E
Skrivet av: Ljungabo

Jag värmer huset med pellets,det funkar bra.men visst
man får lägga ner litr jobb på att sota/aska.
 
E
Skrivet av: Jonas Arvidsson

180 kvm totalt direkt el uppvärmt hus byggt 1942 (1½ plans med källare), hushålls el på 8000-9000kWh och har en uppvärming på 11000-12000kWh så det är inte många kWh som sparas vid ett byte av systemet. Den dyra kostnaden för mig är nät & överföringsavgiften som i mitt fall är 31öre/kW som tillkommer. Ser som vissa andra inget behov att byta till ett vattenburet system då kostnaden för ombyggnad är vida högre än avskrivningen.
 
E
Skrivet av: Kardemumma

...sen kommer elen troligen inte att bli billigare med åren. Därför tror jag mer på kombination av pellets med stor behållare med skruv + solceller. Det kommer nog många nya lösningar inom en snar framtid.
 
E
Skrivet av: Stefan

Gjorde om vårat värmesystem för 2 år sen
150m2 1,5 plans hus
Då:18000kw/h +ca 10m3 ved,ca 20 grader inomhus (i bästafall på vintern)
Nu:Värmepump Nibe 1245 8kw,2x300m jordvärmeslinga,14 nya vattenradiatorer,vattenburen golvvärme till pannrummet.
Nu går det ca 12000kw/h och inge ved,22 grader inne dygnet runt
All rördragning och montering av radiatorer gjorde jag själv,var även med och
lade ned jordvärmeslangen
Pris efter konverteringsbidrag och ROT ca 130.000kr,har inte räknat på totalkosnaden före avdragen
Problemet att göra mycket själv är att hitta en värmepumsinstallatör,dom flesta
vill endast ta helhetslösningar men då till ett helt annat pris
 
E
Skrivet av: Lars G

Håller fullständigt med Claes (idag 08:39). Varför installera alla dessa maskiner, rör, vatten etc. etc.
Direktel värmer ditt hus utan problem. Tyst, rent, enkelt och underhållsfritt.
 
E
Skrivet av: Jennie

Satte in bergvärme i våras.
Nibe 9kw
Borrhål 160 m
2 Radiatorer
130 000
 
E
Skrivet av: Fredrik

Håller på och projekterar för byte av direktverkande el nu. Jag funderar på att låna grannens grävare och göra ett enormt hål och gjuta en 125kubik (5*5*5m) tank med ordentligt med markisolering runt om. Värma upp den med solvärme på sommaren och koppla på en värmepump på det. Jag har ungefär 450kvadrat takyta i söderläge som värmer bra när solen gassar. räknar även på att bygga "kollektorn" själv. Arbetet nu är med att räkna på vad för olika typer av "kollektorer" producerar, vilket inte är helt lätt. Kanske får köra en test i en mindre skala till sommaren.
 
E
Skrivet av: Claes

Tack för ditt stöd, Lars G!
Det verkar i viss mån vara så att man tävlar i att ha lägsta förbrukningen per år! Kosta vad det kosta vill bara jag får lägre förbrukning än grannen! Branschen har gjort ett bra jobb med att få oss att tro på deras "mantra": Vämepump, värmepump, värmepump.
 
E
Skrivet av: Thomas

Vi satte in en luft/luft pump för 4 år sedan. Vi klarade oss ner till 0 gradigt eftersom det blev kallt i huset längre bort från inomhusdelen under 0 gradigt. Elförbrukningen sjönk till ca 20.000 kr från 27.000 kWh. För två år sen satte vi in en kanalansluten pelletskamin. En kanal går till övre plan en genom en vägg in till kök. Elradiatorerna går i princip aldrig in. Kamin är på 12 kW och behöver aldrig gå på full effekt ens när det är som kallast då vi inte kan köra pumpen. Dag och nattsänkning fungerar eftersom pelletskamin värmer upp snabbt. Elförbrukning är nu knappt 9000 kWh inkl. hushålls el och varmvatten. Lite drygt 2 pallar pellets gör vi av med (2000 kg) vilket inte känns betungande genom att det även ger en mysfaktor och bättre värmekomfort eftersom det är snabbt och enkelt att höja temperaturen, mer än vi tidigare hade.
Värmepump, skorsten samt pelletskamin inkl. installation utan ROT avdrag har gått på 73.000 i investeringskostnad .
Vi räknar med 1.20 för elen per kW i snitt och pelletspris på 2800 kr/ton. Det blir en halvering av kostnaden innan åtgärder, dessutom ?slapp? vi att installera en onödig braskamin som vi hade i förra huset där vi hade en bergvärmepump som inte klarade att utan eltillskott täcka upp behovet när det var som kallast.
Som några andra sagt varför vattenburen värme, jag får inte ihop det? Nu blir det istället fönsterbyte till treglasfönster. Det får vi råd med genom att vi inte satsar på vattenburet och bergvärme och då har vi heller ingen kamin och skorsten.
 
E
Skrivet av: Thomas

20000 kWh skulle det vara inte 20000 kr
 
E
Skrivet av: Sasse

Har ett 60tals hus på 96 + 96 m2 källare. Värmer med pelletspanna + myseldar med ved i kamin i källaren + värmeförflyttare. Gör slut på
 
E
Skrivet av: Sasse

Har ett 60tals hus på 96 + 96 m2 källare. Värmer med pelletspanna + myseldar med ved i kamin i källaren + värmeförflyttare. Gör slut på
 
E
Skrivet av: Ebba-Lena

Hade ett kedjehus byggt 75 i södra skåne på 112kvm uppe och 88 kvm i källaren och gamla elradiatorer. Hade då 33000 kilowatt/år. Köpte en värmepump och byggde uterum . Sänkte till 27000 kilowatt/år. Köpte luft/luft värmepump i källaren , bytte till nya beg radiatorer och sänkte till 19000 kilowatt/år. Nu satt in en 3dje luft/luft-värmepump som är kraftigare och hoppas på en liten sänkning till.
Grannen fick ge 212.000 efter ROT för vatten buret och har idag 15000 KIlowatt/år.Totalt har jag lagt 54000 kr på pumparna och elradiatorer..Inglasat uterum var inte med tanke på energisparandet.Blev bara en positiv upptäckt. Känner inte att det bär sig ekonomiskt att byta system även om vattenburet är behagligare.
 
E
Skrivet av: El kontrollanten

Har uppföljning på förbrukning av el sedan flera år tillbaka.
El uppvärmde villa från 70-talet (150+240 bitvis grundvärme på vintern) +luft/luft värmepump. Taktar på ca 26kW/år. Håller med övriga kommentarer får inte ihop en stor konvertering, satsar på en ytterliggare luft/luft värmepump.
 
E
Skrivet av: Johan

Boir i ett hus byggt -80 (140kvm, 1,5 plans) med direktverkande el. Ser som några ovan ingen mening med att byta värmesystem, då investeringskostnaden tar för många år att spara in. Jag byter istället till nya elradiatorer och sänker kostnaden på det sättet. Bytet går på 13 000 för hela huset. Kombinerar med luft/luft-värmepump, som står för mer än halva uppvärmningen av huset. Ner till nån minusgrad så har jag inte ens igång radiatorerna, och det räcker lång i södra Skåne...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.