Funderar du på att bygga altan eller trädäck? Här går vi igenom alla utgifter du behöver ta med i beräkningen och undersöker vad ett sådant bygge egentligen kostar.

Du kan läsa artikeln här: Kostnad bygga altan eller trädäck
 
  • Gilla
t9565
  • Laddar…
E
Skrivet av: Clas

Får man verkligen ROT avdrag på ett trädäck? räknas det som en tillbyggnad? måste man inte ha tak då?
 
Citat Skatteverket:
"ALTAN - SMÅHUS
Ombyggnad och reparation av en altan som är sammanbyggd med bostadshuset ger rätt till skattereduktion. Även tillbyggnad av altan till befintligt småhus ger rätt till skattereduktion. Altanen ska vara i trä eller på gjuten platta. Plattor på marken räknas till markarbeten och ger inte rätt till skattereduktion."
 
E
Skrivet av: Clas

Se där, då har man lärt sig något nytt idag också!

Men nybyggnad av altan då? det där är ju ombyggnad, repraration och tillbyggnad, eller räknas tillbyggnad som ny?
 
E
Skrivet av: Mikael

Det var hejdundrade dyra snickare ni hittat, "Arbete: 160 h à 80 000 kr". Att hantverkare ofta fakturerar ockerpriser har jag ju läst mig till här på forumet, men detta var väl ändå nått i hästväg? :)
 
  • Gilla
KriZomb
  • Laddar…
Clas, hänger altanen ihop med huset räknas det som en tillbyggnad.
 
E
Skrivet av: Cust

Mikael: 500SEK/h ink. moms är väl rimligt?
"á" avser hela summan av 160h mot 80.000SEK, helt korrekt skrivet.
 
E
Skrivet av: Dennis

Vad är det för stomme i exemplet? 45x145 eller 45x170? Är det prefabricerade plintar eller papprör? Nyfiken på hur det är räknat :) vad ligger etableringskostnaden för Grävaren på? Nyfiken :)
 
E
Skrivet av: Anders

Snickeri? Schaktning? Byggde altan hos brorsan, 30 m2, 9000:-, allt inräknat. Och nu går det att börja njuta av den ordentligt!
 
  • Gilla
KriZomb
  • Laddar…
E
Skrivet av: SV

Man måste alltså ha en befintlig altan som man bygger om eller till för att få ROT-avdrag? Vad är det för bygglovsregler som gäller för en altan?
 
E
Skrivet av: jonas

"Även tillbyggnad av altan till befintligt småhus ger rätt till skattereduktion."
 
E
Skrivet av: Kinbla

Ett trädäck till. Alla grannar har, då ska jag också ha ett. Tänk efter före om det förändrar husets karaktär. För dem som redan satt in nytillverkade fönster på 30-tals villan kanske det inte gör så mycket om man förstör det med ett trädäck också. Kanske kan man se det som återbruk och återanvändande av dåligt virke och trycker in lite kemi i trät. Skönt att de slutade med arseniken 2006. Alternativet att använda bättre träkvalité och kanske lite Roslagsmahogny i stället för att köpa träolja med mycket lösningsmedel i. Roslagsmahogny innehåller linolja (kokt, vad jag kommer ihåg) trätjära (dalbränd, vad jag kommer ihåg) och balsamtrepentin. 1/3 av vart. Vill man så kan man även blanda i lite pigment typ kimrök eller annat. Lite vit linoljefärg har jag för mig går bra. Lycka till med alternativ till tryckimpregnerat.
 
E
Skrivet av: zäta

Materialval och tillval må vara standard - men storleken? Den är ju helt gigantisk! Konstig artikel...
 
E
Skrivet av: Johan

Om ni bygger själva, som jag gjort, kan ni tänka på att hyra verktyg som gör att du sparar tid och pengar. Jag bor i Sthlm och hyrde på www.rentakit.se men det finns många ställen som hyr ut vilket är ett bra sätt att hålla nere kostnaden på
 
E
Skrivet av: BERRA

Det intressanta med rotavdrag är att det minskar omkostnadsbeloppet, så ... egentligen är bara skattesubventionen värd 20 % på arbetsdelen och de flesta hederliga skurkfirmor flyttar materialkostnad till arbetskostnad och saltar
räkningen samtidigt. Så billiga rotlösningar kan bli dyrare i slutändan än utan rot.
Men Svensson är för korkad för att fatta att den enda som tjänar på paketlösningar av hederliga Snickers arbetskostnadstrollare - är han själv .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.