När man ska måla eller tapetsera om hemma finns det flera saker som är viktiga att tänka på för att resultatet ska bli så bra som möjligt.


Du kan läsa artikeln här: Måla och tapetsera - tänk på det här
 
  • Gilla
J OReilly
  • Laddar…
E
Skrivet av: Gäst

Håller på med spacklingen av gipsväggar
fick ett tips på att blanda i lite cement i gips-spacklet
detta gör spacklet mera geleartat och lättare att breda ut
används till första grovspacklig +remsor
-kan intyga att det fungerar utmärkt
-uppfattar att det krymper mindre
-gäller bara att inte lämna ränder
-bred spade gäller det att använda
 
E
Skrivet av: Gäst

Betraktar mig som självlärd och allmänt händig, har gjort all tapetsering i tidigare bostäder. Underarbetet är viktigt men fast man vet slarvar man i bland. I nybygget insåg jag att ett proffs gjorde spacklingen 10 ggr snabbare och 100 ggr bättre och är väldigt glad att jag överlät det åt målaren.

Kjell G
 
E
Skrivet av: Gäst

Hade nyligen en hantverkare som tapetserade 2 rum och kök.Kan inte påstå att han är ett proffs trots utbildning.När tapeterna väl var uppsatta upptäckte jag att underarbetet var dåligt gjort det är bulor på här och där,och det såg jag inte medesamma utan när starkare belysning skedde på väggarna och han har inte heller satt alla taperna kant i kant som det skulle vara,det glipar lite varstans.Det fattas klister utmed kanterna på en del ställen,allt detta upptäckte jag när jag kollade lite noggrannare och han täckte inte golven med papper så det blev massor med klister på golven och det tog mig flera timmar att få bort detta .Är man för petig??? Herregud, den mannen kan man ju inte rekommendera,en gävla slarver. Gunilla
 
E
Skrivet av: Gäst

Det finns något som heter "sandspackel" ( snabbspackel ) billigt och bra :) . Gips-spackel är gammalmodigt
 
E
Skrivet av: Pen

Gipsspackel (t.ex. Ardumur) är i många fall överlägset sandspackel. Det sjunker inte, det stelnar snabbt oberoende av tjocklek, det tål fukt och det möglar inte vid förvaring. Finns det minsta risk för fukt så använder jag gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.