E
Skrivet av: Rikard

Ett kök måste inte vara antingen lågpris, mellanpris eller dyrt. Min bror satte in nytt IKEA-kök, men med bra Miele-maskiner, fina Corian-bänkskivor påkostad blandare och beslag som inte kom från IKEA. Man måste öppna en låda eller lucka för att se att det är IKEA, och totalkostnaden (inkl hantverkare) ligger på hälften av "mellanpris"-köket i artikeln.

För övrigt så har artilekförfattaren dels skrivit fel pris på stänkskyddet samt räknat 8 000 kr för avfallskvarn två gånger. Men det är en bra och informativ artikel ändå!
 
E
Skrivet av: selfisbest

Fy vilka fantasipriser.. Jag köpte högblankt epoqkök, gjorde allt jobb själv, blåste ur allt gammalt, tog bort och växlade av en bärande vägg, köpte alla vitvaror (Siemens varmluft,(inbyggnad) Siemens micro,(inbyggnad) electrohelius induktionshäll, electrohelius diskmaskin, LG sidebyside kyl/frys, golv från k-rauta, tapeter från boråstapeter. Allt kostade gå 65.000:- (epoq har 25 års garanti och vitvarorna 2-5års garanti, kylen 10år kompressorgaranti) är jag nöjd? Hihihi Oja!!!!
 
E
Skrivet av: Andreas

Med två vuxna med någorlunda krävande heltidsjobb och barn så har du garanterat inte tid att lägga flera arbetsveckor på att riva och montera kök. Då får du helt enkelt betala hantverkare var det kostar. Målgruppen för artkeln är inte folk som kan lägga massor av tid på hemmasnickrande. Priserna stämmer bra med vad vårt kök gick på även om det var betydligt mindre och slutsumman därmed mycket lägre.
 
E
Skrivet av: Chreo

Mellan min sambo som är egen företagare och mitt eget jobb som är krävande 50+ timmar i veckan jobb + tvillingar på 2 år så fanns där fortfarande tid att renovera kök. Handlar om hur man prioriterar. Nej jag värderar inte min tid som gratis, snarare tvärt om men när huvudet får jobba på dagen kan det vara avkopplande att jobba fysiskt. Dessutom kan man säga "jag gjorde det själv", vilket i min bok räknas högre än om köket kostade en mille. Men det är bara som jag ser det
 
E
Skrivet av: Chreo

En kvarts mille är inga smäpengar men jag tror det är billiga lån + status grejen som fått upp det på de nivåerna. Det mest patetiska är väl att de sen inte använder köket annat än som penisförlängare, för mat lagar de då bestämt inte. Den urbana legenden om mannen som inte tillåter sin fru att steka sill i det dyra köket...
 
E
Skrivet av: Thomas_A

Väl dyrt måste jag säga.

Jag blåste ut vägg, lät bygga ny för större kök med skjutdörr invändigt, nytt parkettgolv, sänkt tak, spottar, glasvägg med ledbelysning, målning kök, målning, tapetsering och slipning golv v-rum, kök + vitvaror (kyl+ frys dyrast med ismaskin/vatten). Ca 170,000:-.
 
E
Skrivet av: David

Vadå mellanklass det är snarare väldigt dyrt
 
E
Skrivet av: Nojjan

Jag tänkte skriva massor av kommentarer men jag blir bara trött på mig själv för att jag orkar ha en åsikt om dessa dåraktigheter. När får vi se IKEA-versionen är allt jag vill veta?
 
E
Skrivet av: Sara

Mellanprisklass är det nog om man tänker på att det absolut finns dyrare vitvaror och kök än de som nämns i artikeln.

Istället för att riva ut vårt kök från 1960 och ersätta det med ett likadant från Kvänum (de nytillverkar retrokök, Banér heter det) som skulle kostat flera hundra tusen, så målade vi luckorna själva, slipade om och vaxade bänkskivorna i teak, installerade diskmaskin och bytte golv. Max 30 000 kr blev summan för det. Det finns andra sätt än att riva ut och skaffa nytt. Den här jorden kommer gå under om alla ska ha nytt, nytt, nytt.
 
E
Skrivet av: David

230.000 kr för ett mellanklasskök ????
Vårt kostade inte ens hälften och vi har gjort om det från golv till tak

Komplett kök 20 kvadrat Älvsbyhus med IKEA kök
Micro IKEA, Cylinda kyl/frys varmluftspis, franke alliancefläkt, 15 ledbelysning i underskåp, kakel, 20 kvadrat alloc kvalitetsgolv golv(6400kr) tapeter målning tak och nya lister.
Material ca 80.000
Arbete ca 10.000

All elarbete utfördes själv samt material och vitvaror köptes till priser som en vanlig konsument inte kan få.
För en annan så lägg till 4000 till en elektriker samt 11000 för material.
Så för 115.000kr har jag fått ett toppmodernt kök med kvalitetsvaror.
 
E
Skrivet av: Roger

Alla klarar inte av att byta ett kök själva oavsett hur mycket tid dom än har!! Men oavsett känns detta inte som ett medelpris kök med vinkyl, kvarn för 8 tusen, diskbänk för 5-6 tusen å blandare för 3,5 tusen och allvarligt?? Kostar köksskåp så extremt mycket?? Ska själv renovera köket nu och vill ha det över standard mot exklusivt, men över 200 tusen kommer det aldrig kosta ändå!! Man får använda internet när man kollar priser vilket garanterat sänker kostnaderna med 20%, kan alltid ta hjälp av nån med lite internetvana så löser det sig!! Men att dom kostar 500 till 630 kronor inkl moms e rimligt, kan ju inte jämföra med lönen man få själv efter skatt, sem ersättning, foraförsäkringar, sociala avgifter osv osv, men det e klart att man kan få billigare, men antingen e dom inget att ha eller så får man planera ett år i förväg?? Men att lägga ut upp till 12 tusen för en arkitekt brukar ju ingå om man köper kök från andra än Ikea?? Men såklart, allt e ju inbakat i priset ändå!! Ha det gott ni som orka läsa alt detta!!!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
E
Skrivet av: Tomas

Har byggt ut vårt hus 42m' i 2 plan = 84m'. På undervåningen har jag satt in nytt kök och nya vitvaror + vedspis. Total kostnad ca 400tkr. Kan tillägga att ut bygget har golvvärme, ny skorsten, nytt tak på hela huset m.m m.m... Så en kvarts miljon för bara ett kök låter helt sanslöst dyrt!
 
E
Skrivet av: jens

7.900 för ett 80 cm-skåp med lådor? Det kostar 2735 på IKEA. Så mellanklass kostar alltså ca tre gånger så mycket som Ikea, man blir lite mörkrädd över hur fartblinda folk är när det gäller sina renoveringar och hur lättvindigt folk tar upp nya lån.
 
E
Skrivet av: Simon

Helt seriöst!!!!
Jag är 26år gammal, inte utbildad på varken snickeri, el. eller plattsättning..
men vilken tomteNISSE hade fått ett kök i "mellanklassen" till halva kostnaden.
Fyfan rent ut sagt, detta får mig till att ALDRIG titta på era åsikter och artiklar som riktlinjer i fortsättnigen.
ABSURT rent ut sagt. räkna med halva priset om du kan handtera en skruvdragare säger jag bara!
 
E
Skrivet av: Höckhult

Vansinnespris i min värld. Mitt kök kostade 120 000:- i det ingår att jag bytte ut avloppsrören under huset och isoleringen i golvet också.

Men då gjorde jag allt själv förutom rörmokeri (tog rörmokarn ca 1 timme) och elektikern var här 2 dagar. Jag betalade in 3500:- för EN ENDA skåpstomme heller. Tror köksinredningen gick på 40 000:- exklusive vitvaror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.