E
Skrivet av: MPA

Allt ovan beror på dålig arbetsledning eller ingen alls och dålig kommunication. Sen skadar det ju inte om den som ska utföra arbetet tänker till en extra gång vilket påfallande många verkar ha svårt för. En annan lösning kan ju vara att läs ritningen som förhoppningsvis finns och som alla iblandade har gått igenom INNAN man påbörjar nåt inkl. byggherren.
Charlotte din lösning med att inte ha släpp ljus etc är ingen lösning. Det finns så klart en andledning till varför man vill ha släppljuset just där.Gör rätt från början i stället eller gör om allt så slipper vi såna kommentare.
 
E
Skrivet av: Micke

Det var de fjompigaste fel jag nånsin hört talas om. Dräneringsrören är fula? Fingeravtryck???
Klagar verkligen folk på sånt?
 
E
Skrivet av: Gäst

Micke du tar priset :))))) Klart att man vill ha signalfärg på röret som sticker upp ur jorden och ansluter till de snygga alustuprören. Och själv har jag fullt med svarta fingeravtryck på alla mina väggar. Om det inte inte är så när jag köper nytt hus doppar jag fingarna i sot eller olja och kladdar ner lite själv. Senaste modet.
 
E
Skrivet av: Renoveringskund

Jag blir förvånad över vissa hantverkares kommentarer som "det får man räkna med", "om det inte finns allvarliga fel får man vara nöjd" m.m.
Orsaken till denna arrogans tror jag ligger i att det är svårt att få tag i hantverkare och att man som någon sa "Man köper oftast inte mer än ett hus i livet". Hantverkare har fullt med jobb och verkar skita i om kunden köper tjänsten en andra gång.
Branscher där det finns fungerande konkurrens och där leverantören är rädd om sitt goda rykte skulle aldrig kunna hantera kunden som vissa hantverkare verkar göra.
Observera att jag skriver vissa hantverkare, jag har stött på flera hantverkare som av yrkesstolthet lyssnar på kunden och rättar jobbet så kunden blir nöjd. Om kunden begär något som är fel så bör hantverkaren respektfullt ge rätt information. Om kunden då fortsätter med krav så får man väl avstå att ta jobbet.
 
E
Skrivet av: Elinstallatören

Hej.
Till kunder: Vad avgör främst valet av hantverkare?
Priset är oftast avgörande vid en upphandling och då får man vad man betalar
för.
 
E
Skrivet av: Österlen snickarn

Det tas inte alls upp nånting om själva konstruktionerna här tycker jag. Till syven och sist så är det tak konstruktioner och täta fönster som kunde vinner mest på. Ett fingeravtryck går alltid att måla över, men ett felkonstruerat tak är lite jobbigare och göra vid.
En av de vanligaste felen på ett tak är ju helt klart att nån glömt och lägga papp under och över fotplåten. Med följden att plåten svettas och takbrädorna ruttnar upp, har man riktigt otur och inte upptäcker det i tid så kan tom takstolarna få sig en rejäl törn
Har varit på otaliga 2 års besiktningar som just detta har uppdagats pga att man ser att färgen har flagnat på takutsprångs brädorna. Och blir det då inte åtgärdat rejält utan bara övermålat igen, då står man där några år senare och får lägga otaliga tusenlappar på att bryta upp taket, ta av ränna, fotplåt, brädor och har man riktig otur så får man laska på takstolarna som vid de laget kan ha ruttnat upp.
Så se upp alla som köper nytt och kolla efter varningsteken på ert tak. För utan ett bra tak så kvittar det om du har eluttaget mitt i en list, eller om där är fingeravtryck på väggarna!
 
E
Skrivet av: Kortslutaren

Jag fick en gång en arbetsorder att jag skulle montera upp och koppla in ett badrumsskåp i en nymålad/nyrenoverad lägenhet. När jag kom dit så höll målaren på med det sista innan han var klar. Badrummet var redan klart och jag satte igång med mitt jobb. Några sekunder senare så konstaterade jag att jordtråd saknades till badrumsskåpet som även skulle ha vägguttag. Elledningarna som var framdragna var av typen OVIR och det är pappersisolerade ledningar vars isolering oftast trillar sönder när man böjer dem. Jag tänkte att jag kollar i några dosor hur det ser ut, men de var prydligt övertapetserade och jag ville inte riskera att spräcka tapeten. Jag öppnade elcentralen istället och den innehöll endast OVIR. Mycket av isoleringen hade dessutom lossnat och låg på botten. Jag kollade runt lite i lägenheten och hittade "2 hål i väggen". Inget uttag eller någonting utan bara 2 små hål i tapeten. Jag tryckte in spänningsprovaren i hålen och konstaterade att det var 230 Volt mellan de 2 små hålen i tapeten. Uppenbarligen var det ett vägguttag av extremt gammal modell. Jag ringde min arbetsledare och sa hur det låg till. Jag hade även fotat lite som jag mailade honom. Jag sa till om att jag vägrade att utföra jobbet som kunden hade beställt om jag inte fick dra om alla ledningar i hela lägenheten. Min arbetsledare höll med mig. Han kontaktade kunden som tyckte att det var väl onödigt att byta elledningarna för det skulle ju bara gå ström i dem.
Ordföranden för BRF var nyfiken av sig och kom inom i lägenheten för att se hur det gick med renoveringen. När han fick klart för sig hur illa det var med ledningarna så sa han till den nye ägaren att ledningarna SKALL bytas.
Till slut så fick jag dra om alla ledningarna och byta ut vägguttag och strömbrytarna. Kunden kom sen och frågade om vi inte kunde byta elcentralen till automatsäkringar också, så det gjorde vi. Jag fick kalla in 3 kolleger eftersom vi bara fick 1 dag på oss för ledningsbytet, sen skulle de nya ägarna flytta in.
När vi var klara fick målarna komma dit igen för att bättringsmåla de nymålade väggarna eftersom det är nästan omöjligt att dra om OVIR utan att det blir någon fläck runt eldosorna. Vi hade handskar på oss för att inte bli kolsvarta om händerna omedelbart som man blir av OVIR.
Målaren ringde mig några dagar senare och sa till mig att han hade sagt till kunden om att elledningarna var i uselt skick och att han borde låta en elektriker ta en titt på dem innan de målade väggarna. Kunden sa till målaren att det var inget som han skulle lägga sig i. Kunden hade även varit mycket noga med att påpeka att alla eldosor skulle tapetseras över, vilket målaren hade protesterat mot men det är ju kunden som bestämmer.
Någon månad senare så träffade jag på snickarna som hade renoverat lägenheten och även de hade sagt till kunden om att elledningarna var i uselt skick. De hade fått ett liknande svar som målaren fått.

Vi hantverkare kan kommunicera väldigt bra, men sen så måste kunde vara villig att lyssna på vad vi har att säga.
 
E
Skrivet av: snickarn

Kul att höra någon som har samma känslor som mig. TILL ALLA KUNDER: Uppenbarligen är kortslutaren en seriös entreprenör som pågallade problemet i denna lägenhet. Denna gång "vann" entreprenören, men kunden har säkert berättat detta för sina vänner om entreprenören som "sög honom på pengar" eller liknande. Tyvärr klarar vi inte alltid att förklara detta så kunden förstår, och jag tror inte det är vår bristande kommunikationsförmåga som är felet i alla lägen..
 
E
Skrivet av: snickarn

Till elinstallatören:
Du har så rätt. Tyvärr ligger det till på följande sätt: du (som jag antar är hantverkare av titeln att döma) och jag gör upphandligar 15-20 gånger i veckan. De flesta är små, men än dock erfarenhetsskapande. Kunden, den stackarn =), gör kanske 3-4 upphandlingar på 10 år (siffran är uppskattad, inte på något sätt statistiskt kopplad, men jag tror det ligger där någonstans). Att som kund med den enorma erfarenheten av upphandlingar, dvs 3-4 på 10 år, kunna tänka på allt är rent krast omöjligt. Dom blir nervösa av kontakten med entreprenörer som har erfarenhet av detta. Tyvärr uppfattas detta av den del oseriösa entreprenörer och missutnyttjas. MEN, detta försvarar inte allt, kunden har mer än 100 gånger per år hört kommentaren "ta in flera offerter, välj inte den billigaste, ta referenser, sök efter företaget på internet, betala inte i förskott utan efter avrop (utfört arbete och förbrukat material). Likförb#"!at gnäller kunden när dom dyker på en oseriös entreprenör, dvs den som skickade in den billigaste offerten, och så blir plötsligt du och jag smutskastade i samma mening i detta fantastiskt ensidiga forum där den stackars kunden (och det är faktiskt synd om vissa som hamnat i oseriösa händer) får fritt spelrum att klaga på alla hantverkare, men när vi skriver vår syn på problemet så blir det plötsligt skitsnack. Tänk igenom artikeln ovan. Självfallet ska det inte finnas fingeravtryck runt ventiler. Felet är enligt min mening att entreprenören som har totalentreprenaden inte gör avsyning innan besiktning. Sen kan man ju förståss undra hur besiktningsmannen (kvinnan) tänker med kommentaren "ha inga långa väggar där det är släpljus från fönster".. ska det inte finnas några innerväggar åt ena hållet i huset?? =)
 
E
Skrivet av: Schwene

De flesta hantverkare är bortskämda med att kunna lämna allt skräp efter sig därför att ett antal städare röjer upp efter dem. Detta städjobb är ett flerdagarsjobb för en hel samling städare. Tacka faan för att det ser för jävligt ut när de bara släpper allt ned på golvet utan minsta ansats att plocka upp efter sig. Var glad att de inte använder en pisshörna också, som de gör på nybyggena.
 
E
Skrivet av: Snickarn

Hörrö du schwene.. Har det slagit dig att en rörmokare kostar 500kr i timmen och en städare 250kr i timmen?? Om du som kund vill så kan rörmokaren säkert polera ditt silver, men det verkar lite bortkastat när du får jobbet gjort för halva priset.
 
E
Skrivet av: Snickare/ egenföretagare

Jobbet ska alltid utföras på bästa möjliga sätt. Oavsett om det är ett litet eller stort jobb. Min filosofi är att man ska vara välkommen på en kopp kaffe långt efter avslutat arbete.....
Det gäller att läsa av kunden och lyssna på vad det är dom vill ha. Det betyder inte alltid att det är det dom säger dom vill ha. då får man komma med lite egna förslag och lösningar. Sen tycker jag som total entreprenör att det är bäst att jobba med dom man brukar. typ eletriker, vvsare, målare, grävare m.fl. och kanske inte dom som kunden vill ha. För då kan samarbetet gå åt skogen om man har otur.
Jag frågar alltid om vi ska städa eller om kunden själv har tid att göra det. Det kostar ju ändå en hel del om vi ska göra det.

Sen håller jag med någon som skrev att många vill ha mer än dom har råd med. Och tyvärr kan vi ju inte bygga ett slott när kunden inte har pengar till det.

Men det är bara mitt sätt att se på det. Och alla är vi olika......
 
E
Skrivet av: Åsa

Min morfar var bonde i hela sitt liv. Han hade ett talesätt: "när det är färdigt ser man inte hur dyrt det var eller hur lång tid det tog, bara hur bra det blev".

Jag är i byggbranschen och tycker det är synd att både engångsköpare och hantverkare har så dålig respekt för varann.

Engångsköparna har ingen aning om hur lång tid det kan ta att göra vissa saker.
Hantverkarna är både dåliga på att tala om i förväg hur dyrt det blir och att ha hög finish på jobbet.
Kanske man hade kunnat leva med priset på jobbet eftersom det blev så himla fint?
 
E
Skrivet av: Erika

Börjar fundera på om inte ROT-avdraget är roten till mycket ont?! ;) Hantverkarna tar ett överpris som inte är vettigt i förhållande till arbetsinsatsen, samt verkar ha så mycket att göra så att man får slarva sig igenom projekten. Vi fick nyligen be byggfirman riva hela vårt nykaklade badrum och sätta om kaklet, klinkersen & tätskiktet, då plattsättaren hade lite för brottom första gången. Nu fick de avsätta 2-3 veckor till på vårt badrum samt bekosta allt material själva... Inte undra på att man måste ta bra betalt för att ha råd med sådana missar... Allt annat i vårt nybyggda hus har vi gjort själva, ångrar att vi lejde bort badrummet för att spara tid -vilket vi i slutändan inte gjorde!
 
E
Skrivet av: Roberts Firma

Man kan alltid ta in en städpatrull så slipper man klaga och oftas är det tjejjer, då kankse grabbarna smilar istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.