Dags att lägga om taket? Här går vi igenom alla de kostnader du behöver ta med i beräkningen och visar ett exempel på vad det kostade att lägga om ett tak med tegelpannor.

Du kan läsa artikeln här: Kostnad byta tak
 
E
Skrivet av: Christer Johansson

Nu får ni väl ändå ge er. Har läst de flesta av dessa "så mycket kostar det" och måste bara få tycka till. Elina Blom Westergren måste vara en av de mest lättlurade människorna i detta land. Du kan ju inte med ditt sinnes fulla förstånd tro att en snickare kommer att gå och dröna i knappt en månad för att byta ett tegeltak? I exemplet med uterummet så skulle snickaren hålla på över en månad och var då dessutom cirka 130 kronor dyrare/timme. Vi har byggt ett lösvirkeshus på 120 kvadrat och från att grunden var gjuten så tog det 186 timmar till det stod tätt med ytterpanel. Visserligen hade vi köpt färdiga takstolar men ändå! På 186 timmar bygger jag ett helt hus, isolerat och med vindpapp men era snickare ska ha samma tid för att lägga ett tak? Tänker ni aldrig på att dessa repotage blir till slut en sanning? Att ännu fler människor än Elina blir lurade.... Sluta upp med dessa pajasrepotage ögonblickligen så att seriösa byggare kan få heder för deras arbete.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
E
Skrivet av: Anders

Christer... under alla år jag jobbat med tak, så tycker jag då inte att det är något fel på priset dom fått. byt ett tak själv så får du se.
Sen att du jämför med att resa en stomme är ju bara korkat. att resa en stomme kan ta 1 dag. Att bygga ett helt prefab hus tar 3 dagar.
Att renovera ett fönster kan ta en hel dag, och till ett helt hus en hel månad, men sätta in nya fönster går på mindre än en vecka.
 
E
Skrivet av: Daniel

Jag skulle snarare se denna "artikel" som en annons eller möjligtvis som 1 offert. Dvs man behöver ta in 2-3 offerter till för att kunna bilda sig en uppfattning om kostnad.

Måste säga att det är lite konstigt att ni inte bara tar random hus på gatan å ber 3-4 firmor om en offert för takbyte. Det skulle ge mer.
 
Jag har ju bytt taket själv och fått in offerter på högre pris än det här, så jag har full koll på hur många timmar det tar att byta ett tak och vad som är ett rimligt pris. Det här är fullt rimligt.
 
E
Skrivet av: Pära

Tycker också att offerten ser rimlig ut. Artikeln kunde dock kompletteras med ett exempel som gäller ett mindre avancerat tak. Takomläggningar kan så klart diffa väldigt mycket i pris beroende på omständigheter. Följande exempel är nog ganska vanligt förekommande - och kostar mindre än hälften av taket i artikeln: 100 kvm sadeltak utan takkupor eller liknande, ny läkt, nya betongpannor, ny (traditionell) takpapp. Ett annat förslag är att göra en undersökning bland byggahus' läsare, där alla som har lejt bort takomläggning bidrar med info om arbete, material, kostnad, omständigheter, ort, etc. Skulle kunna bli en mastig uppställning... Men därigenom ganska rättvisande också.
 
E
Skrivet av: Andreas

Jag fattar inte grejen med att inte skriva ut pris på snörasskydd? Är det för att det blir så jäkla dyrt då att man tror att alla blir skraja och drar öronen åt sig? Det borde åtminstone finnas en uppgift om vad det kostar på ett ungefär. Ca-pris per meter t ex.
 
Vi har en utförlig artikel om att köpa snörasskydd som jag länkar till under Läs mer. Där får du informationen du eftersöker. Att det inte är med i den här offerten tror jag beror på att det vanligaste är att man inte har snörasskydd.
 
E
Skrivet av: Mike

Är det ni skåningar som är så gnälliga?
Gnäller på precis allt!
 
E
Skrivet av: Christer Johansson

Anders. Läs hela texten jag skrev. Jag byggde mitt hus på 120 kvm tätt. Att jämföra detta med att byta ett tak är inte korkat. Snickaren i denna artikel som tillsammans med plåtslagaren får ihop 193 timmar och ni tycker att det är rimligt? Naturligtvis när vi byggde vårat hus tätt så hade även det ett tak! Grundförutsättningarna är ungefär likadana då jag hade färdiga takstolar att bygga taket ifrån och det har även de i detta exemplet. Skillnaden är att mitt hus var nytt så jag behövde inte rikta upp taket som jag behövde göra i mitt gamla hus som vi hade förut. Men på de timmar jag har i mitt exempel så har jag även reglat väggar,satt masonite, isolerat, satt vindpapp, satt spikregel, satt ytterpanel och dessutom byggt avluftning för vinden. Men om ni tycker att 193 mantimmar är rimligt för att lägga om ett tak så får ni tycka det. Jag tycker inte att det är ok att ha en man i nästan fem veckor för att byta ett tak men det är ju jag det =)
 
Att riva det gamla taket ingick också i arbetet. Det jobbet har du inte när du bygger nytt.
 
E
Skrivet av: Malin

Jag har en fråga: Ni skriver att man måste ha rak takstege om fasadhöjden är högre än 4 meter. Kan ni beskriva det lite närmare, vilket regelverk ni hänvisar till, och vad man ska söka efter om man vill få tag på en rak stege?
Vi har fått offerter på takomläggning på vårt hus, där fasaden är betydligt högre än 4 m, och flera hantverkare som varit här har tydligt uttryckt att det är mycket bättre med lösa steg och att de alltid sätter in lösa steg när de lägger om tak. Har de fel? Bryter det mot någon lagstiftning?
 
E
Skrivet av: Johan

Ställning 3125kr. Vilken ställning får man för dom pengarna. En liten flyttbar eller.???
Jag har aldrig hittat en plåtslagares o snickare som inte vill ha en ställning runt hela huset. Kanske ngn mindre nogräknad firma. Men för 3125 får du inte ens rest ställningen. Välkommen till verkligheten och jobba säkert!!
Sen vart gör ni av allt rivmaterial?? E de gratis hos er att slänga ett tak. Container med skräp kostar!!! Köra till tippen med bil o släp är väll inget ni räknar med???
Skräp siffror!
 
E
Skrivet av: JohanJohan

Får komplitera texten ovan.
Blir ganska arg, exempel som ovan, där det ges bra beskrivningar och tips om vad man skall tänka på, tycker jag missar kostnader runt ett bygge, ex en riktig ställning, skräptransporter och timmar som ska läggas på att hålla rent o snyggt på bygget. Dessa läggs inte till i vissa offerter då dom leder till att man missar jobbet. Sen undrar kunden varför budgeten inte håller.
Byter man ett tak inkl råspont får man räkna med extra arbete. Och då räcker det oftast inte med 2-3 timmar utan kanske 15-30 timmar dvs tusenlappar.
Verkligheten är inte så enkel som ni ger intrycket av här ovan i kostnader.
Vh från en som jobbar i verkligheten och har både nöjda kunder och en och annan missnöjd, och då gäller det alltid pengar.
 
E
Skrivet av: snixkaren

Hej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.