Isoleringen ligger som en värmande mössa ovanpå Björn Eldvalls nyrenoverade hustak. Han har investerat i utvändig takisolering: ett system som är vanligt i Tyskland, men ännu tämligen oprövat i Sverige.

Du kan läsa artikeln här: Björn isolerade taket utifrån
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
E
Skrivet av: Ola

Intressant artikel. Vi är också inne på att isolera med PIR på vår oinredda vind. Visserligen mellan takstolarna men materialet verkar riktigt intressant ur både energiprestanda synvinkel samt utrymmesbesparingen kontra mineralull. Om någon har tips på hantverkare som sysslat med detta material tidigare så kontakta gärna mig på ola.swanstrom@yahoo.se.
 
E
Skrivet av: Johan Svensson

Lämnades luftningen under råsponten orörd? Kyler inte det isåfall ner på ungefär ¨samma sätt som tidigare?
 
E
Skrivet av: Bo Skoglund

Luftningen behövs när det finns en ångspärr ovanpå råsponten (och på insidan) men effekten av den nya takisoleringen borde minska. Alternativet är att endast ha ångspärr på insidan, ingen luftspalt och ha ett undertak som släpper igenom fukt, typ board. Så gjorde jag när vinden inreddes.
 
E
Skrivet av: Mats Hulten

Takyta på 150 kvm a' 500 kr kvm = 75 000 kr.
Merkostnaden ligger på 80 000 kr??? Känns som en nolla för mycket eller för lite... :)

Intressant artikel - frågan är väl bara hur mycket en garanti är värd med tanke på domstolsutslaget gällande enstegstätade fasader.
 
E
Skrivet av: robbanonline

Jag tycker också att det låter dyrt för isoleringen, jag sneglar på denna lösning och har hittat 15cm (lambda 31) skivor för 200/m2 vilket skulle ge en merkostnad på 30.000 för 150m2, ok att det är grövre läkt också men det verkar saftigt. Ingår arbetskostnad i priserna i artikeln?
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Det borde vara ett utmärkt sätt att minska energiförbrukningen i gamla, dåligt isolerade hus.

På ett vanligt 11/2 plans hu är det ju mer eller mindre meningslöst att isolera vindsbjälklaget, då den största yta uppåt ligger i snedtaken, där det är "omöjligt" att isolera inifrån.

Mera detaljinformation hur det skall göras, tack!

Massor med villaägare renoverar ju taket, för utseendets och kanske fukttålighetens skull,
men borde för en liten tilläggspenning kunna förbättra husets energiprestanda samtidigt.
 
E
Skrivet av: Sveamannen

Det låter som en tveksam konstruktion med 3 lager fuktspärr och organiskt material imellan men det spar säkert mycket tid och framför allt så slipper man skita ner inomhus.
 
E
Skrivet av: Andy

Bor på vindsvåningen i ett hus där denna typen av takisolering håller på att bli gjort nu, fattas bara takpannor. Vi märker stor skillnad på klimatet inne redan, blir mycket snabbare varmt och värmen håller sig längre.
 
E
Skrivet av: Joel

Om inte den jag köpte huset (samma typ, byggt -49, med samma klara känsla av kyla från snedtaket) av hade bytt taket ett halvår innan vi köpte det, så hade det garanterat legat ett sånt här PIR-system på mitt hus. Jag har läst på så ögonen blöder om hur detta funkar, och även kollat med samma firma som han Björn i artikeln anlitade.
Om vintrarna fortsätter att vara så här kalla och jävliga ett tag till så vetefasen om jag inte byter tak ändå.
 
  • Gilla
robbs
  • Laddar…
E
Skrivet av: Joel

Förresten "Sveamannen", har du läst samma artikel som jag? Var står det nånstans att det tyska systemet fungerar som du påstår (utom de två sista av dina påståenden, förstås)? Lite försiktigt och ödmjukt skulle _jag_ vilja påstå att du är helt ute och cyklar. Tre lager fuktspärr och organiskt material emellan?!? Sist tyskarna var så tokiga var väl nån gång på 40-talet...
 
E
Skrivet av: Joel

Johan & Bo verkar också ha läst en annan artikel. Hähä. Hur kan man få till såna funderingar av det som verkligen är skrivet i artikeln, och som går att läsa sig till hur enkelt som helst om man söker på hur systemet verkligen fungerar?
 
E
Skrivet av: Tård

Vad blev totalpriset med takomläggningen och isoleringen?
 
E
Skrivet av: Anders

Kolla in www.foamking.se, de lär ha gjort en liknande installation i göteborg, fast här kan man själv välja tjockleken på isoleringen, de ger även 25 års garanti Med vänlig hälsning,
 
Jag har i egen regi renoverat två hus med denna byggmetod 2008 och 2013. Ånggenomsläpplig duk på råspont och cellplast med läckt och betongpannor. Ett med plan kupa och ett med takfönster. Jag har koll på båda husens status efter renoveringarna. Inte vid något tillfälle har värdena för relativa fuktkvoten varit i ens i närheten av riskabla värden tvärt om har det varit mycket bra värden. Varma och helt torra utrymmen. Jag har tagit bort luftspalten och på några ställen kunnat utnyttja även det utrymmet för isolering. Båda husen är byggda på den tiden då man inte använde difspärr men har till vis del kompletterats med detta. Inte helt bra lösning men vad gör man... Trots detta mår husen mycket bra vad jag kunnat se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.