E
Skrivet av: Jonas

Ja, det krävs lite cochones. Subventionen minskar sannolikt i takt med att panelerna byggs ut och snart skönstaxeras villor för den skatt de sparar på att inte köpa el från nätet.
 
E
Skrivet av: Dennis Pettersson

Jotack! det kanske behövs, gränsandes till dumhet enligt endel, men det får framtiden utvisa.
Subventionen har redan minskats från 60 till 45% som jag i ett tidigare inlägg skrivit om.
Vad gäller sköntaxering har du säkert rätt, avundsjukan finns på alla nivåer och yrken.
Intressant och roligt tycker jag iallafall att det är.
 
E
Skrivet av: Robin

Hej alla, både skeptiska belackare och solelproducenter.
Det finns ett generalfel i diskussionen nämligen att jämställa solcellsinvesteringen med, kaminer, värmepumpar och allt annat övrigt i tekniska besparingsprylar. Tidigare har jag investerat i allt detta ovan och räknat ut hur mycket mindre det drar, hur länge håller det innan det måste bytas till nytt och allt måste köpas igen, underhållskostnader under denna tid, när går det plus osv.
Har själv under ett års tid kört min anläggning som är på 5,2 Kw och har nu facit.

Först och främst, du betalar idag bara för 55% kostnaden, staten ger dig resten i bidrag (jag fick 60% i bidrag för ett år sedan).Det gäller allt både material och arbete.
Min anläggning gick på 100.000:- jämnt dvs. 40.000:- betalade jag själv. (monterade panelerna själv).
Jag har producerat 5900Kwh detta år.

När går det plus? Direkt! och det finns ingen annan investering som gör det.
Utgift: 40kkr x 4%= 1600:-/år (det blir ännu mindre efter skatteavdraget)
Besparing: 5900x 1,60 kr (Energiskatt och moms sparas också in)= 9440kr/år.
Nätbolaget tex. Eon betalar 1gg/år kontant ut sk. ersättning för nätnytta beroende på hur mycket du matat ut på nätet i överskott och därmed avlastat deras nät, har inte fått detta ännu så jag är inte säker på beloppet, men det bör täcka räntekostnaden för lånet.

Så jag har inte lagt ut ett öre ur egen ficka , men har nästan 10.000 Kr i lägre elkostnad varje år, ingen vedhuggning, sotare, eller oljebränning.
Någon tycker kanske att man måste ju betala lånet med besparingen, det är här tankefelet ligger när man jämför med annat som är slut efter 10-20år och då måste vara betalt för att kunna köpas nytt igen, finns därför ingen som helst vettig anledning att återbetala lånet.

Det går ordentligt plus hela tiden och kåkens värde har stigit med minst 100.000Kr. (Utan att jag lagt ut något)
Det är noll i reparations, underhållskostnader och slitage, finns inga rörliga delar i systemet.
Det kostar ingenting att driva det, varken ved, ström eller olja.
Det håller hela din livstid (växelriktarna har man bara ca 20års erfarenhet av och de första funkar fortfarande)
Det sköter sig själv, helt automatiskt så fasar de in sig på nätet när dagsljuset kommer och börjar leverera.
De producerar lika mycket el vid -20grader som vid +20grader, bara de får ljus/sol.
De syns inte, hörs inte, kostar inget är miljövänliga, bara ligger där och producerar el.

Detta är utan tvekan det bästa jag har investerat i, men finns det då ingen hake?
Jo, det får inte gå plus dvs. du får inte mata ut mer el på nätet än du köper på årsbasis.
Min elleverantör (Din el) nettodebiterar förbrukningen på årsbas och kvittar alltså förbrukning mot produktion.

En vän har en anl. på 12Kw och kollade sin förbrukning någon vecka före årsavstämning, låg då på 500Kwh högre produktion än han förbrukat, det blev till att låna ihop el-element och ställa ute och köra dygnet om för att få upp sin förbrukning till över noll.

Kan bara varmt rekommendera det här, det är nytt men finns inget att vara skeptisk till, bara att tanka av gratis el från vårt största kärnkraftverk, SOLEN!!!

Robin Hood
 
E
Skrivet av: Dennis Pettersson

Ett utmärkt sätt att resonera!
Säkert finns många som kan räkna på helt andra sätt och ha åsikter om detta sättet, men jag säger inte emot.
Men visst är det väl utöver detta underbart att se hur energin tickar in utan att man anstränger sig?
Har i detta nu skickat en fråga till DIN EL, för att få reda på om jag kan bli kund där, tack för tipset.
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Saxat från websajten Egen El:

"Mats 19:37 10 mar 2012

eftersom man inte kan få något bidrag längre då pengarna inte räcker till alla som som sökt..får man 0% nu..
alltså betala allt själv..-vilken inte gör det lönsamt längre med solceller...
kommer inget nytt bidrag ,kommer ingen att installera solceller längre.
"http://egenel.etc.se/nyhet/nya-regler-solcellsbidrag
 
E
Skrivet av: Dennis Pettersson

Läs på Energimyndigheten istället för att citera någon som läst något.
Under Hushåll-Aktuella bidrag-Stöd till solceller, Där kan man läsa i enkel text om detta.
När man sedan läst detta kan man ringa eller maila Länsstyrelsen som svarar på alla frågor, exakt om hur det är med bidragen idag och om det går att få stöd beviljat.
I texten står:
Stöd kan ges till alla typer av nätanslutna solcellssystem och för installationer som påbörjats tidigast den 1 juli 2009 och slutförts senast den 31 december 2012. Stödnivån är maximalt 45 procent av investerings*kostnaden.

Men kolla först!
 
E
Skrivet av: Jan Carlsson

Om kalkylen är baserad på bidrag är det inte rättvist att säga att solpaneler genererar pengar. Det är som att jämföra att gå på socialbidrag istället för att arbeta. Jag kan ändå förstå varför samhället subventionerar solpaneler. Men grundkostnaden finns trots allt där.
 
E
Skrivet av: Dennis Pettersson

En kalkyl är väldigt svår att göra eftersom vi inte har en aning om vad elpriset är om 5 eller 10 år ännu mindre om 20 år.
Förädlar man sedan elen genom att köra gräsklipparen, moppen, mc´n eller bilen på den, är det ännu svårare att räkna.
Däremot vet vi att solen inte slocknar på ett tag och att panelerna håller i flera årtionden, så jag räknar satsade pengar som förskott på el-fakturor, frågan är bara hur långt det är tills det går ihop.
Jag vet för övrigt inte om jag får något bidrag, då tar det längre tid att få igen pengarna, men så småningom!
Annars kan man ju räkna som Robin ovan, det är också ett sätt.
I vilket fall som helst är det väldigt kul att se vad panelerna ger, varje dag, utan att jag lyfter ett finger.
 
E
Skrivet av: Robin Hood

Uppdatering från Robin Hood
Jag har nu köpt till paneler för 5,8Kw bryr mig faktiskt inte om jag får bidrag eller inte.
Har senaste 3 mån haft noll på elräkningarna dvs. Värme , varmvatten, tvätt osv. har enbart betalats av solpanelerna. Senaste elräkningen Maj var det -560kr dvs. tillgodo och pluskontot bygger på under sommarmånaderna.
Med de nya panelerna räknar jag med att produktionen blir mellan 11-12000Kwh per år och därmed ska det gå ganska jämnt ut med förbrukningen.

Kostnaden för tillkommande inst. utan bidrag blir 51000 paneler+10000 växelriktare+2000 till elinstallatören.
Dessa 63000kr ger 9440kr i tillbaka i skattade pengar per år, vilken annan investering ger minst 15% i säker avkastning ? Dessutom om de återinvesteras är anl. betald på 6år, därefter är allt vinst och alla elräkningar i framtiden för alltid noll, oavsett hur mycket elpriset höjs.
Inga bidrag är alltså med denna gång.
 
E
Skrivet av: Lars Bengtsson

Hej!
Detta är väldigt intressant, har egentligen bara en fråga: hur många kvadratmeter upptar panelerna och vilken lutnng är optimal?
 
E
Skrivet av: Dennis Pettersson

Gratulerar till ditt kloka, roliga och underhållande beslut!
Jag blir väldigt nyfiken på vad du har för Nätbolag och Elhandelsbolag samt vad de betalar för din el?
Själv hittade jag bara bolag som ville köpa el till Nordpool-pris, runt 30öre/Kwh i nuläget.
 
E
Skrivet av: Peter

Detta riskerar att bli ett lika stort problemområde som allt annat där staten stoppar in subventioner.
Är det t.ex. någon som jämfört hantverkarpriser före vs. efter ROT infördes? Ett annat exempel - jag försökte få någon intresserad av att borra en energibrunn åt mig under en tid då staten subventionerade utbyten av el/oljepannor mot bergvärme. Det gick inte. Men 6 månader senare, då subventionspengarna var slut - då hade bergborrarna inga jobb. Statens subvention av elpaneler håller endast kostnaderna uppe. Sluta subventionera och låt marknaden prispressas av den naturliga efterfrågan.
 
E
Skrivet av: Dennis Pettersson

Håller med, det vore bättre med ett system där man kunde "få tillbaka" strömmen man matar ut istället för att få några ören för den.
Men nu är det detta systemet som gäller, iallafall just nu, tills politikerna kommer på bättre tankar.
 
E
Skrivet av: Stefan

Vill man komma ner i förbrukning är nog bergvärme det enda vettiga alternativet i längden, du hade fått en bra bergvärmeanläggning för 200.000 och hade då troligen legat kring 10.000kwh.
 
E
Skrivet av: Dennis Pettersson

Jag har inget radiatorsystem att köra mot värmepumpen.
Att bygga in ett sådant skulle nog kosta nästan lika mycket till?
Har köpt en vedkamin som komplement istället, men den har jag bara proveldat lite i ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.