Vad det kommer att kosta att byta värmesystem beror på förutsättningarna i ditt hus, var du bor och vilken värmekälla du väljer. Här tittar vi på ett ganska omfattande typexempel och går igenom de olika kostnaderna som kan ingå i projektet.


Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att byta värmesystem?
 
E
Skrivet av: Mikael

Har fått en offert på likande jobb men på 240kvm, tvåvåningshus..

Bergvärme 9 kW
300 l Varmvattenberedare
Borrhål 200 m
15 radiatorer

Kostnad efter rot, 288'
 
E
Skrivet av: David Rinnan

Underligt med ett hus i mellansverige (dvs i höjd med Sundsvall) byggt på 70-talet med elvärme, såsom priserna såg ut då, bara har ett effektbehov om 7kW på 150m2.

Att effektbehovet är högre kan vi gissa däremot kanske en VP på 7kw är rimlig. Det är svårt att säga på rak arm.

prisberäkningarna verkar rimliga. även om projekteringen bör ingå i radiatorpriset som i så fall kanske är lite högre.

För mig gick 250m borra, 16kW VP med 300l arbetstank och 16 raddar en golvvärmepush samt frikyla med en konvektor på 260k efter rot.
 
E
Skrivet av: Peter Nordin

Jag har just fått tre offerter för konvertering av ett enplanshus på 138 kvm med inredd källare till fjärrvärme. Offerterna varierar mellan 109 000 och 158 000 efter rot.
Till priset tillkommer indragning av fjärrvärmen med 35000 kr från Borlänge Energi. Medan fjärrvärmeväxlaren ingår i priset.
I Borlänge ligger fjärrvärmepriset på 60,5 öre/kwh med en fast avgift på 1250 kr/år. Så
 
E
Skrivet av: matz

Jag bytte själv alla rör och radiatorer i min villa på 108 m2, innan var det ett gammalt ettrörssystem men nu har jag tvårörs, handlade alla grejor på Rinkaby rör och slutkostnaden blev ca 25 tusen. Den äldre oljepannan sparade jag och satte i en pelletsbrännare istället, den kostade 5000 begagnad.
 
E
Skrivet av: Tim

Mitt case: 115+115m2 byggt 1973.
18 elradiatorer åkte ut och ersattes av 9 vattenradiatorer och 3 fläktkonvektorer.
9kW IVT med 160m hål.

Kostnad = 225k - konverteringsbidrag och rotavdrag avgår.
 
E
Skrivet av: M

Konverterat renoverad/tillbyggd timmerkåk 160kvm från direktverkande till grävd markvärmepump.
Värmepump + slang 2x300m + allt arbetet i pannrummet = 58000kr.
Grävning 9000kr.
Golvvärme + 2 radiatorer + fördelare = Ca 20000:- (rinkabyrör)
Total kostnad konvertering: 87000:-
Då har jag gjort arbetet med golvvärmen själv och själv stått i gropen vid grävningen.
Förbrukning efter konvertering är otroligt bra ca 3500kWh/år i värme och varmvatten.
Dvs det går komma undan till vettig kurs om man är beredd att göra en hel del själv. Systemet är dimensionerat för en utetemperatur om ca -35grader.
 
E
Skrivet av: Claes

Går verkligen kalkylen ihop? Man får ett 2-års fastprisavtal på 87 öre/Kwh i dag. I exemplet så gör dom av med 22000 Kwh till en kostnad av drygt 19.000:-. Halverar dom förbrukningen så blir besparingen 9.500:-. Ställer man det mot investeringen på 172000:- så får inte jag ihop det! När investeringen är betald med ränta så är stora delar av anläggningen förbrukad. Räknar man sedan med ev. reparationer så blir det ju inte bättre! Själv skulle jag hellre gå åt andra hållet och konvertera TILL direktverkande el. Med mordern styrning så är jag övertygad om att jag skulle tjäna stora pengar samt slippa allt strul med dåligt fungerande maskiner. Har för närvarande en Nibe frånluftsvärmepump som har en ljudnivå i klass med JAS Gripen! Huset är från -84 och vi är inne på 3:e pumpen. Fan vet vad det har kostat oss i förhållande till direktverkande el. Tack för ordet!
 
E
Skrivet av: Gäst

22000 kw/h är dyrare än 19000kr,räkna med nätavgiften oxå,så hamnar du säkert på 22-23.000,kanske mera
 
E
Skrivet av: Bent Jacobsen

Vi betalar för 22000kwh 35000:- Vattenfall V
Vad jag har sett går det inte att komma så mycket billigare undan om man vill ha fast pris.
 
E
Skrivet av: PlutoOrjan

Helt galet varför man inte tar med en luft/luft-värmepump i förslagen/kalkylerna!
Det måste ju vara den överlägset mest ekonomiska lösningen.
Är det månne för att man anser att det inte är ett "primärt" värmesystem?
Fånigt isåfall när du idag kan få en väldigt effektiv maskin för under 25000:- som utan problem klarar ner mot -27º.
 
E
Skrivet av: Stella

Vi stängde av värmen efter att ha bytt ut den gamla öppna spisen. Eldar med ved och klarar hela huset med det och en extra tröja ibland. Vi fick ner el förbrukningen från 22000 kwh till 8000 kWh. Och då är all el inräknad.
 
E
Skrivet av: Lasse

Vad kostar veden och en vedbod?+allt jobb med ved.
 
E
Skrivet av: Klas

Jag köpte Julas värmepump på 6,2kW när den var på kampanj + 10% rabatt från jula klubb för 16200kr. Lät en rörmockare installera den med acktank +elpatron 3kW med kopparslinga för varmvatten och radiatorer som jag köpt (3 begagnade och 2 nya) och golvvärme i badrum och hall. Huset är på 131m^2.
Idag ångrar jag att jag inte lät ovanvåningen vara eluppvärmd för att installera vattenburet när jag ska renovera där så jag kunde fått in rören i väggen.

Kostnaden blev strax under 100 000kr.

/Klas
 
E
Skrivet av: rånad av bosse

Passa er för pelletseldning och allt vad fläktar heter.
Vätska/vatten-värmepump är oslagbar om förutsättningarna finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.