I del två av artikelserien om uterum tar vi ett grepp om isolering samt uppvärmningsalternativ. Byggingenjör Charlotte Andersson hjälper oss reda ut alternativen.

Du kan läsa artikeln här: Värme i uterummet
 
E
Skrivet av: Martin

Personligen tycker jag golvvärme (använder golvvärmen bara för att få en komfort) i kombination med infraväme är den oslagbart bästa lösningen.
 
E
Skrivet av: Janne

Självklart golvvärme om det är riktigt gjort.
-Lång tid att värma upp med golvvärmen? Lite trögt är det, men man får förutsätta att det är plattor, keramik el likn som golvbelag,
-Nja då ställer jag mig mer frågande till hennes andra ideer, värmeljus, dörr på glänt, värmefläkt/infra etc!
Bedrövlig "rådgivning".

25år i svängen.
 
E
Skrivet av: Daniel K

Vår golvvärme är duktigt trög. Du kan aldrig ha det i en sommarstuga där du inte har värmen på kontinuerligt, då fryser du häcken av dig om du bara åker dit över en helg.
 
E
Skrivet av: aad

Varför inte en kamin med tillluft via ventkanal i plattan, skyhög mysfaktor och värmer upp snabbt. väljer man sedan en isokern skorsten är det super enkelt att installera.
 
E
Skrivet av: eva

Håller med ovanstående, en gammal kamin i gjutjärn är aldrig fel, kan tillbringa både jul och nyår där.
 
P
Allt beror väl på vilken budget man har. Infra bra lågbudget, annars är väl kamin det mysigaste man kan ha. Oljefyllda element....hallå eller!
 
Ska inom någon vecka montera en mindre modell av en luft-luftvärmepump i en kunds uterum.
 
G
En luftvärmepump har ju den fördelen att kunna ge kyla på sommaren. Vi har både vattenburen golvvärme och luftvärmepump i vårt uterum och ligger solen på händer det att vi får börja köra kyla redan i februari/mars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.