Planerar du att köpa en snöslunga inför vintern? Välj i så fall en modell som passar dina behov och förutsättningarna där du bor. Tänk också på hur du använder slungan ? så att snöröjningen inte leder till osämja med grannarna.

Du kan läsa artikeln här: Välj rätt snöslunga
 
E
Skrivet av: Mats

Faktafel i artikeln. Det går precis lika bra att ställa arbetsdjupet på en hjulgående slunga som en bandgående.
 
E
Skrivet av: Jonas

Näe, det gör det inte. Med en bandslunga kan man ställa så att snöskruven/skrapan går i luften utan någon markkontakt. På en hjulslunga släpar alltid medarna fram i marken, vilket kan vara förödande på ett tak klätt med papp.
 
E
Skrivet av: Schwene

Jonas har rätt. Vill man kunna ställa arbetsdjupet på en hjulgående slunga så måste man förse den med hjul även framtill. För den händige är väl detta inget större konststycke bara man tänker efter lite först.
 
E
Skrivet av: Snögubben

Det framgår inte av artikeln men många slungor har viss leveranstid. Det går inte alltid att köpa en slunga samma dag eller ens samma månad man vill skotta. Jag beställde min Husqvarna snöslunga redan i september med leverans i november. Det känns inte ju kul att betala 12000:- spänn när det inte finns snö men den kommer ju alltid förr eller senare...
 
E
Skrivet av: Jompa

Tre tips, Köp hellre en tyngre och starkare maskin än lätt och svag.
En liten och svag maskin rår inte på den blöta/ isiga plogvallen då man allra helst vill ha hjälpen av snöslungan. Min förra 4.5 hk slunga åkte hellre ovanpå plogvallen och fick hela tiden stopp då det var blött. Nuvarande 9hk /100 kg får dels inte stopp i utkastet och har någorlunda kraften att ta sig an tung snö.
Se till att det finns reservdelar och service till maskinen, billigaste maskin kanske inte är billigast/snabbast att serva. Stiga - Husqvarna - Partner är i den aspekten förmodligen överlägsna "no-name-maskinerna" från Jula Biltema mfl.
220V elstart är guld värt . Ryckstart är inte helt kul då maskinen stått hela sommaren och snön plötsligt har anlänt.
 
E
Skrivet av: OveS

Jag skulle vilja ha ett lite mer utförligt test om hur snöslungorna fungerar med blöt/kram-snö. Det är oftast då det brukar bli bekymmer att det fastnar i slungan eller att den inte får iväg snön. Dessutom så är det då det kan vara skönt med hjälp, när snön är blytung.
 
E
Skrivet av: Jompa

Svar till OveS, jag har en Partner SB270. Jag brukar visserligen spraya den invändigt med siliconsprayför att snön inte skall fastna, dessutom förvarar jag den utomhus för att slippa att snön smälter på den varma plåten och därefter fryser fast men har inte i år fått något stopp pga blötsnö.
 
E
Skrivet av: Josth

Smart med silikonspray! Inhandlade mellanmodellen 6,5hk på Biltema som råkade finnas kvar i lager innan jul. Den klarade precis av den tunga snö (ca 35cm) som av vädret packats på tomten vid mitten av dec (2012). Först föll det massor med snö i Sthlm sedan omväxlande töväder som fick snön att packa sig så att manuell skottning krävde cementspade. Omöjligt skotta med snösläde. Tror inte en eldriven snöslunga hade orkat, funderade på det först.
 
E
Skrivet av: Nisse Hult

Det är väl bara att ställa ut slungan 5 minuter så är plåten kall. Siliconspray blir då helt onödigt.
Jag köpte en tvåstegs Husqvarna före jul. Helt perfekt. T o m lata tonåringar tycker det är kul att röja snö och ser en inkomstkälla hos lata grannar.
Helt underbar maskin kastar iväg snön långt även om det är blötsnö.
Jag rannsakar mig själv varför slöslunga inte inköpts tidigare. Men som det heter, snålheten bedrar visheten.
Tack Husqvarna och uppfinnare.
 
Nu har jag uppdaterat artikeln med färska uppgifter.
 
Du har missat slungans viktigaste egenskap. Att kunna koppla ur driften på innerhjulet så den blir lätt att svänga. Slungor med stelaxel är ju totalthopplösa! Du skriver "servostyrning" men det känns ju som helt fel uttryck i sammanhanget.
 
I detta avseende verkar det även vara skillnad på bandslungor. Jag tror mig ha förstått att årets modell av Honda-slungor med band har någon sorts förbättrad frikoppling så att maskinen enkelt kan dras och svängas oavsett om motorn är på eller inte. Stämmer det tro?
 
johel572 skrev:
Du har missat slungans viktigaste egenskap. Att kunna koppla ur driften på innerhjulet så den blir lätt att svänga. Slungor med stelaxel är ju totalthopplösa! Du skriver "servostyrning" men det känns ju som helt fel uttryck i sammanhanget.
Exakt! jag köpte en rejäl (ca 100kg) snöslunga till min far och förutsatte att den hade hjul som var frikopplade från varandra när man kopplade ur drivningen. Men icke! När man gör en u-sväng måste man släpa ena hjulet runt vilket kräver sin man. Det fungerar alltså INTE som en pirra där man med lätthet baxar runt en 100kg last. Slungor under 15 000kr har i allmänhet ihoplåsta hjul. Jag läste på innan köpet men förstod ändå inte att billigare slungor hade denna egenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.