Dags att måla inomhus? Inte så sugen på att plocka fram en roller? Många frågar sig om jobbet skulle gå bättre med en färgspruta. Och är det värt kostnaden? Vi pratade med två stycken som provat.

Du kan läsa artikeln här: Sprutmåla inomhus
 
E
Skrivet av: Magasinet

En fråga, det nämns att man inte vill ha de upphöjningar som blir med roller. Hur blir det då med sprutlackering, känns det fabriksmålat eller kan man stå ut med det även i ett äldre hus?

http://magasinetblogg.sankt-anna.se
 
E
Skrivet av: Lars

Jag har kompressor och sprutor och använder det till allt utom väggar och tak. Jag förstår inte det där sista "håll sprutan vinklad 90 grader". Det kan väl inte stämma väl? Utveckla gärna.
 
E
Skrivet av: Mats

Vinklar du sprutan så blir det ojämt utlagt. Med risk för för lite färg eller för tjockt och risk för rinningar. Stel handled och rör kroppen för att lägga det jämt. Släpp inte avtryckaren förrens du passerat det som ska målas. Men jämfört med att lacka bilar är det rätt förlåtande över lag...
 
E
Skrivet av: AG

Glöm inte att grängen som en roller ger (benämnd "upphöjningarna" i artikeln) vid väggmålning ofta förlåter lite av underarbetets brister. Med en helt slät målning av en vägg kommer du obönhörligen se exakt varenda liten miss du gjort i spacklingen och underarbetet. ALLT syns. Och kraven är inte små...
Samma sak gäller för tak; så länge det inte är ett paneltak så är en jämn och ganska kraftig gräng det vi allt som oftast tycker är snyggt.
Snickerier och möbler gör sig bäst helt släta, men för vägg och tak som man som privatperson renoverar ställer jag mig lite tveksam till att spruta skall vara så bra. Att snegla för mycket på hur yrkesmålaren arbetar är oftast missvisande då yrkesmålare och privatperson har ganska olika mål med sitt arbete: den ena vill göra så många jobb som möjligt på så kort tid som möjligt och den andre vill ha ett så snyggt resultat som möjligt. Olika mål...
 
E
Skrivet av: thojak

Hyrde in en firma som sprutmålade ryggåstaket i mitt nya hus. Underlag gipsplank. Dels är det ju stora ytor(75m2) sen är det ju högt mitt i(3,5-4m). För att det inte skulle bli helt platt, rullade de med roller andra gången.
Blev bra och det var definitivt värt det. Kostnad c:a 6TSEK inkl. färg.
 
E
Skrivet av: Mohammed

Investerade själv i en färgspruta (Wagner 850) och vart jättenöjd med finishen jag fick på över 150 kvm tak och väggar i ett hus på 175 kvm. Skulle själv aldrig kunna få till samma finish, varken med roller eller pensel. Sen kan man ju alltid sälja sprutan i 2:a hand för att få det ännu mer ekonomiskt försvarbart. Finns flera på Blocket.
 
E
Skrivet av: Helmut Maripuu

Jag vet att det finns hyresvärdar som inte tillåter att man målar väggarna eftersom det inte går att sätta upp tapeter på en målad vägg med mindre än att man slipar bort färgen och tapeterna under färg skiktet. En målad vägg kan vara trevlig i några år men det verkar inte så roligt om man sedan skall stå där med färgskrapan..
 
Ej verifierad skrev:
Skrivet av: Helmut Maripuu

Jag vet att det finns hyresvärdar som inte tillåter att man målar väggarna eftersom det inte går att sätta upp tapeter på en målad vägg med mindre än att man slipar bort färgen och tapeterna under färg skiktet. En målad vägg kan vara trevlig i några år men det verkar inte så roligt om man sedan skall stå där med färgskrapan..
Nu var det här jätte gamalt men jag svarar ändå så det kanske hjälper nyböjade målare som tänkte tapetsera om en målad vägg.

Det finns medel som används målas på väggen så att tepetlimmet får fäste. Det blir som grund före sättningen av tapeten. Visst det e fortfarande ett extra arbete men betydligt mycket enklare än att slippa och hålla på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.