Luftvärmepumpar innefattar flera typer av värmepumpar som tillvaratar värmeenergi från luften. Här beskriver vi den enklaste och mest populära typen i våra hus: luft/luftvärmepumpen.


Du kan läsa artikeln här: Luftvärmepump - allt du behöver veta
 
E
Skrivet av: Mathias

Jag installerade en luft/luftvärmepump förra året och jag kan säga att det ska jag inte göra igen. Den sitter i vardagsrummet och jag irriterar mig på fläktljudet konstant. Ful som stryk är den också, både inne och ute.
 
E
Skrivet av: Ludvig

Mathias// Skulle vara trevlig om du anger vilken modell och art nummer så andra som läser tråden kan få lite utvinning av din kommentar. Jag har själv en luft/vatten pump. Ute delen är inte vacker och jag sätter mig inte och tar en fika brevid den, iom att den låter. nibe f2026-10. Anser dock att detta va något jag va medveten om vid inköp och valde placering av utedelen med detta i åtanke. Så tänker man på detta innan vilket artikeln beskriver. Så är det ju inget vidare problem.
 
E
Skrivet av: Mathias

ivt 12KHR-N
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Lars, jag tycker att du svartmålar lite grand.

Marknadens tystaste L/L värmepump (Mitsubishi Electric) kostar 12990 kr med rotavdrag, inte 20 - 25 tusen som du skriver.

Den är så tyst att den inte hörs inomhus om man är mer än en meter från den.

Och den räcker till att hålla varmt i mitt hus utan någon annan värme.

Nu bor jag i södra Sverige, så det kan naturligtvis vara annorlunda i norra delen av landet.
 
E
Skrivet av: Ola Grävling

Bra investering. Sätt metallfjädrar undre utedelen så slipper du stomljuden från utedelen. Självklar uppgradering från direktverkande el. Köper du tex en ME fh35vehz så får du en tyst och kraftfull värmekälla. Om planlösningen inte cirkulerar luften tillräckligt så ta upp nägra rejäla ventialtionshål i väggen, ju större dess bättre, eller sätt in en extra dörröppning någonstans. Värmeflyttare är ganska klena om man kör dom på dom varvtal där dom är tysta.
 
E
Skrivet av: John

Skriv din kommentar härFjädrar är troligvist inte bra i längden. Det kan visserligen ta upp en del korta stötar, men knappast dämpa ut vibrationerna. Troligen gör fjädrarna så, att det blir en annan frekvens på oljudet, å därför upplevs positivt/ljuddämpande. När det gäller ljud/musik, så används inga fjädrar för att dämpa bort resonanser, tvärtom så finner man fjädrar i ekoenheter. Dämpar eller tar bort resonanser gör man med olika material, eller som på vissa högtalare med "spikes". Det senare skulle säkert fungera på värmepumpar också, för att mekaniskt, frånkoppla pumpen mot marken... Så nåt bättre än fjädrar måste det finnas, det är vad jag tror jag. En sak som borde gå att förbättra, är hur saker är infästa i pumpchassit, där tvivlar jag på att konstruktörerna satsat värst mycket pengar.
 
E
Skrivet av: Ola Grävling

Du har aldrig provat metallfjädrarna märker jag. Att du ändå orkar tömma ut dig med olika teorier och hypoteser visar att du har bildat dig eftergymnasialt. Bra där....
 
E
Skrivet av: andersmc

Kan du beskriva de där fjädrarna mer i detalj? Jag skulle behöva få min utedel lite tystare.
 
E
Skrivet av: Tommy

Det är förstärkta fjädrar den vilar på istället för standardfjädrar. Sätter man den i sovrum eller vardagsrum får man skylla sig sjäv. Pumpen är även ett bra komplement till andra värmekällor som ex flvp som har golvinsug i hall eller allrum. Vanligt på 80-90-tals hus ex Boro hus.
 
E
Skrivet av: Mathias

Svar till Ludvig: Det är en ivt 12KHR-N
 
E
Skrivet av: PeO

Jag hade bra nytta av min Sverigepump trots att fuskfirman som monterade den inte gjorde något rätt. Tyvärr dog pumpen för några år sedan på grund av den felaktiga monteringen. Men han spara in den iallafall.
Har räknat på en ny pump som går bra ända ner till -25grader, den tillsammans med täljstenskaminen kommer göra minst 50% besparing av min nuvarande elkostnad.
 
E
Skrivet av: RJP

Jag har en Mitsubishi Qheat 630, den är monterad innanför ytterdörren och den värmer hallen och den ger också värme till övervåningen.
Maskinen jobbar på även om temperaturen sjunker en bra bit under nollstrecket.
Mitsubishin.s innerdel är relativt tyst, den susar lite bara.
Nu är det så att vi har ite några sovrum i närheten av värmepumpen,så det är ingen som störs direkt ljudet från den.
 
E
Skrivet av: Kutte

Hej först så måste jag påpeka att jag saknar uppgifter på storlek på hus som skall värmas up av luft luft pumpen. Själv har jag en villa på 130 kvm med öppen planlösning. Pumpen jag köpte är godkänd för vårt klimat. Men som amatör så köpte jag en som skall räcka till dessa kvm men egentligen skulle jag valt en som klarar en större yta. En överdimosionerad pump behöver inte arbeta så hårt och med det så avfrostar den inte så ofta vilket drar ner kostnaden. Och sedan till oljud håller inte med om att dessa för oväsen. Ligger på soffan och tittar på tv och har fläkten precis en och halv meter över huvudet. Hör den inte. Sedan till utedelen. Ingen väggmontering har den stående på en särskilld ställning och då behöver jag inte tänka på vattnet som blir från avfrostningen.. Första året stod den på lite högre fötter men då lyftes pumpen upp av det vatten som blir vid avfrostningen. Alltså vattnet frös och lyfte pumpen. Jag kan också tilllägga att det var rejält med lutning för att vattnet skulle rinna bort...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.