E
Skrivet av: Höckhult (rättat inlägg)

Vansinnespris i min värld. Mitt kök kostade 120 000:- i det ingår att jag bytte ut avloppsrören under huset och isoleringen i golvet också.

Men då gjorde jag allt själv förutom rörmokeri (tog rörmokarn ca 1 timme) och elektikern var här 2 dagar. Jag betalade inte 3500:- för EN ENDA skåpstomme heller. Tror köksinredningen gick på 40 000:- exklusive vitvaror.
 
E
Skrivet av: Gäst

Kökstillverkarna kan verkligen ta betalt. Jag beställde specialgjorda luckor från ett snickeri till en kostnad som blev en bråkdel av dem här ovan.

Å andra sidan fick jag t ex betala 20 000 till elektrikern p g a gammalt hus där den befintliga installation inte räckte för de vitvaror vi ville ha. Utan ROT-avdrag i o f s för det var några år sedan.

Den enda sanningen är att kök kan bli nästan hur dyrt eller billigt som helst beroende på förutsättningar och de val man gör. Och att börja med att gå och snacka med en säljare hos någon av de stora köksfirmorna är nog bland de dyraste val man kan göra.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
E
Skrivet av: Maria

Helt utroligt. Vi fick bänkskiva av granit till hela köket för 15 000 med uppmätning, frakt och installation inräknad från Diapol. Och de säljer även stänkskydd av samma material till väldigt bra pris. Varför skall man välja en så dyr lösning?
 
E
Skrivet av: Fred

1 dag för att riva ut ett kök? Jag la ut det gamla på blocket för 150 kr med premissen att det själv fick monteras ned. Tog 20 min sen ringd en och ville ha det, tog ca 2 h, jag var iofs "snäll" och hjälpte till.
 
E
Skrivet av: Korven

Till er som verkar bli helt vansinnigt upprörda över att ett kök i mellanprisklass kan sluta på denna summan säger jag: Lugna ner er lite och inse verkligheten.

Ett IKEA-kök är inte ett kök i mellanpris, det är ett kök i lågprisklassen.

Eftersom man kan köpa kök i den där storleken för över 500 000 hur lätt som helst så tycker jag att runt 200 000 visst kan räknas som ett kök i mellanprisklassen. Tänk då på att detta prisexempel var uträknat med att göra noll arbete själv. Det finns handikappade, folk med tummen mitt i handen eller väldigt upptagna människor som inte har tid eller kunskap att utföra ens det lättaste köksrenoveringsjobbet.

Jag tyckte att texten tog upp bra exempel. Har man lite hjärna kan man ju bara dra bort det som man inte själv behöver hjälp med, eller det man inte behöver.

Själv kan jag dra bort ungefär 100 000 totalt ganska enkelt.

Trevlig helg!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
E
Skrivet av: Korven

Till er som verkar bli helt vansinnigt upprörda över att ett kök i mellanprisklass kan sluta på denna summan säger jag: Lugna ner er lite och inse verkligheten.

Ett IKEA-kök är inte ett kök i mellanpris, det är ett kök i lågprisklassen.

Eftersom man kan köpa kök i den där storleken för över 500 000 hur lätt som helst så tycker jag att runt 200 000 visst kan räknas som ett kök i mellanprisklassen. Tänk då på att detta prisexempel var uträknat med att göra noll arbete själv. Det finns handikappade, folk med tummen mitt i handen eller väldigt upptagna människor som inte har tid eller kunskap att utföra ens det lättaste köksrenoveringsjobbet.

Jag tyckte att texten tog upp bra exempel. Har man lite hjärna kan man ju bara dra bort det som man inte själv behöver hjälp med, eller det man inte behöver.

Själv kan jag dra bort ungefär 100 000 totalt ganska enkelt.

Trevlig helg!
 
E
Skrivet av: Anna K

200 000? Jag tror jag skrattar ihjäl mig, jag har räknat på allt som ska köpas och var det ska sitta och målar själv och köper ett schysst IKEA-kök och även med vitvaror kommer jag inte ens i närheten av de beloppen. Jag har renoverat kök förut och så himla dyrt blir det inte om man skaffar nåt mindre exklusivt. Det kan bli fint ändå
 
E
Skrivet av: Guran

Tråkigt att du dör
 
E
Skrivet av: designtrollet

Låter helt rimligt mitt ballingslöv kök märket city kostade 150000 på kampanj. diskho blandare och bänkskiva inräknat. lägg därtill på vitvaror golv kakel arbetskostnad och eventuellt något mera. mellanklass absolut.
 
E
Skrivet av: Montör.

Mellanprisklassen. Pratar ni om... 250k SEK? Sen skriver ni att era kök kostar 30k-100k (samt att detta skulle vara mellanprisklassen) Give me a break. Kök jag monterat kostar för kund 400k+- 800k+ detta är högt pris. 250k~~mellanklass 100-30k.... lågpris. Sätter punkt för eran diskustion där ;)
 
E
Skrivet av: Ikea...

Håller med. Ikea = lågpris! Käft alla hemmasnickare!
 
E
Skrivet av: Ballingslöv

Håller med att Ikea är = lågpris!. Men man får 90% av värdet för en tredjedel av priset.
 
E
Skrivet av: Majsan

Det som man ska passa sig för är ju alla hantverkare. Det är dom som blåser folket. Pris på ett kök får man ju reda på i förväg... Köpte ikeakök för 65 000 kr och hantverkare + material 95 000 kr!! (efter rot, kök ca 15 kvm). Bara elen tog tattaren 23 000 kr för. Branschen borde lagstiftad hårdare så att dessa hantverksskojare inte kan blåsa vanligt hemligt folk!
 
E
Skrivet av: Eric

Mitt kök kostade 320000 och det räknar jag som ett mellanprisklass kök, även om det är väldigt fint. Då är det i och för sig Miele rakt av och stenskivor. Tycker det är prisvärt.
 
E
Skrivet av: Linus

Jag tycker det låter hutlöst dyrt. En snickare ska inte kosta 500 kr/h det är rena lurendrejeriet. Dessutom tycker jag tidsåtgången är alldeles för hög om det är yrkesfolk som gör det. Hade det varit en vanlig hemmafixare, så okej. Har själv monterat kök på mindre än 24h.

Precis som någon annan påpekade angående stenskivor kan dess med fördel beställas utomlands för inga pengar alls (diapol, ex).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.