Det kan vara lönt att tilläggsisolera väggarna i ett hus som läcker mycket energi. Men i praktiken är det ofta ett arbetskrävande projekt med risk för dyra misstag.

Du kan läsa artikeln här: Tilläggsisolera ytterväggarna
 
E
Skrivet av: sven

En riktigt bra artikel, även ur byggnadsvårdssynpunkt, för en gångs skull. Själv har jag fått varmare inomhusklimat genom att ta bort den 35 år gamla invändiga isoleringen och istället satsa på att täta mot drag, med spån och lera. Jag köpte även en egen värmekamera vilket var mycket värdefullt. Utan en sådan famlar man i blindo och vidtar kostsamma åtgärder helt i onödan.
 
E
Skrivet av: Sophie

Håller helt med, det finns andra åtgärder man kan göra för att göra sitt hus mer värmeekonomiskt och komfortabelt. I länken nedan kan ni läsa om vårt hus som trotsar alla förmodade åsikter om äldre hus utan isolering. Vi har nog enligt många sämsta möjliga förutsättningar för att kunna bo bekvämt, modernt och billigt i vårt hus men det gör vi faktiskt. Utan vare sig isolering eller nya fönster. ;-)

http://sodergarden.wordpress.com/2012/07/27/var-omojliga-och-osannolika-...
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Det heter ju att man inte kan göra omelett utan att knäcka ägg.

Så lite förändringar i husets visuella uttryck får man väl acceptera.

Jag har själv erfarenhet vad bytet från sidiplattor, dvs eternitfasad till "gammaldags" träfasad med tillhörande tilläggsisolering gjorde för ett hus.

Blev huset "snyggare"? Absolut!
Blev huset varmare? Oh ja. Elförbrukningen sjönk från 18.000 till 12.000 kWh per år.
Då kan man stå ut med att fönstren "trycks in" lite.
Det lär ju också förlänga livet på fönstren när de sitter lite mer skyddade.
 
E
Skrivet av: ÖstraByggruppen

Bra artikel men att börja kladda med gamla fönster o byta glas och massa halvmesyrer är ju värdelöst om man jämför med att köpa tex nya pvc fönster som jag gissar totalt sett blir oerhört mycket billigare med både inköp och byte än att kladda med gamla ruttnande träfönster där du ändå får osäker funktion med ombyggnationer.
 
E
Skrivet av: kajo

Förlåt, skrattar ihjäl mig åt kommentaren om nya pvc-fönster kontra ruttnande gamla träfönster. :) PVC går inte att underhålla. Har du sett hur utemöbler av plast ser ut efter några år? Du kanske kan få 50 år, men troligare 20 av pvc-fönstren. Träfönster tillverkade före 1940 är av bästa träkvalitet, de håller i evig tid så länge du sköter dem. När industrin började använda snabbvuxet virke och felaktiga huskonstruktioner ruttnade fönstren. En seriös fönsterfirma använder i dag senvuxet, kådrikt kärnvirke som håller samma höga kvalitet som förr. Många husägare har upptäckt att de slängt ut värdefulla original med hög kvalitet och satt in skräp istället. Totalekonomin beror på hur det ser ut i just ditt hus.
 
E
Skrivet av: Leopold Makender

Detta är heltotroligt, att inte någon alls förstår vad isolering är för något. En isolering, om denna skall kunna kallas just ISOLERING, så MÅSTE det avges ENERGI till isoleringen. Gör så här; Trä på dig plastsäckar in på bara kroppen, men lämna händer och huvud utanför. Tag sedan på dig ytterkläder och gå utomhus.
Du kommer att finna att du snabbt fryser, detta beror på att du INTE AVGER VÄRME till kläderna.
Vad tror du en plasttapet har för funktion? Naturligtvis densamma.
Ok, tag sedan på dig kraftiga kläder och sedan plast på hela din kropp. Gå ut i kylan och du skall finna att du snabbt blir kall, OCH FUKTIG. VARFÖR? Jo om inte din kropp (oavsett människa eller hus) kan avge energi så möglar du upp.
Man skall VETA och INTE TRO, inte ens på de som kallar sig professorer, anledningen är att de inte alls vet vad en fastighet är och hur en fasti
 
  • Gilla
Gedged
  • Laddar…
E
Skrivet av: Benho

Ska man inte ha fuktspärr upp på vinden menar du? Har i nuläget ett totalt otät ångspärr mot isoleringen vi taket! Ska jag byta ut den, behålla den eller ta bort den enligt dig!
 
E
Skrivet av: Ploppel Rendermak

Lustigkurre eller tomte?
 
E
Skrivet av: Leopold Makender

Hur en fastighet fungerar. En fastighets väggar SKALL kunna andas, RAKT IGENOM. Vi har byggt fram hus med "svensssonstuket" och med vår konstruktion. Det "vanliga" huset möglade efter några månader.
Vår konstruktion kan inte mögla, brinna eller rasa...
 
E
Skrivet av: Sten Lindeberg

Ett Octa-hus kan INTE heller MÖGLA, inte BRINNA och inte RASA samman om en jordbävning skulle ske. Och denna OCTA konstruktion kostar 10 000:- per kvm att bygga.
 
E
Skrivet av: Thomas Pettersson

Angående PVC fönster så skall det blir roligt att följa mina 14 av varierande storlek. Någon här ovan verkar tycka att det är det roligaste som finns att skrapa, laga & kitta + måla fönster på sin semester. Själv föredrar jag att öppna en öl & tända grillen. Jag satsade på ett PVC fönster som heter Rehau, de har ett väldigt autentsikt utseende till äldre modeller. Till det yttre glaset valde jag en sort som heter "Restover" och de två inre vanligt glas med argongas i mellan. När vi tilläggsisolerade lät vi helt enkelt fönstren bara häng med utåt motsvarande centimeter som isoleringens tjocklek och läste det inomhus med bredare foder (eller vad det heter). Blev hur snyggt som helst!
Återigen angående PVC fönster så blev jag utskrattad av några bakåtsträvare här i ett forum, vill minnas att det var vintern 2010. Nu är hela stugrenoveringen klar och jag är supernöjd, angående totalekonomi så är PVC fönster lite dyrare men man kan ju undra om herrn ovan räknar in arbetstid+färg+sandpapper+kitt osv och sist men inte minst arbetstiden???
Personligen är jag ganska övertygad om att det är skillnad på plast & plast.
Men den som lever får se, jag lär aldrig behöva göra nåt med mina fönster mer under min livstid!!!
 
E
Skrivet av: Erik

Kan du inte låta någon annan måla dina fönster då, så kan du ändå grilla? Skapar ju dessutom arbetstillfällen:) Du tillverkar ju inte de nya fönstren själv?
 
E
Skrivet av: Peter

Jag håller med "kajo" om PVC-fönster. Jag vet hur mina utemöbler i vit PVC ser ut efter att ha stått i solen i 20 till 25 år. De går ju inte att göra något åt direkt. Så visst, PVC-fönster ser nog justa ut i säg 20 år på södersidan och kanske 40 år på norrsidan.

Själv har jag fina U-värde-1,0-fönster med bra virke och snygga profilerade aluminiumprofiler på utsidan (med distanser). Folk måste gå fram å knacka för att fatta att det är aluminium. De ser inte alls så trista ut som många fönster gör med aluminiumprofiler. Och visst, man kan ju undra hur lacken på dessa ser ut efter 20 år, jag har haft dom i 12 år och de ser ut som nya fortfarande. Men att de går att måla till skillnad från PVC, det är ju helt klart.

mvh Peter
PS Trist med nonsenskommantarer som från Leopold Makender. DS
 
E
Skrivet av: Lars

@Leopold, det är en väsentlig skillnad på en människa och ett hus. Vi fryser för att vi avger fukt som vi stänger inne med plasten. Plasten stänger inte in värmen, den är transparant i IR-området, prova gärna med en värmekamera. Ett tätt hus möglar inte. Problemet är när "täta" hus inte längre är täta, då kondenseras fukt på ställen som inte kan torka som det gör på i "vanliga" hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.