Älvsbyhus byggde Peter Lundberg och hans familjs hus 2007. Med lite perspektiv på bygget ger han oss sina erfarenheter av huset och företaget Älvsbyhus.

Du kan läsa artikeln här: Älvsbyhus erfarenheter
 
E
Skrivet av: Blizzet

Förstår inte riktigt allt det som sägs tror jag... :)

Tveksamt om det stämmer att de flesta bygger med 1-rörssystem? Att det är kallt i ett rum behöver inte bero på det åtminstone främst. Kan ju snarare vara flödet som är för dåligt bara till sista radiatorn, och det går ju att åtgärda. Att höja värmen är väl det sämsta alternativet tycker jag innan man kikat på andra alternativ. Detta gör ju att man får köra med för hög värmekurva och därefter strypa i de andra rummen istället. Bättre att strypa i ett rum som är lite varmare då tidigare i slingan, alt öka flödet i hela slingan.

Sprickor uppstår även i gjuten platta, alla hus rör sig oavsett grund. Det är väl inte därför som gjuten platta anses bättre främst.
 
E
Skrivet av: Daniel

Väldigt mycket, "vi är jättenöjda, men....".
 
E
Skrivet av: Gäst

Det står dom flesta bygger med 2 rör men Älvsbyhus bygger med 1 rörsystem
 
E
Skrivet av: Blizzet

Ja, skrivfel av mig, menade givetvis om det stämmer att "de flesta bygger med 2-rörssystem". Tycker det verkar vara rätt många med 1-rörssystem fortfarande.

Oavsett har jag svårt att få ihop det med att det är orsaken till att det är kallt i ett rum...
 
E
Skrivet av: Tuca

Föredrar alltjämt en väl ventilerad torpargrund där jag själv kan inspektera grundens skick än en gjuten dylik. Liite svårare att åtgärda ev fuktproblem med platta.
Studsar i artikeln över värderingen av vitvaror och tapeter. Vitvaror från Bosch och tapeter från Borås tapeter har väl inte sämre kvalitet än andra likvärdiga märken!
 
E
Skrivet av: Skitlukt

Har mkt svårt att tro att sprickor uppstår oftare med krypgrund än med platta på mark. De hade mycket sannolikt fått samma problem med gjuten platta. Min uppfattning är istället att sprickor ofta uppstår i nybyggda trähus pga av en speedad byggrocess där ej riktigt uttorkat byggmaterial börja röra sig när huset torkar. Men rörelser i trähus kommer man aldrig helt ifrån. Speciellt inte i ett nybyggt hus. Trä torkar ihop med åldern, precis som oss människor. Torpargrund är en utmärkt grundläggningsmetod som är väl värd att överväga om man utför och placerar den på rätt sätt.
 
E
Skrivet av: Anders

Var det inte Älvsbyhus som var i TV för just fuskbygge. Googlar man så hittar man snart andras erfarenheter av Älvsbyhus. Lite mycke "jättenöjd" i artikeln..
 
E
Skrivet av: Karolina

Jag misstänker att det inte är linoleumgolv som står i artikeln, utan plastgolv.
 
E
Skrivet av: HeadQuaker

Sugen på att skriva vår erfarenhet med Älvsbyhus, allt från vattenskada till läckande tak. Tror dock att blodtrycket skulle öka så mycket om jag skulle tänka tillbaka till allt skit som var så ajg avstår nog istället.
 
E
Skrivet av: Norbaggen

byggde ett Älvsbyhus 2007.....

Det va 6 år sen :)
 
E
Skrivet av: Hästen

Byggde ett Älvsbyhus 2009 och är sååå nöjd. Bygget gick bra från första dag.
Värmekostnaden är låg, ja hela boende kostnaden är låg. Man får ett helt hus för mindre än halva kostnaden jämfört med flera andra. För oss var valet självklart efter att ha jämfört pris och hur hela entreprenaden såg ut. Ingen annan tillverkare kunde ge oss ett färdig datum och en inflyttningstid som var garanterad. Det kunde Älvsbyhus.
 
E
Skrivet av: Dennis

Valde bort älvsbyhus då vi kollade på hus då dom ej erbjöd bergvärme. På mina breddgrader är valet endast bergvärme. Dom borde erbjuda bergvärmelösningar istället för att hålla på FLVP allena.
 
E
Skrivet av: kaj

Vi byggde ett hus från modulenthus. modern platta på mark, men endast ramar av gjutning, resten cellplast, ca 40 cm med en radon och fuktsäker plastmatta som svetsades ihop på plattan. huset nästan självgående utan värmetillförsel. (5500 kilowatt/år, totalt 160 kvm) inga sprickor eller ens släåå på tapeter efter 3 år. Men det är klart vi pålade. alllt kostade totalt 3,3 mille, med tomt och allt i sthlm området, men vi är supernöjda.
 
E
Skrivet av: Dani

Lät inget vidare det där... Inte mycket som fick en att vilja bygga sån kåk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.