Allt fler småhusägare vill producera sin egen el. Familjen Pettersson i Tidaholm gjorde slag i saken och investerade i solcellspaneler med anslutning till elnätet. Efter en solfattig vinter är produktionen nu i full gång med plusresultat under soliga dagar.

Du kan läsa artikeln här: Solenergi minskar familjens elnota
 
E
Skrivet av: Jan Carlsson

En förutsättning är att man har pengarna och inte lånar dem.
En avskrivning på 200.000:- / 25 år = 8,000:- / år.
Omaket att hålla solpanelerna rena och fria från snö. Vintertid förenat med livsfara. Osäkerhet över verkningsgraden efter några år.
Man får nog lägga en hel del av investeringen på miljötänk tror jag.
 
E
Skrivet av: Dennis Pettersson

Hej
Jo det är nog så att någon avskrivningstid är svår att få fram, i och med att vi inte vet elpriset framåt i tiden.
Men om vi får samma priser på elen som i övriga europa, kan det gå på något årtionde eller så.
Men de stora anledningarna bör nog vara miljö och teknikintresse, inte ekonomi i första hand, den får tiden utvisa.
Angående snön har jag en snöraka att dra ner snön med, det är väldigt lätt att få den att åka av, lönen för den mödan är bra för panelerna ger bättre när det är kallt.
Dennis P.
 
E
Skrivet av: Matsv201

Om elpriset går upp i framtiden, vilket de mycket väl kan göra, så finns de ju ingen poäng att investera nu. Då är de ju bättre att investera i framtiden. Dessutom något få känner till är att solceller degenererar kraftigt med tiden. Tunfilmsceller mer så än exempelvis monokristalina. Multikristalina något där emellan.

Detta ser man tydligt om man tittar på effekt garantin. Typiskt ligger garantin på att man har 70% kvar efter 8år eller något likande. Detta gör dom för att de vet att man inte kommer att ha 80% kvar. Dessutom finns de ett antal klausuler som gör att om man utsätter solcellen på ett sådant sätt så den degenerar snabbare (exempelvis brukar den inte gälla om man sätter upp den på en solsökande fixtur, för då ökar man exponeringen) , gäller naturligtvis inte garantin. Det finns ett antal tillverkare som gått i konkurs (främst vad de gäller tunnfilms celler) där de satte garantin bara några procent för högt.

I praktiken kan man nog säga att man har ca 10 års effektivt liv från en fast monterad väl producerade multikristalin solcell, och kanske 12-15år för en monokristalin.

Ett annat problem som folk ofta inte pratar om är att solceller tillför instabilitet på nätet. Så fort solen kommer fram så producerar de ström. Kruxet är att så fort solen kommer fram lyser de in i fönsterna på alla hus, och vips slår termostaten ifrån och värempump eller element stängs av. Detta är inget större problem så länge solceller bara utgör några promille. Men redan när solceller kommer upp i 1-2% kommer de att utgöra ett stort problem eftersom effekten på solceller är 10-12 gånger högre än kapaciteten (dvs kapacitetsfaktorn ligger på runt 10%). Dessutom kombineras detta med att effekten är som störst på sommaren när behovet är som minst. Detta betyder att man redan vid 2% kapacitet kan ha nära nog 100% effekt. Detta gäller i Sverige, ej i exempelvis Spanien.
 
E
Skrivet av: Dennis Pettersson

Framtiden kommer vi aldrig till den är alltid längre fram, frågan är bara när man satsar.
Effektgarantin är som det står i kommentaren från Steppen7 10 maj 2012 16.42 hans ord kunde lika gärna varit mina.
Vad gäller instabiliteten fick jag lära mig på en utbildningsdag med Bixia (elhandelsbolag) hur man parerar detta, det sköts enkelt och automatiskt vid kraftverken(vatten eller kärnkraft).
Instabilitet så att det blir problem är det väldigt långt till, ett helt kärnkraftverk snabbstoppas ibland och det ger bara hanterbara problem om jag förstått allt rätt.
Produktionskapasiteten kan jag inte uttala mig om på min anläggning än, men jag har lärt mig att högst effekt får man vid kallt väder och väl ventilerad anläggning(vår och höst kanske), då cellerna tappar effekt vid högre temperaturer.
Häromdagen hade jag högpresterande paneler, nästan 7kWh trots att de bara ska ge 6kWh, detta beror troligen på kylan i kombination med vind och naturligtvis klar himmel.
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Ack ack ack, vad är fakta?
a)
Villan "värms upp med luftburen elvärme med värmeåtervinning i ventilationen". Vad har de då luftvärmepumpen till, som syns på bilden?

b)
"Hushållets elförbrukning har legat kring 16 000 kWh per år". Men elproduktionen under mars "uppgick till 550 kilowattimmar, vilket var mer än den månadens elkonsumtion i hushållet".
Detta går inte ihop. med en marsförbrukning för värme och hushållsel under 550 kWh kan årsförbrukningen inte vara så hög som 16.000 kWh.

Vad är det artikelförfattaren döljer/har missat att rapportera?

Och som nämnts här ovan, hur ser kalkylen ut? Det vore intressant att få ta del av lite hårda siffror. Det är trots allt stora summor.
 
E
Skrivet av: Dennis Pettersson

Hej
a)
Luftvärmepumpen köpte vi för närmare 10 år sedan och fungerar inte så bra, den fungerar dock som A/C så den får vara kvar.
Har för någon vecka sedan investerat i en vedkamin istället som jag hoppas mer på.
b)
Formuleringen borde kanske varit "månadens dagtidskonsumtion", då solen inte lyser så mycket i Mars är det timmar då man gör åt med värme och ingen el får in.
Däremot sålde vi el under dagtid som vi inte behövde, trots att elvärmen var på. (Kvittning av el vore fint)
Eftersom ett dygn består av en ljus del, då vi ofta har överskott, och en del som är mörk som vi alltså inte får in något, får vi köpa el som alla andra, därför ser det kanske konstigt ut.

Vad gäller kalkylen så är det något som får visa sig med tiden, eftersom jag inte vet vad elpriset är framöver, men med ett mera europeiskt elpris går det snabbare.
Däremot har ser jag ett stort värde och nöje i att se vad solen har att ge mig, jag kollar varje kväll och i förra veckan var panelerna uppe i full effekt.
April produktionen blev 520kWh och hittills i maj 250kWh lite drygt.
Produktions tiden över dygnet är från 05.30 till 20.30 inte så mycket i början och slutet men 07.30 till 18.30 ger det såpass att vi inte köper någon el, om vädret är bra villsäga.
Pengarna är jag inte orolig för, de får jag tillbaka förr eller senare, kanske om 10år eller 20år(om inte solen slutar att gå upp)
 
E
Skrivet av: teddybear11

Svar till Knock on Wood: a) Luftburen elvärme kan just vara en värmepump luft-luft och drivs med el. b) Det kanske inte gått in hos dig att dec-feb drar den största förbrukningen under året.
 
E
Skrivet av: steppen7

Jan Carlsson - Lite väl pessimistiskt där. Garantin på solceller är att de ska ge minst 80% av märkeffekten efter 25år. Ingen spektakulär garanti eftersom kisel (materialet de är gjorda av) håller nästan hur länge som helst. Undersökningar har visat att de håller mycket längre än 25år. Troligen håller de minst en livstid, men effekten avtar sakta.

Att skriva av dem på 25 år känns därför inte korrekt. Vill man överhuvud taget skriva av dem (de ökar ju husets värde precis som extra isolering) så gör det på 50-70år. Däremot bör man skriva av invertern/växelriktaren på kanske 20 år. Elektroniken går sönder förr eller senare.

Man behöver heller inte göra rent dem. Undersökningar har visat att en "fönsterputs" ökar effekten med nån enstaka procent i typ en dag eller två, sedan är man tillbaka. Regn sköter jobbet fint. Snö däremot behöver man skotta bort om man vill ha nån el, men monterar man panelerna med vettig lutning så glider den lätt av de glatta ytorna så fort lite sol kommer fram och värmer.

Så, visst kostar det en bra slant, men det är praktiskt taget underhållsfritt och den stora kostnaden ligger på panelerna som håller "4ever".

Jag ska ta min 7kW anläggning i drift inom nån vecka. Det ser jag fram emot!
 
E
Skrivet av: Bosse

Jag har haft solceller (4*90Watt) på vårt sommarställe sedan 1991 och de ger fortfarande mer än tillräckligt för mina behov som är belysning och emellanåt elverktyg. Har för närvarande batterier (6*60Ah) eftersom vi inte är nätanslutna, nätanslutning skulle då ha kostat mer än vad vi gav för stället. Panelerna sitter lodrätt på husväggen en bit under taköverhänget vilket blir nära optimalt vintertid då det är som minst med sol. Sommartid har jag normalt långt mer än vad jag behöver. Jag har inte behövt rengöra solcellerna en enda gång.

Nu använder jag en omformare som klarar att försörja alla enfas verktyg som jag har. När jag kör vedklyven måste jag normalt dock samtidigt ladda med ett bensindrivet elverk. Fler batterier hade förmodligen hjälpt men det blir ju helt beroende av hur intensivt jag använder vedklyven.

Så jag skulle nog också räkna på en längre avskrivningstid. Har möjligen kunnat se en lite lägre verkningsgrad efter 20 år, men den förändringen är i fall så liten så att den inte har någon praktisk betydelse för min del.
 
E
Skrivet av: Ove

Bra Dennis!!
Det behövs fler som du!
 
E
Skrivet av: Jan Carlsson

Att panelerna skulle hålla 4ever är jag skeptisk till.
De måste på något sätt vara ihopsatta och vad händer vid läckage.
Det räcker med kondens för att problem skall uppstå.
Värdeökningen är man endast intresserad av vid försäljning, eller?
Däremot är jag väldigt intresserad av idén med paneler på taket som värmer vattnet i huset. Det är nog en av de största kostnaderna.
Vi har ett hus från 1987 med valmat tak som har både söder och västerläge på taket. Tyvärr är det samma taklutning som Dennis Petterssons, 28° lutning. Samma uppvärmning, luftburen elvärme med värmeåtervinning i ventilationen. Hushållets elförbrukning har legat kring 16 000 kWh per år. Ett misslyckat försök med luftvärmepump som vi använder till A/C.
Det mesta stämmer med Dennis Petterssons hus.
Avvaktar och hoppas på goda resultat med panelerna :)
 
E
Skrivet av: Dennis Pettersson

Hej
Angående kondensproblem på Solcellerna tror jag inte att det är något större problem, jag vet en persson som har en solpanel som glaset blivit krossat på, den ger el ändå trots att den varit krossad i flera år, hur mycket vet jag dock inte, men nog borde det uppstått fuktproblem.

Solvärmerör (vakumrör)för varmvatten går på ett helt annat sätt att räkna ut när man har tjänat igen.
Väderstreck och lutning spelar inte så stor roll på dessa, eftersom rör tar emot solen rakt på ifrån alla håll.
Jag har haft mina Euronom värmerör med en Nibe solberedare på 300Liter i 5 år nu, vi är fyra i hushållet och vi klarar oss nästan helt från mars till Oktober med bara solvärmt vatten.
Övrig tid beror mycket på väder och snö, men solen hjälper ju till även i november och Februari.
Tanken är gjord så att solslingan är i botten och värmer alla 300L, det varma vattnet stiger och det kalla sjunker.
El-slingan ligger ungefär på 2/3 höjdfrån botten, på grund av att vatten skiktar sig värms i stort sett bara de övre 100L med El (om det behövs).
 
E
Skrivet av: Ante

Hej Dennis,

Kul installation med solceller. Det behövs fler som dig och din familj som vågar investera, det är ju trots allt en slant som ska ut. Helt rätt att satsa på ett rejält system från början. Har du någon hemsida där du redovisar förbrukning / producerad el?

Mvh
 
E
Skrivet av: Dennis Pettersson

Nej, tyvärr har jag inte ett sätt att överföra data automatiskt från displayen, men det ska finnas möjlighet, så framöver kanske.
Men jag har erbjudit Journalisten som gjort reportaget att återkomma, då kanske det finns en hemsida eller blogg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.