I Norge vill man ha lätta kaminer. I Finland föredrar man tyngre pjäser. Här i Sverige råder dock ett slags ?både-och-tradition?, konstaterar Björn Valentin på Svenska Brasvärmeföreningen.


Du kan läsa artikeln här: Välj rätt kamin, kakelugn eller spiskassett
 
E
Skrivet av: Gäst

Jättekul med kakelugn och golvvärme. När temperaturen från kakelugnen ökar slås golvvärmen av med sina termostater vilket resulterar i iskalla golv. Ja jag vet att moderna värmeväxlare har en annan konstruktion som ser till att inte golvvärmen slås av men äldre system funkar så.
Så den fina cronspisen blev en myseldstad.
 
E
Skrivet av: Gäst

Men Hallå!

Hur kan golven bli "iskalla"?
De borde ju bli mer eller mindre rumstempererade.

Klarar vi inte längre att gå på 20-gradiga golv?

//KoW
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej!

Eldstäder ur miljösynpunkt behandlas nästan inte. Här finns ju stora skillnader.

T.ex xeoos TwinFire eller Walltherm som vattenmantlad variant med 93% verkningsgrad.
 
E
Skrivet av: Gäst

Men ett är säkert, det gäller att anpassa eldstadsval till sättet man "lever". Många har eldstaden som tilskottsvärme, vill ofta ha värme direkt och mindre intresant med långtidslagring, då är en kvalitetsprodukt i form av stålkamin med bra förbränningssystem det rätta valet. Men skillnaden på produkter är enormt stor. Lågprisvarianter kan man inte kräva ett bra resultat från. Kakelugnar av svensk till verkning är också ett betydligt bättre val än de finska, förbränningstekniken skiljer mycket samt kassetten som finns i de svenska gör att man också kan använda dem som en kamin med små vedinlägg. Viktigt att veta är att vedmängden är det slutliga som styr värmetillförseln. 1 kg ved av god kvalitet ger strax över 4 kW värme till eldstaden, hur värmen avges är sedan en smaksak.
Elda lugnt! Förse skorstenen med en mätare som visar avgastemperaturen!
CrocoCharlie
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag flyttade in mitt hus för att få ett bättre läge samt att det var så svårt att ha bra koll på barnen. Vad jag visste var att det hade stått en bakugn i huset tidigare ( gammalt bageri ) vad jag inte visste var att den hade stått på en 2x2 m betongplatta. Jag köpte då en 2 tums Tuulikivi som jag sedemera värmer huset med. Kan verkligen rekomendera dom som värme källa är man lite lat en dag så är den fortfarande varm och avger en massa värme.
 
E
Skrivet av: Gäst

Kanske är värt att nämna hur viktigt det kan vara med lufttillförsel utifrån? För om syret till elden ska tas från rummet kommer utomhusluft att sugas in där det är otätt - exempelvis genom golvet, vid fönster eller vid golvlister och då kan där bli riktigt riktigt kallt (tro mig jag vet)!
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag har en Vermont Castings Intrepid II. Det är en kamin utrustad med katalysator. Brinner upp till 6 timmar på en laddning och har 82% verkningsgrad. Ur skorstenen kommer bara vattenånga. Kaminernas ferrari skulle jag vilja påstå. Hade en Keddykasett innan det var det värsta skit jag varit med om. Jämfört med den skolådan har jag dubbelt så hög effekt med en tredjedels vedförbrukning.
 
E
Skrivet av: Gäst

Har haft en pelletskamin i köket under ca 2 år och under dessa år har den krånglat en del. Brännelemenetet fick bytas ganska direkt, konvektorfläkten likaså. Nu efter andra vintern är den sönder igen, förmodligen konvektorfläkten igen. Det är förmodligen för mycket elektronik i kaminen som gör att den blir lite känslig. Man kan ju undra om det var en riktig satsning. Kaminen är av märket Calimax o heter Belina. Det enda som funkat över förväntan är den service som företaget Baxi tillhandahåller.

Mvh Lars E
 
E
Skrivet av: Gäst

Men om golvvärmen inte slogs av hur skulle du då kunna spara pengar på energi? Då finns ju inget energisparande syfte i att skaffa en kamin.
 
E
Skrivet av: Gäst

Det pratas mycket o m effektiva eldstäder och hur mycket dem värmer. För det första FÅR man inte elda för uppvärmning i kaminer .Dem är till för kompletterande värme. Verkningsgrad när det gäller kaminer kan bara räknas så länge det brinner, men det står ju inte någonstans i manualen.När de kallnat finns det ingen värme kvar alls.
Ackumulerande eldstäder är mest effektiva och sköter man dem rätt så kan inte skorstenen bli överhettad. Dem är konstruerade för att släppa värmen i rummet och inte i skorstenen. Lätta murspisar som finns många på marknaden är inget annat än en kasett och ofta är kringmurningen gjord av lättbetong eller leca,så idiotiskt.
All värme stiger ju upp till taket med ett sånt system.
Ryska massugnar håller varmt i hela huset plus att du kan laga all mat .Eldas bara ca 2 tim /dygn det räcker.
 
E
Skrivet av: Gäst

I de ryska eldstäderna eldar man ganska hårt under 2 timmar .spisen ackumulerar under tiden den höga förbrännings värmen. Släpper den sedan mjukt i minst 24 timmar. Här är ingen risk för överhettning i skorstenen.
Varför elda för kråkorna. Upp till 1000 grader i förbränningen ger bästa utsläppsvärden.
 
E
Skrivet av: Mahmood Ahmed

Vi har nyligen installerat en instas i vår Öppen spis. Den instas är gjord av cortenstål och har två glases gjorda av robax och 2 fläktar. Jag har valt detta utan att göra mycket forskning (gjord av Svenskt spisteknik i Emmaboda) De övertygade mig bra värmeeffekt. Jag är besviken eftersom den snabbt förlorar sin värmande effekt så fort elden slocknar .. Min fråga är: Är det någon idé att installera tälgesten inuti Insats Eller sgould jag använder vermeculit? Var ska jag köpa dessa saker?
 
E
Skrivet av: Stefan

Det stämmer bra det som du säger,vi har en sådan med, 17 år har vi haft den, oftast så brinner två stora (oklyvna björkbitar) mellan 8-10 timmar vi har vänner som har den större modellen(Defiant Encore) och den ger ifrån sig ännu mer värme och brinntid,,om man sänker termostaten mycket så ser lågan ut som en stillbild,det är den bästa investeringen vi skaffat helt klart,,blir bara litet vitt pulver kvar av av brasan,och sotarn berömmer eldningen för det är typ ingen sot i röret.
 
E
Skrivet av: Stefan

Hm,,det jag skrev var till annonym om Vermont Castings kaminen Intrepid II
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.