Placeringen kunde inte vara bättre. Högst uppe på Norrberget med utsikt över Waxholm och skärgården. Men trävillan är mer än en väl inpassad massivträbyggnad. Arkitekt Daniel Fagerberg kallar den superekologisk med en energiförbrukning på knappt 3 500 kWh/år.

Du kan läsa artikeln här: Ekologisk Waxholmsvilla med mersmak
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Helt klart ett intressant hus!

Men en del lösningar verkar mera gjorda för att "sticka ut" än vara tekniskt genomtänkta,
tex corténstål i takutsprången och inbyggd dold takavvattning.

Och jag är lite undrande över det där med livsmedelskvalitet.
Det går utmärkt att äta mat som inte är ekologiskt odlad,
men man skall nog inte äta mässingsskruv och fönsterglas.
Helst inte trä heller faktiskt.

Men de invändiga panelerna verkar ha en underbar svagt vitkalkad ton!
Hur är de behandlade?
Är det lasyr, vax eller lut?
Det utseendet skulle jag gärna vilja kopiera!
 
E
Skrivet av: Oldboy

Arkitekturen är inte min cup of tea, men materialen, äkta massiva vackra.

Alla dessa träpluggar - är det kvistar som man "bytt ut"? I så fall - varför då? Den mängd träplugg som syns på bilderna är inte vackert. Då ser ju vanliga knastar betydligt bättre ut.

Det vore mycket intressant att få veta mer om den tekniska konstruktionen, såsom vägg- och takkonstruktion, u-värden mm. Även värmesystemet etc.
 
E
Skrivet av: Olof

Helt klart ett intressant hus.

Men ang. verkningsgraden på 96% vill jag har lite mer information. Hur beräknades den?

För övrigt tycker jag att det är en skandal, att ett sådant modernt hus placeras mitt i det gamla Vaxholm.
 
E
Skrivet av: Gäst

Intressant! Snyggt!
Jag har själv funderat på konstruktionslösningar för att kunna dölja hängrännor och stuprör i fasaden. Det skulle vara intressant med lite vägg och tak-sektioner från detta hus.
Håller med om kvistarna/träpluggarna, det blir lite märkligt och måste ha varit arbetsamt?? Kvistars oregelbundna och organiska utseende ser bättre ut och är mer ärligt.

Niklas Edelströmhttp://nybyggaranda.se/
 
E
Skrivet av: Veronica

Hej,
gissar att träpluggarna är de dymlingar som sammanfogar planken till massivträelement. Massivträskivor utan lim, kolla upp "Holz100" så hittar ni mer information.
Vänligen
// Veronica
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Förr i tiden byggde man båtar utan nitar och spik.

Klinkbordläggning i furu som sammanfogades med ene-dymlingar.
Kallades enepinnad.

Med det var snyggare än dessa gråa pluggar som mest liknar plastpluggarna över karmskruvar.
 
E
Skrivet av: husbyggare

vem var leverantören av träkonstruktionen.?
 
E
Skrivet av: Björn Jonsson

En viktig fråga, vad kostade huset nyckelfärdigt?
 
E
Skrivet av: Maja

Jag fäste mig vid en detalj, de snygga glasluckorna i öppna spisen. Vem tillverkar sådana ?
 
E
Skrivet av: Daniel

Det ser ut som en Brunner kamin.
 
E
Skrivet av: Calle

Skriv din kommentar här Det är en vattenmantlad Spartherm insats. Mariebergs Kakelugnsmakeri AB i Sollentuna levererade, monterade och murade.
 
E
Skrivet av: Roy

Här finns många intressanta material.
Kebony ger en tilltalande yta, men hur det funkar som impregnering över tiden har jag ingen aning om.
Kork är ett material som jag gillar ur flera perspektiv.
Men obehandlad corten? Stenplattorna runt huset är missfärgade och hur smart är det med rostiga ytor runt en entré? Tänk midsommar, mycket folk och vita kläder. Efter ett par åt missfärgar det just inget längre och med tiden mörknar det och kan bli riktigt snyggt - men till dess.
(Några cortenytor verkar för övrigt sakna den nödvändiga avrinningen.)

En del lösningar är intressanta - som den öppna spisen och en del fönsterplaceringar (varav några kräver stege för rengöring).
Men somligt undrar jag över. Under ett fönster vilar en glasskiva på lister liggande på en träskiva. Hur har man tänkt där? Utrymmet under glasskivan är för lågt för förvaring men öppet nog att släppa in damm.

Och så var det det där med dessa "trendiga" kök...
Det är rekommendabelt att ha vatten i närheten av spisen. Här måste man korsa golvet för att komma åt det. Inte mycket till ho heller, den enda. Allt går inte att diska i maskin.
Det ser inte ut att vara så mycket förvaringsutrymmen heller, men de kanske räcker till. (Fast kan man egentligen få för mycket?)
Hoppas att spisfläkten har bra kapacitet. Somliga, svindyra tingestar är direkt urusla och mest designprodukter.
Om vattenblandaren är den jag tror att det är, så är den inget under av ergonomi.

Träpluggarna som en del stör sig på, stör i vart fall inte mig eftersom de har en funktion (vilket framgår av placeringarna). En del är kanske lite väl framträdande eftersom de sugit i sig lite mer av ytbehandlingen.

Sammantaget en hel del intressanta lösningar - och några korkade.
 
E
Skrivet av: Anders_vPtr

"Superekologiskt" och "livsmedelsgodkända material"? Vad har ni då använt för ytbehandlingar? Jag är insatt i ämnet och känner inte till några kemiska ytbehandlingsmedel som är helt fria från giftiga ämnen. Linolja är giftigt åtminstone de första månaderna innan de värsta emissionerna gått bort. Vad har ni använt för fogmassa? Det brukar vara rätt stygga kemikalier i sånt, ser att ni har något slags klinkergolv.
I köket ser det ut att vara lackade MDF-skivor. MDF är absolut inte ekologiskt och ger dålig luft, jämfört med massivt trä.
Rostigt stål är ju inte särskilt smart heller.

Intressant och trevligt annars, även om jag tycker det ser lite oklart och oinrett ut. :)
 
E
Skrivet av: Paul Kvanta

SIOO som ytbehandling till trä är giftfritt, innehåller kiseldioxid och är godkänt i Byggvarubedömningen, vilket f.ö. också mdf är. I synnerhet i bruksskedet bedöms det vara en bra produkt i BVB. Jag tycker att det ser ut som kalksten eller juramarmor på golvet och det är väl det mest ekologiska man kan använda, sten finns det prcis hur mycket som helst av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.