Grundläggningen gav ryggvärk, konstruktionen av bjälklagen gav huvudvärk och källaren, ja den fanns inte ens i ritningarna. Att bygga hus innebär sannerligen många oväntade erfarenheter, konstaterar Mats Andersson.


Du kan läsa artikeln här: Grundläggningen gav oväntade erfarenheter
 
E
Skrivet av: Gäst

massiva bjälklag med betong och ingjutna golvvärmerör har ett problem och det är att man kan få för mycket värme i bjälklaget som gör att det inte blir behagligt i huset vid solig väderlek eller väderomslag som är snabbare än vad huset kan hantera..dvs om temperaturen är låg och det plötsligt blir varmt så kommer det att bli för varmt inne beroende på att huset inte har någon kylande funktion annat än möjligen genom forcerad ventilation men det är ju trist att behöva kyla bort värme...
 
E
Skrivet av: Gäst

Ingjutna rör, betongbjälklag, och källare. Precis som mitt hus från -69. Golvvärme är ganska onödigt om man har varm källare, men man slipper ju elementen
 
E
Skrivet av: Gäst

Ett annat alternativ var att platsgjuta bjälklagen, som möjliggör en mer kompakt lösning. Jag trodde att detta skulle bli för dyrt och komplicerat, men vid närmare undersökning insåg jag att den här metoden uppfyllde mina önskemål bäst, säger Mats.

funderar på källare och vill veta mer om denna metod, tack
 
E
Skrivet av: Gäst

Det är väl just det som är bra med ett stenhus (trögt) att det står bättre emot snabba växlingar..
 
E
Skrivet av: anonym

Var köpte du armeringen?
 
E
Skrivet av: Gäst

När stormen Gudrun kom så lyfte armeningsmattorna och frigoliten försvann ! Otroligt men sant.
 
Ja herregud! Det tar på krafterena att skapa ett hus från grunden. Jag och frugan tog faktiskt vårt förnuft till fånga och anlitade grabbarna på Nordgrunds, snabba på plats och inget strul!
 
Reklam för ditt eget företag eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.