E
Skrivet av: Bara jag

När vet man att det är dags att byta taket då? :)
 
E
Skrivet av: chevelle64ss

Hade nyss Rustabo här för en offert på komplett byte av mitt ca155 kvadrat tak. I dagsläget är det dåligt spånundertak med tegel på detta skulle rivas bort och sedan råspont med duk o plegel på, inkl plåtarbeten runt skorsten, vindskivor, ränndalar + takstege och alla hängrännor (som just nu ingår gratis bara betalar arbetskostnaden för monteringen av rännor/rör) så ville de ha 319 468:- innan rot jag trodde de skämtade men tydligen inte.
 
E
Skrivet av: Louise Thorstenson

Vi bytte tak för ca5 år sedan, total renovering byte av en del dåliga takbrädor, papp läkt och pannor.
Inkl spik och tätnings massa (för skarvarna), så gick det på strax över 8000:-.
Det gäller att göra det själv om man skall ha ner priset, för även om du får rotavdrag, så kan de verkligen ta betalt. Och det var ett normalstort tak till ett ordinärt bonigshus (typ det på 3:e bilden ovan. Ring runt och kolla priser på takpannor, och skäms inte för att pruta ner lite vid en stor beställning.
Tycker att det är lite skillnad på ovan fantasisumma och vad man kan få ner det till om man gör det själv.
Mycket nöjd med mitt tak
L
 
E
Skrivet av: Åsa

Vi bytte tak för två år sedan, från masonitskivkonstruktion till råspont. Kostade lite mer exemplet ovan. Vi är nöjda ändå, det blev jättebra!
 
G
Varför byta all spånt?? Sannolikt så är bara en liten del dålig. Har man tegelpannor sen tidigare så återanvänd naturen har sedan länge förstört dom undermåliga. Fixade mitt tak på vår 40-tals villa papp strö samt bärläckt 10kv hyvlad spånt (ny är grövre) nockband. Materialkostnader 10000:- plåtslagare till skorstenen 12000:-. Tips titta på vinden är spånten i bra skick behåll den finns ingen anledning att byta saker som inte är trasiga. Tegelpannor tar man ner och rengör med algtvätt när dom är torra så mättar man dom med linolja.
 
OXYD
gäst skrev:
Varför byta all spånt?? Sannolikt så är bara en liten del dålig. Har man tegelpannor sen tidigare så återanvänd naturen har sedan länge förstört dom undermåliga. Fixade mitt tak på vår 40-tals villa papp strö samt bärläckt 10kv hyvlad spånt (ny är grövre) nockband. Materialkostnader 10000:- plåtslagare till skorstenen 12000:-. Tips titta på vinden är spånten i bra skick behåll den finns ingen anledning att byta saker som inte är trasiga. Tegelpannor tar man ner och rengör med algtvätt när dom är torra så mättar man dom med linolja.
Det låter spännande. Menar du man kan måla eller doppa tegelpannor med linolja? Är det för att de skall hålla längre eller få en snyggare yta?
 
B
Det är lite över, tänker jag :)
Men om man fick byta råspånt och vindbrädor, om man fick bygga ställning runt huset, om de regnade hela tiden det kan ta över 100 timmar för snickare. Plåtarbete ta mycket tid vid skorstens byte...
 
G
Arbetade du själv eller?
Oftast arbetar man ju två eller fler. Jag tycker timmarna är rimliga.
 
Varför är det så många som enbart har ett eller två inlägg, som ger tips om hantverkare och då också skriver ut telefonnummer? ;)
 
G
Här kan kan man snabbräkna grovt på materialet för att lägga betongpannor http://bit.ly/1xZRwef
/Torsten
 
Byta all råspont? Varför? Byter man tak för ett läckage skulle så är det ju möjligen där eller vid vindskivorna som skador finns! Underlagspapp bort och poyester i stället som andas? Vad är detta för snömos? Kan man fukt och allt om diffusion och konvektion så är det så att andningen sker på insidan råsponten om man nu inte bygger nytt och skiter i luftspalten.
 
LÄS DETTA!! Om Ni använder denna artikel som mall för Ert eventuella takbyte vill jag att Ni funderar på följande (mkt tacksam om artikelförfattare kan bemöta mina påståenden):

Lertegel har en livslängd på 50+ år, varför väljer man då en diffusionsöppen duk på vilken tillverkaren endast lämnar 10 års produktgaranti som underlagstäckning??? Lertegel kan även bli fuktmättad och då blir det en avsevärd belastning på tätskiktet under pannan, där alla hål efter spik måste tätas med bitumen för att undvika vatteninträngning vid just detta scenario. Denna kostnad är ej med i kalkyl. Duken är väl öppen åt bägge håll så vad händer om det blir ett undertryck på vinden samtidigt som det är en hög luftfuktighet? Om alla andra säljare av denna duk i Sverige inte tillåter att den läggs på råspont varför ska man då lita på att denna duk är så mycket bättre att den kan läggas på just råspont? Tycker egentligen att det enda man borde fråga sig är varför man ska betala mer för 10 års PRODUKTgaranti än 30 års GARANTI (ex Mataki MB380). Min personliga åsikt är att denna produkt inte fungerar att läggas direkt på råspont och att tillverkaren borde förbjuda detta.

Ricky Karlquist, vilken papp syftar du på är "tjockt och rivs lätt sönder eller spricker"? Enligt HusAma SKA papp gå över trekantslist och hindra eventuell vatteninträngning, Om man följer HusAma finns det inget utrymme för "delade meningar".... Kan ju även vara skönt att ha något att skruva vindskivorna i...

Helt ny här på "Byggahus" så vet inte riktigt hur upplägget är MEN om en artikel, i mitt tycke, vill ge sken av att vara objektiv men i själva verket är en reklamannons från Monier känner jag mig lite tveksam till övriga artiklar....

Bemöter mer än gärna eventuella frågor, problemet är att det jag påtalat är en objektiv korrekt bedömning och då finns det egentligen inte så mycket att kontra med utan antagligen bättre att vara tyst och hoppas ingen läser detta inlägg, eller hur?

P.S Om Ni inte orkat läsa hela mitt inlägg kan jag ge en SAMMANFATTNING: Använd INTE Divoroll Top RU om Ni ska lägga den på råspont och ABSOLUT INTE om Ni dessutom ska ha lertegel.
 
T
Hade Rustabo här 7/1 2016 för offert på 160m2 betongpannor med plåtarbete, 2 takkupor. Pris 205000:- exkl vindskivor, vindskivsplåt, hängrännor och stuprör som inte behöver bytas.
 
Rena ockerpriset..... Materialkostnaden är ju inte mer än max 40 så 165 i arbetskostnad då.
 
B
Byggahus borde efterforska mer vad priserna från tillverkarna är på materialet så vi kunder får lite stuns när det kommer till prisförhandling...

Tex, vad är Benders försäljningspris till återförsäljarna etc. Då är det sen en hjälp att förhandla om vilket påslag återförsäljaren ska få...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.