Villa Plus ligger längst ut i Stockholms skärgård, i yttersta kustbandets karga havsmiljö med sega tallar, grå klipphällar och öppen himmel. Det är lite av Fårö-känsla långt från civilisationen på gränsen mellan hav och mark, obönhörligt utsatt för Östersjöns skiftande temperament.


Du kan läsa artikeln här: Påkostad träarkitektur i yttersta havsbandet
 
E
Skrivet av: Niklas Edelström

Grymt snyggt!
Och som vanligt grymma bilder från Åke E:son!
 
E
Skrivet av: Christian

Hur tjocka är fönstrena? Undrar hur väl huset håller värmen under vintern.
 
E
Skrivet av: Skärgårdsseglare

Jag har aldrig sett drivved eller ett fartyg med så mycket fönster, så liknelsen haltar, som vanligt med ord från en arkitekt som gått vilse i sina egna floskler.
Men det betyder inte att jag inte tycker det är läckert, frågan är bara hur mycket mutor eller vänskapskorruption som behövdes för att få bygglov så nära vattnet ute i ytterskärgården...
 
E
Skrivet av: Jan-Erik Lundberg

Så fruktansvärt fult. Anskrämligt. Vem vill bo i ett skyltfönster? Konstigt arkitetsmode med lådor och obehandlat trä. Kanske går hem i norge. Tacka vet jag Falu rödfärg och riktiga tak och kanske lite snickarglädje. Nej tack.
 
E
Skrivet av: Agneta Öhrström

Håller med Jan-Erik Lundberg, helt anskrämligt. Jag undrar sedan hur det går med fukt och mögelproblem under huset om det nu t.o.m är meningen att havet ska kunna skölja in under huset. En sista synpunkt, taket hur mycket snö tål det? Ibland kan det ju faktiskt komma stora mängder och säkert risk för mycket blötsnö när det ligger i havsbandet.
 
E
Skrivet av: RubenVidTuben

Ääh - lägg av. Låt folk leka och ha roligt. Jag tycker man hittat en behaglig avvägning mellan skönhet och funktion. Önskar jag hade tid och resurser att låta fantasin flöda fritt på det här viset. Inget är för evigt, huset håller nog länge nog. Se på Visby ringmur, inte ens den klarar tidens tand för evigt.

Härliga foton, lekfull arkitekt och beställare. En applåd!
 
E
Skrivet av: Rearden

Som alltid undrar man: Är huset byggt för att tillfredsställa arkitektens ego...eller beställarens behov? Går det att bo i huset eller är det menat som ett uppvisningsobjekt för arkitekur- och inredningstidningar? Om ja, är det i så fall god arkitektur...eller rentav bra? Hur mycket uppmärksamhet ett hus får har sällan varit en bra indikator på hur väl beställaren i slutändan kommer att trivas. Och den klassiska kuggfrågan är förstås: Vilken typ av hus bor arkitekten själv i? (min gissning: Gammalt hus med klassisk plan och formgivning...precis som de flesta arkitekter). Modernismen - en av vår tids största självbedrägerier och ideologiska återvändsgränder. Men det ser fint ut på bild...
 
E
Skrivet av: Rearden

Själv kan jag varken rita hus eller hantera datorer. Ber om ursäkt för alla knapptrycknigar och mitt inlägg i alltför många repriser...
 
E
Skrivet av: HK

Ett fantastiskt hus på det läget i min mening, de stora fönsterpartierna suddar på ett härligt vis ut gränsen mellan ute och inne på ett sätt som ett traditionellt hus på omöjligt vis hade kunnat göra.

Angående att "bo i ett skyltfönster" så är insyn nget problem så länge det inte finns någon som tittar in, har själv bott med stora fönster golv till tak som alltid var "öppna" dvs utan gardiner, fast då i en lägenhet på 26 våningen i en storstad och det ger en fantastisk rymd till bostaden.

Bygga ett likadant hus i ett kvarter med älvsbyhus och smålandsvillan hade så klart varit helt fel och pinsamt, lika fel som det hade varit att bygga ett älvsbyhus eller en smålandsvilla på det läget. Men ser inte problemen som många här verkar ha med modern arkitektur, eller varför man inte skulle kunna trivas i huset ovan?! Tycker det ser mycket beboeligt och ombonat ut.
 
E
Skrivet av: Anders Dahrenberg

Fräckt! Insynsingsproblem? Nja, är det privat mark och egen strand så är det väl lugnt eller... Vatten under huset låter marigt; men har de gjort en dränering som inte skapar vatten fickor och att det är bra fall ut till dagvattenmagasin så går det.
Undersida bjälklag får vi hoppas är av tät betong utan skarvar och med iblandat "vattenglas" så fungerar även det. Dock en enormt kostsam metod att grundlägga på. Jag hade valt en betongplatta med 600mm kantelement - 300mm isolering och dubbla dränslangar istället. Typ 1400kr/kvm istf för minst det dubbla. Tyvärr känns det som att det inte har gjort något av dessa alternativ. Men jag kanske har fel... hälsar AD www.dahrenberg.se
 
E
Skrivet av: Matster Denth

Snyggt, funktionellt och spännande! Kul med folk som är kreativa och satsar på något fullt ut. Trist med alla bakåtsträvare som känner ett behov av att klanka ner och spy galla.
 
E
Skrivet av: Louise

Jag som arkitekt hade gärna bott med lika mycket glas och lådor och obehandlat trä. Som HK säger tycker jag själv att insyn endast är problem när det finns folk i närhetens som insynar.
Den dag jag får tillräckligt hög lön, skall jag bygga något själv och inte bo i något gammalt hus eller den hyresrätt jag bor i idag. Det kommer nog inte bli som dessa bilder, utan något mindre och ödmjukare men förhoppningsvis med lika stor elegans som denna villa.
 
E
Skrivet av: Kaj i Arboga

Alla har olika smak o tycke :) Det är väl var ensak att bo som dom vill, jag kommer knappast hem till er o gnäller på troligtvis 90% av er bostad och möbler. Jag kommer att starta firma snart och hoppas en dag att få bygga ett futuriskt och annorlunda boende. HURRA för alla som vågar och står emot alla gnälliga personer, har ni något och komma med???? Troligtvis inte tråkmånsar :D
 
J
Jag tycker huset är jättefint och hade gärna bott i det. Vad jag inte förstår är varför folk lägger tid på att kolla på hus de inte gillar och sedan förpesta för oss som gillar sådana här hus genom att skriva negativa kommentarer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.