Det krävs planering, investeringsvilja och kompetens för att bygga ett passivhus. Familjen Westholm i Falun lyckades förverkliga sitt passivhusprojekt, med eget engagemang och kunniga medhjälpare på nära håll.


Du kan läsa artikeln här: Passivhus i gammal stil
 
E
Skrivet av: Gäst

Jaha, får man ett bra boendeklimat. Det känns som att det väldigt lätt skulle uppstå problem med mögel och dålig luft. Dessutom är byggmaterialen allt annat än miljövänliga.
 
E
Skrivet av: Gäst

Att bygga passivhus är ett sätt att minska energianvändningen. Det är inte givet att ett passivhus utformas med miljövänliga material. Energieffektivt tänkande är inte nödvändigtvis ett rent miljötänk. Det finns också olika vinklar på miljövänligt byggande. Vindkraft ses som ett "grönt val" då det ger förnyelsebar energi men vilken effekt har anläggningen på det lokala ekosystemet och vilka miljöfaror medför materialen som verken är byggda av o.s.v.?

Som jag förstår det så använder man i detta hus samma material som till konventionella byggnader.

Mögelrisk finns i alla hus men med ett riktigt tätt diffskikt är risken mindre då den varmare (och fuktigare) inneluften inte kan ta sig ut till den kallare delen av väggen.

Boendeklimatet blir bättre på så sätt att man slipper kallras och kallare väggar som får en person att uppfatta rummet som kallare än vad det egentligen är.
Att det är tätt ställer högre krav på ett bra ventilationssystem och kan givetvis, om det inte är rätt inställd, vara en källa till sämre luftkvalité.

JockeS
 
E
Skrivet av: Gäst

"Väggarna är uppbyggda av skikt med cellplast, gips, fuktspärr och mineralull".

låter lite tveksamt med cellplast och gips...
 
E
Skrivet av: Gäst

Om jag förstått det hela rätt så räcker det med att skapa ett litet undertryck i huset, ex. genom ftx-aggregat som hela tiden suger luft ur huset, för att eliminera fuktproblem. Då uppstår aldrig någon luftrörelse inifrån och utåt?
 
E
Skrivet av: Gäst

Hmmm intressant

Jag bygger ett "vanligt" hus med jordvärme och FTX på ~168 kvm och håller 23-24grader på undervåningen som är klar och ca 17-18grader på övervåningen som ej är klar ännu. Med två vuxna och en 9 åring gör vi av med 6000kwh om året så förstår inte riktigt hausen med passivhus
 
E
Skrivet av: Gäst

Med så små fönster, plåtskorsten och framförallt den flacka takvinkeln ser det ut som en lada. Har takvinkeln någon speciell passivhus-funktion, eller kan man bygga i traditionell stil? /Skönande
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag skulle inte vilja bygga ett så mediokert hus för tre millar,
Moderna hus ges en livslängd på 50 år. Accepterar man det med en avskrivning på 60000 om året så visst.
Eller så köper man ett fint äldre hus med självdrag, installerar bergvärme kanske med en braskamin och har underbar luft att andas samt en vettig energikalkyl.
Kanske kommer det bättre byggmaterial och byggteknik, och bättre arkitekter. Den som lever får se.
 
E
Skrivet av: Gäst

I teorin låter det ju bra men i praktiken kan det vara svårt att skapa ett undertryck i hela huset med en fläkt. Dessutom ska du ju bo i huset. Fläktar låter. Bara det att fläkten ska vara på hela tiden kostar energi. Dessutom skickar du ut en väldig mängd värme hela tiden. FTX-systemen sägs ha ca 80% värmeåtergivning. Låt säga att den verkningsgraden stämmer (vilket jag sällan tror att den gör) så låter det som att det mest ekonomiska alternativet är att sätta dit ett difftätt skikt iallafall..
 
E
Skrivet av: Gäst

Till personen som skrev:
"Jag skulle inte vilja bygga ett så mediokert hus för tre millar,
Moderna hus ges en livslängd på 50 år. Accepterar man det med en avskrivning på 60000 om året så visst."

Det låter ju bra. Du tror att alla hus faller ihop den dagen de fyller 50? Det har aldrig någonsin sagts att nya hus ges en livsläng på 50år. Ett nytt hus ges en livstid på MINST 50år vilket gör en viss skillnad eller?

Men din avskrivningsplan låter ju så bra att jag tycker du kan fortsätta att räkna på den...
 
E
Skrivet av: Gäst

hur har du tänkt att uppnå bra självdrag i huset med en bergvärmeanläggning?
 
E
Skrivet av: Gäst

"underbar luft att andas"....? Hur kan man 2010 med luftkvalitet som utgångspunkt välja bort ångspärr och en mekaniskt ventilerad inomhusmiljö med ett kontrollerat kontinuerligt luftflöde året runt till förmån för "ett fint äldre hus med självdrag" är en gåta! Kanonfint med torpargrund och trästomme...allt som är gammalt är inte bra bara för att det är gammalt, ni som har den åsikten kan ju installera utedass, börja bada en gång i veckan och ta häst och vagn till jobbet. Kan inte förstå hur ni kan döma ut allt som är nytt så fort det gäller ett hus och sen köpa senaste mobilen och volvon.
 
E
Skrivet av: Gäst

När du bygger ett nytt hus så måste man ha mekanisk ventilation på frånluften dvs. att man suger ut från våtrum/badrum etc. så fläkten kommer man inte ifrån i vilket fall som helst. jag tycker då att det är vansinne att inte koppla in en värmeväxlare på ventilationen då den endast drivs med en tolvvolts stegmotor som har en effekt på några watt max. Att suga in kallluft från ventiler i väggar etc kostar nog mer i slutändan. Också sliper man ju kalldrag. Ljudet är kan jag dock hålla med om. Det låter liiiite sus från ventilerna, med betoning på lite. Dock så kan man få stomljud om man fäster aggregatet på trävägg. I vårt hus så hör man lite durr när man sover i en gästsäng som har fötterna rakt ovanför aggregatet. I övrigt så är de tyst. Jag skulle nog prova att montera aggregatet på en ställning som bultats fast i golvet alternativt hängt det i någon sorts dämpande bussningar.
 
E
Skrivet av: Gäst

"gammal stil", jo jag tackar. Jag tycker de flesta hus byggda före 1930 är väldigt vackra, men den där kåken är ju ful på riktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.