E
Skrivet av: Gäst

Gamla rejäla diskbänkar av tjock rostfri plåt med uppvikta kanter så att vattnet inte rinner över allt där det inte ska.
Om det nu skulle bli någon form av slitage på bänken så what det är väl inget utställningskök eller?

Jag har trots allt sett otroligt många kök eftersom jag "lagar mat hemma hos" och i dom flesta kök lagas i dag inte mat utan många har det som en statussymbol för 100 tusentals kronor med en massa lull lull som aldrig används.

Nej framför rejäla kök med rätt flöde och material som håller måttet.

roffekock
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag har en lång, härlig, praktisk, gammeldags, rostfri diskbänk. Besöker ibland min dotters nydesignade köksbänk med två stora, nedsänkta hoar och pyttesmå arbetsskivor.
Där finns ingen blandare, utan två kranar med kallt och varmt vatten. Den är i mina ögon värdelös som arbetsplats, men modern...........
 
E
Skrivet av: Gäst

Var fick du tag i din diskbänk? Letar själv efter en liknande, utan de förhatliga korgventilerna!
" glad i plåt"
 
E
Skrivet av: A

Förra lägenheten beställde vi en platt diskbänk från Stala för mycket pengar, behöver jag nämna att vattnet ständigt rann ner på golvet?? Och gjorde vattenfläckar på det otroligt korkat inlagda träparkettgolvet i köket... Nu har vi en diskbänk från -58 med mycket patina, lite bucklor, två lagom stora och djupa hoar och har aldrig varit nöjdare. Snygg är den också, helt annan känsla i plåten och miljövänligt att ta till vara det som finns. Fram för egen vilja i det ängsliga designsverige, duger jag? Läste att i Frankrike har man mer intimt umgänge än här, och det är klart när man funderar mer på diskbänk än på sin partner så blir det ju som det blir...hälsar en som också tänker för mkt på inredning men som försöker släppa oket!
HEJ
 
E
Skrivet av: Gäst

Finns ju också aspekten att laminatbänksskivor är fulla av diverse hormonstörande miljögifter som man slipper med rostfritt.
 
E
Skrivet av: Bosse

De flesta rf bänkar har en spånplatta som kärna, om man nu är rädd för miljögifter.
 
E
Skrivet av: Bosse

Bli förresten inte blåst när du beställer din måttanpassade rf-bänk, min 300x72cm bänk med uppvik och diverse specialfix för att passa kostade 10000kr. Stala med flera har fantasipriser och skrattar hela vägen till banken. Kolla med din närmaste plåtverkstad och nöj dej med std-hoar om du vill spara en slant.
 
E
Skrivet av: Gäst

Varför inte recycla en gammal hederlig diskbänk med patina. Håller säkert 50 år till, och gör nåt kul med familjen för pengarna du sparar istället ! :)
 
E
Skrivet av: Syrene

För drygt 1år sedan köpte vi ett hus från början av 90talet där det var bänkskiva med 2 underlimmade hoar, det tog ca 2 veckor efter inflyttningen när vi var ganska trötta på att torka skåpsluckor och golv under diskhoarna, vi beslöt att hoarna skulle ut och in med en hederlig diskbänk. Nu förstod vi varför alla luckor i diskbänksskåpen var så illa åtgångna i de hus vi varit på visning på. Vi var ute i affärer, ikea nätet och jämförde priser osv. Vi ville ha en på ca 240 med arbets yta på båda sidor om hoarna, vasken behovde inte vara så stor, ville inte att hoarna skulle vara så djupa att man måste böja ryggen för att nå det som ligger i botten, det skulle vara riktig diskpropp (utan silar) efter lite letande på nätet hittade vi vad vi sökte. IFÖ contura med linnestruktur, den finns i slät också, men den fina linnestrukture gör att den är lättare att hålla snygg behöver inte blanka den och så syns inte ev repor lika tydligt, som på en blank, väldigt praktisk och lätt skött. Fördelen var också att den inte hade någon stående kant intill väggen, eftersom vi skulle ha den inskjuten under det befintliga kaklet. Vet inte om den går att få annat än i standard mått? Bästa pris var efter en del letande, på Fyndmax( nät shop) där den var flera 1000lappar billigare än de vanliga byggvaruhusen och vvs butikerna. Har de inte ditt mått gör en förfrågan så tar de in det måttet, så gjorde de för oss. Sen förstår jag inte hur man kan säga att alla har diskmaskin, det finns väl en del annat som ska göras i ett kök också, avtorkning, disk under tiden man lagar maten ,grytor ,kastruller, som inte lämpar sig så bra i diskmaskinen osv. Tipps till alla som är tveksamma till valet, det finns inte mycket som slår en hederlig diskbänk i ett kök ialla avseenden.
 
E
Skrivet av: Earl

Min fru vill piffa upp köket med stenskivor och annat, vi har nu skitbänk i folie med rund ho. Jag vägrar sätta in annat än hederlig old-school diskbänk i plåt.
 
E
Skrivet av: Gäst

Har haft både försänkt ho i bänkskiva men har återgått till en "riktig" diskbänk med stora avställningsytor på båda sidor av hoarna. Den senare är mycket mera tålig, praktisk och mycket lättare att hålla ren samt helt suverän att baka på.
 
E
Skrivet av: Nisse

Riktig diskbänk är att föredra. Problemet är att även ifö använder sig av för tunn plåt. Vår har fått deformationer så att vattnet inte rinner av perfekt. Men på en plan bänkskiva rinner det ju aldrig ned i hon av vattnet som hamnar utanför utan möjligen ned på golvet. För vår del var det inte aktuellt med måttbeställt eftersom vi förhoppningsvis bygger ut/om köket igen snart.
 
E
Skrivet av: Helén

Jag piffade upp vår gamla diskbänk med hjälp av Autosol. Visst, det var ett himla gnuggande men verkligen mödan värd. Diskbänken blev jättefin.
 
E
Skrivet av: Orvar

Man kanske skulle ha inväntat den här artikeln innan jag sålde fem diskbänkar som blivit över i vår renovering för 100:- st... Men jag håller med om att diskbänk i vanlig plåt känns bäst, inga konstiga ämnen och håller för evigt.
 
E
Skrivet av: Peppe

Välj en schysst bänk, var nöjd med det och LEV, diskbänken tar m inte med sig..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.