E
Skrivet av: Fredrik

Har inte lusläst artikeln eller alla kommentarer men då jag har en viss erfarenhet av takbyten vill jag tillägga följande:

Enligt husAma ska det alltid sitta en trekantsläkt plus att det är den man skruvar vindskivorna i. Lite svårt att skruva vindskivorna i råsponten, kan ju sätta en 45x45 på undersidan av simmsen men snabbare med trekantsläkten.

Just nu ska man nog vara lite försiktig med att använda diffusionsöppen duk. Vad jag vet finns det 4 leverantörer som erbjuder diffusionsöppen duk, endast en lämnar garantier på att lägga den på organiskt material. Exempelvis Mataki har dragit in tillståndet att lägga den på råspont då de haft problem med fuktbildning på underliggande material. Då alla 4 är hyffsat lika anser jag det lite konstigt att bara en godkänner montage på organsikt material... I exempel saknas även "tätremsa" under ströläkt vilken absolut inte är gratis.

Rimmlig arbetskostnad för läggning av enkupigt lertegel ink läkt,papp,rivning är 525 kr /m² givetvis lite beroende på lutning på tak. Är det mkt kapningar så går priset upp till 565 kr/m². Ränndalar ink kapning 440 kr/lpm varav 213 kr/lpm är material.

Anser att alla materialpriser i exempel är för höga.

Ställningspris är kanske baserat på att hyra av en gammal sliten Haki ställning vilken tar evigheter att sätta upp och riva. Även fraktkostnad på ställning tillkommer.

Plocka ned pannor och tvätta av för att sedan återanvända går jättebra om man har lång semester eftersom tiden för att plocka ned pannor kommer bli väldig hög plus det faktum att man måste få tag på likvärdiga pannor. Får även betala hyra av ställning för denna tid. Finns ingen firma som åtar sig detta till ett fast pris.

Var är kostnad för avfallshantering?

Bra att det finns exempel på hur mycket en takrenovering kan kosta men vore kanske bättre om man tog in pris från fler firmor och sedan tog någon form av snittvärde för att detta exempel på pris är bristfälligt på flera punkter. Nu finns det säkert flera personer vilka kommer använda detta exempel som mall på hur ett takbyte både ska utföras och hur mycket det ska kosta, blir olyckligt eftersom exempel både är fel prissatt och även viss mån bygger på ett felaktigt utförande.
 
E
Skrivet av: Fredrik

Tar tillbaka att det alltid ska sitta en trekantsläkt enligt HusAma, orkar inte kolla efter men är ganska säker på att det behövs när man använder vanlig papp. Ska vikas över trekantsläkten för att sedan fästas på baksidan... Oavsett så behövs den för att fästa vindskivorna i men om man tvunget 100 % ska ha den låter jag vara osagt. Vid diffusionsöppen duk antar jag att den på ngt sätt ska sammankopplas med plasten i yttervägg vilket gör att den inte går ut över trekantsläkten. Vid takfot borde det vara samma sak, råspont + papp + takfotsplåt + papp och sedan sammanfogas med duken vilken redan är sammansatt med plasten i ytterväg. Skit samma, det är inte det jag vill belysa ;)
 
E
Skrivet av: daVinci

Jag har sparat mycket ser jag. Ja, genom att göra jobbet själv.
Halva taket ena sommaren och andra halvan nästa.

Jag kan nämna att tiden för att plocka ned pannorna är väldigt kort. Jag byggde en lite ränna av råspont och använde en gammal badbalja som transportör. Mina två tonåringar fick ned pannorna på en eftermiddag.
Det fungerade bra för att få upp dom också. (Pannorna vill säga. Inte barnen. Det var svårare).
 
  • Gilla
pellesnurr
  • Laddar…
E
Skrivet av: daVinci

Kanlagga till ang ställning att jag snickrade ihop en för under en tusenlapp. Var tvungen ha en då det var två våningar och jag behövde fixa till vid takslutet.
Tog väl 2-3 timmar att fundera ut hur man bygger en, köpa mtrl och skruva ihop den. Reglar, råspont och vagnsbult fungerade bra.
 
E
Skrivet av: Johan

Snickra ihop en ställning på 2-3timmar, som va 2 våningar.
Va e detta för amatör!???
En ställning skall byggas av ett proffs annars får ingen anlitad hantverkare gå på den!! Men det är ju bara om man ska följa bygg-reglerna.
Vad händer om din ställning rasar eller hantverkaren snubblar på din ställning och skadar sig.
Tänk ett steg längre.
Saker kostar pengar, och måste få göra det.
Du får ALDRIG en seriös plåtslagare att jobba från en stege eller hemma gjord ställning.
Att jämföra äpplen o päron som man gör här, är ju anledningen till att mindre seriösa hantverkare som skiter i regler får jobben, sen när allt går åt helvete undrar kunden varför!!!?
Hur gör du med skräpet. Blev de släp o bil eller??
 
E
Skrivet av: Anders

Hej!
Gjorde en upphandling med att lägga om ett halvt tak på en stor villa som vi äger, andra halvan var årgärdat av förra ägaren innan försäljningen till oss, vi la om 100 kvm , nya pannor, (1000 st),läkt,papp samt byte av 3 st takfönster , Velux GGU M04 ( 78X98 )
Vi behöll befinlig plåt ( koppar ) i denna gamla kvalitetsvilla,
Vi anlitade en "frilansande" byggnadsarbetare ( svensk ) som ensam gjorde rubbet på totalt 9 arbetsdagar inklusive rivning av det gamla, det enda han behövde/ville ha assistans med var vid bytet av fönstren. han fick totalt 33000 kr ( avtalat fast pris ) av mig inklusive kvitto för ett i mitt tycke föredömligt utfört arbete.
Materialet kostade ca 15000 kr + 15000 kr för nya takfönster, jönåkerpannor i svart, kvalitetspapp, läkt, byggnadsställning (rullställning)
Alltså ca 63000 kr för 100 kvm , ingen ROT ( hyresfastighet )
 
E
Skrivet av: daVinci

Re: Johan

Du har helt rätt i att jag är en amatör. Det var första gången jag gjorde en ställning. Det var därför det "kostade" några minuter extra för att ta reda på hur man lämpligen bygger en.

Som alla kunde läsa så gjorde jag tak-jobbet själv, så att någon plåtslagare skulle stå på ställningen är något irrelevant. (Ställningen fungerade bra förresten).

Jo, skräp blev det. Läkten knäcktes i bitar och eldades i braskaminen under vintern. Men eftersom jag ville inspektera och byta viss råspont rev jag bort den gamla pappen. (Onödigt annars). Så den fick jag köra till tippen. Den hanteringen tog väl någon timme, inkl resor.

Ser ju ut som jag sparade in en så där 600 kr i timmen netto samt fick lite behövlig motion. Dator-knappare som man är. Mycket bättre än att betala för att gå på gym. Och som bonus får man gör lite riktiga saker och inte bara symbolmanipulation.
 
E
Skrivet av: rånad av bosse

Tycker det är en intressant artikel.
Reagerar över att tonfallet i vissa kommentarer. Även om ni är anonyma kan ni väl visa hyfs.
.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
E
Skrivet av: Marcus

Christer är inte vid sina sinnes fulla eller så är han stålmannen himself... undra vilket
 
E
Skrivet av: Sinan Youssouf

Själv driver jag egen takläggar firma och kan en hel del om tak. Men jag förstår inte hur inkompetent man kan vara och lägga upp en artikel som är direkt SKADLIG mot konsument. Använd INTE Diveroll Top Ru under vittringen lertegelpannor. Du måste ha tjärpapp eller Diveroll Ultra som är mer UV beständig. Annars får du ingen materialgaranti samt så sliter du ut den Riktiga taket(underlaget) väldigt snabbt. Dubbelkolla gärna med Monier som tillverkar dessa så får ni se att så är fallet. Tråkigt att artikeln är mer Reklam än nytta
 
E
Skrivet av: Ulric

Tips vid nertagning av takpannor: lägg några höbalar nedanför och kasta pannorna på, så går de inte sönder.
 
E
Skrivet av: Mats

Blir trött på alla snickare som är både besserwisser och direkt otrevliga i tonen. Hantverkare i allmänhet borde skickas på uppfostring.
 
E
Skrivet av: Sten

Vi håller just nu på att ta in offerter för att byta tak på vårar gammla hus, ca 120 kvm. Det finns inga takkupor eller konstigheter. Takvinkel uppskattad till ca 25- 30 grader. Takets bredd en sida ca 3.0 m (11 rader tegel) . Vi kommer att byta råspånt på ca 40 kvm.
I arbetet så ingår byte av vindskivor ,plåt och hängrännor.
De offerter vi fått så ligger arbetstiden på ca 120h då skall jag plocka av taket själv.
Har även tagit in andra och det ligger ungefär på samma tid , fast pris räknat på
Ca 500:- / h inkl. Rot. (120x500=60000net) plus material och ställning ca 70000.
120 h timmar för det lilla taket känns väldigt lång tid. +Att vi skall vi sköta all sophantering själv.
 
E
Skrivet av: citymor

Jag har fått in tre olika offerter på mitt tak men otroligt vilken skillnad det är mellan dom. En ligger på 65 000 kr den andra på 87500 kr och tredje på 107 000 kr. Känns ju rätt att ta den första men ändå fel det är ju misstänksamt mycket lägre vad gör jag?
 
E
Skrivet av: Kardo

Tycker att rot avdrag är skit! Dvs till vilken nytta finns det ,snickarna mm har ju höjt timlönen till det dubbla ,bara för att detta rotavdrag . Ibland frågar de om till och med om vill använda sig av rotavdrag . Antar det blir ett annat pris då,vilket är för jävligt, så det finns många rötägg i byggbranschen .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.