För att kunna få ut full funktionalitet från ett garage eller en friggebod bör den vara isolerad. Byggahus visar dig vägen tillsammans med byggnadsingenjör Magnus Klintenberg.

Du kan läsa artikeln här: Så isolerar du friggeboden och garaget
 
E
Skrivet av: Daniel

Skall man verkligen ha plast om det inte alltid är uppvärmt mer än +10 grader
 
E
Skrivet av: Mikael

"Första steget är då att skapa en luftspalt mellan bakre delen av fasadpanelen och isoleringen. Du kan med fördel använda läkt på 15-20 millimeter.

Nästa steg är att skapa vindskyddet. Här finns det två alternativa tillvägagångssätt och de skiljer sig åt lite beroende på hur gedigen du vill att konstruktionen ska bli och hur mycket tid du är beredd att lägga ner. Antingen sätter du asfaboardskiva (alternativt GU-skiva) mellan reglarna mot läkterna, eller så skippar du det och sätter istället isolering som redan har vindskyddspapp färdigt klistrad på isoleringsskivan.

? Asfaboard blir betydligt mer jobb, det ska fällas in mellan reglarna. Men samtidigt vet man om man väljer detta alternativ att luftspalten verkligen finns. Sätter man bara dit en isolering kan det bli så att man av misstag trycker in den så långt mellan reglarna att den ändå ligger an mot baksidan av fasadpanelen, då blir det ingen luftspalt och då kommer det inte in frisk luft och risken är att det bildas mögel, säger Magnus."

Alldeles för tillkrånglat.
Man sätter vindskyddet helt enkelt utanför träregelstommen, sen liggande eller stående spikläkt (beroende på om man ska ha liggande eller stående panel) 25x50 eller 28x70. Sen är det bara att spika panel.
Jag satt asfaboard på detta vis, hur smidigt och snabbt som helst, särskilt då jag använde smalryggade långklammer och klammerpistol.

Sen tycker jag inte att man ska nöja sig med 95mm isolering i ett garage man tänkt värma kontinuerligt till 15grader. Ta 145mm t.ex. och ca 170-220 mm i taket.
Glöm inte heller att det är dyrt att värma ett garage om det inte har isolering under plattan och/eller en oisolerad LECA-sockel.
 
E
Skrivet av: Johnny

Men nu handlade det ju om att isolera en befintlig byggnad. Vid nybyggnation gör man såklart som du föreslår men då är förutsättningarna lite annorlunda.
 
E
Skrivet av: Nils

Är lite förvånad över rekommendationen att sätt ett lågt placerat friskluftsintag. Läser man exempelvis Freshs beskrivningar av hur man skapar rätt ventilation så rekommenderas ventiler högt placerade så att den kalla luften blandas med varm. En intagsventil lågt placerad kommer att ge kallt golv om den inte sitter i direkt anslutning till värmekälla. Ett ouppvärmt garage bör nog ha lågt monterade intagsventiler men ett uppvärmt torde vara att likställas med ett boningshus.
 
E
Skrivet av: Sommartorparn

Är det verkligen nödvändigt att ha 16 grader i förrådet? Varför? Känns bakvänt och miljö-ovänligt att behöva värma upp verktygen och utemöblerna samtidigt som huset i övrigt kallställs.
 
E
Skrivet av: Besiktningsmannen

En mycket svårförståelig artikel för en lekman som aldrig isolerat ett förråd eller garage tidigare. Antar att artikeln
och beskrivningen vänder sig till en som aldrig gjort detta tidigare. Jag skulle på samma sätt kunna beskriva hur man byter bromsklotsar och bromsskivor på min Volvo men troligen skulle ingen förstå precis utan en skiss eller bild från verkligheten.

Ex.
"luftspalt mellan bakre delen av fasadpanelen och isoleringen."
- Vad innebär det? Hur ser det ut?

Är man hantverkare och byggt tidigare så är det nog inga större problem att följa beskrivningen men är man redan erfaren så behövs troligtvis inte artikeln eftersom en snickare redan vet hur man isolerar. Artikeln är avsedd för hemmafixaren och då räcker det inte med att beksriva i text utan min erfarenhet säger att bilder är till väldigt stor hjälp för att minska risken för fel i byggnationen.
 
  • Gilla
stevesteve
  • Laddar…
E
Skrivet av: Ove

Och torpargrund på friggebod, hur vanligt är det?
 
E
Skrivet av: Björn

Jag haqr ett garage med plåttak och impregnerade masonitskivor alldeles under. Vad tror ni om att suga ner varmluft som bildas mellan plåttak och masonit för att värma upp den isolerade delen av garaget med en kanalfäkt?
 
E
Skrivet av: Björn


Jag har ett garage med plåttak och impregnerade masonitskivor alldeles under. Vad tror ni om att suga ner varmluft som bildas mellan plåttak och masonit för att värma upp den isolerade delen av garaget med en kanalfäkt?
 
E
Skrivet av: Jojo

Inte skriven för amatörer. Vad är läkt, regel, diffussionsplats etc etc.
Men om den vänder sig till proffs så antar jag att dom kan detta. Så vem skall läsa detta?
Skulle jag informera dig om mitt område på samma sätt skulle du inte förstå ett jota (dugg).
Nej jag ger upp och söker mig till annan info.
 
E
Skrivet av: Mathias

Men det var väl ett himla klagande på alla artiklar här! Jag är amatör men fattade då allt som stod i artikeln. Helt ok för mig. Sluta läs om det stör er så mycket!
Självklart finns det olika lösningar men man behöver väl inte klanka ned på en annan för att framhäva sin egen lösning.
Bara en lite reflektion.
 
E
Skrivet av: Martin

Jag håller med på att artikeln kunde varit mycket mer beskrivande om det lagts till något visuellt som förklarar, artikeln är ju inte helt meningslös för en nybörjare men det blir mycket extra googlande för att ta reda på vad som menas med olika namn och konstruktioner.
Elina skal nog ta och tänka till lite mer till nästa artikel.
 
E
Skrivet av: KajaLena

Jag håller med att det var ett faslit gnällande. Är man så dålig på att förstå skriftlig information ska man nog inte ge sig på att renovera heller
 
E
Skrivet av: Peter

Det var moget och nyanserat KajaLena. Att läsa och förstå informativ text och att med händerna åstadkomma bygge/renovering eller annat skapande är två helt olika förmågor som aktiverar olika delar av hjärnan. Om man inte förstår det ska man nog inte tycka om andras förmågor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.