Att rita upp rummet och dess förändringar i ett 3d-program ger dig möjlighet att se förändringarna innan de hänt. SketchUp är ett gratisprogram som hjälper dig göra just det.

Du kan läsa artikeln här: Vi testar rita kök i Google SketchUp
 
E
Skrivet av: andersmc

Styrkan i Sketchup vid köksritning tycker jag är att man kan skapa objekt (eller components som det heter i Sketchup). Dessa kan sedan återanvändas som de är eller modifieras. Om man börjar med att rita ett 60 bänkskåp så kan man sedan använda det som utgångspunkt för ett 40-skåp, ett 80-skåp, väggskåp, högskåp etc.
 
E
Skrivet av: Ingvar H

Man kan ju importera objekt (components), som tex en spis, och gå in och ändra direkt i objektet. Om man dubbelklickar på den så kommer man "in" i objektet. Det är naturligtvis pilligt, men plattformen är ju öppen, det finns ingen gräns på vad man kan ändra på.
 
E
Skrivet av: kk

Vilka fler program kommer ni testa?
 
Vi tänkte göra det med Ikeas köksverktyg härnäst eftersom vi tror att det är ett av de mest använda. Tar gärna emot tips och idéer!
 
E
Skrivet av: Kent Ekberg alias snickarboden

För att skapa helt skalbara objekt så krävs Pro-versionen och med sådana kan man verkligen skapa återanvändbara objekt/components.
Då är det liksom inga problem med att ha objekt/components som skåp och sen fritt bestämma bredd, djup och höjd.
Gratisversionen är för att använda sådana objekt, Proversionen låter en skapa dem och med den öppnas en ny värld.
 
E
Skrivet av: pepparkkshuset

lovvärt initiativ att testa olika program för inredning och design.
har lekt lite med olika vertyg och har provat ikeas och epoqs och min spontana kommentar är att ikeas är fruktansvärt långsamt och osmidigt på en standarddator (core i3 och intel grafik) epoqs program går snabbare och är lätt att använda, men lite oflexibelt, det går t ex bara att ha en dörr per vägg!?
 
E
Skrivet av: Jolran

OK. Helt ok artikel.
Men för att det ska vara ett riktigt test så måste man veta att det finns 100-tals + plugins för programet. Både gratis och $. Och med rätt verktyg så kommer man ganska mycket längre än med standardversionen.
Har själv tillverkat 2st av dem (2d-boolean och Hatchfaces) med viss hjälp.
Vad jag vill säga med det är inte att skryta, utan att om man är villig att spendera en del tid på programering så kan man även skräddarsy plugins för egna behov.
För mera organisk modelering(runda former) finns en plugin som heter Artisan( ca 35$).
För realistisk rendering finns runt 20(?) olika alternativ. Vissa gratis.

Det som saknas i Sketchup är godkända animeringsfunktioner, samt 64-bit applikation. Sen så är Layout lite väl simpelt, för den som har tänkt att köpa PRO-versionen.
Förutom det så finns det inte så mycket man INTE kan göra i Sketchup, bara man vet hur;-)
 
E
Skrivet av: Kenneth Andreasson

Hej alla!
Kanske råder det lite missuppfattningar om kapaciteten i Sketchup. I gratisversionen kan man mycket väl göra egna "komponenter" och återanvända dem. För att "skala om" något, använd "tapemeasuretool" och skriv in önskat mått, varpå frågan kommer upp; Do you want to resize model. Klicka på yes - alla mått är som du bestämt. Bra om man importerar en planlösningsritning men är osäker på skalan. Mät på en dörr t ex som du vet måttet på (kanske 800 mm), så blir hela ritningen skalenlig!
Det antyddes att man inte kunde göra "organiska" former. Använd "sandboxtool" och du kan göra vilka former som helst!
Vill du göra animeringar; ladda ned "SketchyPhysics" plugin(gratis).

Allt detta i gratisversionen!!
Jag arbetar själv med arkitektur och design (i Sketchup Pro), och förstår kanske inte redaktörens anmärkning om stora begränsningar i programmet.
Många arkitekter och designers över hela världen, använder Sketchup - även interaktivt.
 
E
Skrivet av: Per Flygare

Kenneth,
Jag är ingen arkitekt men har ritat hus sedan tidiga tonåren, då på proffs ritbräda som jag fick från företaget (utvecklingsavdelning) min fader jobbade på.
Jag håller med dig fullständigt om att detta program har så mycket att bjuda på både i den fria versionen och så mycket mer i pro versionen, vilket jag använder.
Jag har många gånger fått en enkel hand ritning på en servett som jag sedan skannat och skapat vad som önskats, då jag sedan skapat en "3d vy" av vad som önskats har ändringarna kommit in.
Att kunna sitta med en kund och med detta program ändra detaljer, mått och de sedan kan se resultatet direkt är fantastiskt.
Dessutom är kunna skapa "renderings" och "blueprints" direkt är en oerhörd fördel.

En grupp licens för ett företag kan skapa ett större hus inom en dag, då flera användare kan arbeta tillsammans på olika nivåer utan att störa varandra.
Servern kan i slutändan skapa alla nödvändiga utskrifter med uppskattade kostnader för byggnationen.

Vänligen titta till denna länk där SketchUp visas i en pro miljöhttp://www.youtube.com/user/SketchUpVideo#g/c/E8DC0B45F9B515C5

Inom film industrin har Jim Bissell använt SketchUp i filmer som Good Night and Good Luck, med George Clooney och 300.
 
E
Skrivet av: Matts

jag har hållit på med detta några timmar nu och håller på att tappa förståndet, objekt fastnar i varann och när jag flyttar dem dras delar av intilliggande föremål med och deformeras. Sen är det ett hellsicke att försöka rita något på ett plan, vips är man över i nåt annat plan och resultatet ger mig hysteriska skrattkramper.
Varnar för googelsketchup om du inte har stor erfarenhet av att rita i 3d
 
E
Skrivet av: Jolran

Se så gå in här och få lite hjälp.http://sketchucation.com

Finns massvis av tutorials. Du kommer INTE att hitta ett lättare program än Sketchup att komma igång med, basta!

Sketchyphysics, bra råd. Men varning för bugsplats :)
 
E
Skrivet av: Kenneth Andreasson

Lugn och fin!
En av de mest grundläggande saker man bör göra i Sketchup är att gruppera.
Har du ritat t ex en kub, och vill rita ytterligar en kub och sedan vill för ihop dessa, så kommer du märka att de "klibbar ihop". Gör såhär; När du ritat en sak trippelklickar du på den, alternativt för markören(selekttool) uppifrån vänster och ned mot högerkanten så att allt täcks = blir blått. Sedan högerklickar du och väljer "Make group". Gör så med allt du ritar!
Tips; Ska du göra mer än ett ex av något, upprepa ovan, men välj "make Component". Om du editerar eller ändrar en "Component", blir alla andra likadana. Smart när du skall rita t ex staketstolpar, takstolar och mycket annat!
 
E
Skrivet av: KB

Jag har vant mig vid att rita allt jag ska bygga i SketchUp. Jag gör det mesta av funderandet och planerandet i datorn. Mängden material och antal fel vid byggandet kan därmed hållas nere. När vi renoverade köket ritade jag allt i olika lager som skrevs ut med olika färger (Color by layer). Elektrikern fick ritning med röda detaljer, rörmokaren blå o.s.v. Använder man lager och håller ordning på komponenterna enligt kommentaren ovan så är SketchUp perfekt för hemmafixaren. Det kan ta några timmar innan man kommer igång, men det är det värt.
 
E
Skrivet av: Mikolaj Frisch

Enormt bra program. Duger även för arkitekter, det finns oanade möjligheter om man lär sig från grunden. Det finns även PRO-version som kostar inte ens i närheten av vad riktig stora cadprogram. Bara grunden i Sketchup är intuitiv, sedan får man studera guider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.