: Lars

Jag har prövat det mesta och det blev inte bra förräns jag installerade trygghetsvakten. Yttertaksisolering hjälpte inte tillräckligt. FTX hjälpte inte ett skit. Jag är energijunkie (sparar på allt) men för att få vinden OK krävs det energi till en fläkt som bara går när det torkar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.