Om dina element i huset inte är varma kan det bero på att det har samlats luft i systemet. Så här går du tillväga när du luftar elementen

Du kan läsa artikeln här: Lufta element
 
E
Skrivet av: NLA

Ska man lufta flera så är det bra om man börjar på den högsta punkten.
Sen behöver man inte stänga av direkt man kan spola ett stund så ser man att det kommer mer luft.
Innebär att man får gå fler gånger och fylla på dock
 
E
Skrivet av: DS

När man fyller på med nytt syrerikt vatten i radiatorsystemet börjar metallen oxidera inuti överallt igen tills allt fritt syre bundits i oxid, så det är inte helt bra att fylla på ofta och mycket.
 
E
Skrivet av: Åsa

Om man behöver fylla på ofta och mycket kan det bero på att det är en läcka i systemet nånstans, det bör man åtgärda så man inte får en fuktskada. Ofta är värmerören dragna inne i väggarna vilket är ett lurigt ställe av två anledningar. Svårt att upptäcka läckan och ger stora skador i bärande konstruktioner (om de är av trä).
 
E
Skrivet av: Rickard

Börja nere och gå uppåt.. Dessutom om man ska va petig så: Gamla hus hade ingen cirkpump vid installationen varför ledningarna drogs med fall/lutning. Kolla hur lutningen ligger i källaren och lufta därefter. Funkar inte luftnippeln så går det hjälpligt att stänga termostaten och lossa MYCKET försiktigt på muttern ovanför för att släppa ut luften.
 
  • Gilla
Humlekillen
  • Laddar…
E
Skrivet av: Rafael Ospino

Kommentatorerna har kommit med värdefulla råd. Vatten skall inte försvinna ur ett slutet system. Gör det det förekommer med stor sannolikhte en läcka någonstans.
Vattnet blir med tiden s k. med dött vatten. Dock kan under vissa omständigheter, exempelvis om man av misstag fått in små slattar glykol i systemet, om systemet fyllts under en tid på året när stadsvattenet innehåller mycket näringsämnen som humus, eller om man har gummiledinngar i systemet. Då kan det uppstå en mikrobiell tillväxt som bildar kolidoxid, i likhet med jäsning. Denna process leder till gasbildning, men det är då alltså inte luft som pyser ut. Denna process gör vattnet surt och korrosivt och leder på sikt till att järndelar korroderar sänder.
Sammantaget kan man säga att måste man lufta radiatorer återkommande är det ofta något som är fel.
 
E
Skrivet av: Bosse

Bra råd, men....
Det tipsad både om att börja uppe och nere.
Vilket gäller?
Bor i ett 3-våningshus, med tryckkärl nere i källaren.
 
E
Skrivet av: Mattis

Man SKA alltid börja lufta nerifrån! Luften stiger ju..
 
E
Skrivet av: bosse

Tackar för det!
 
E
Skrivet av: Peet

Om man fortfarande, trots alla bra tips, inte får rätt på sina vattenburna element. Någon som vet vart man kan vända sig i Malmöområdet för att få hjälp?
 
E
Skrivet av: Mikael

Jag har slutet expansionskärl som dessutom står på lägsta punkten i huset. Det är bättre med öppet expansionskärl som finns i högsta punkten, då finns det större chans att luften kommer ut än att det samlas i nåt element, eller som i mitt fall i toppen av en ackumulatortank. Jag får alltid lufta ur denna varje säsong genom att omväxlingsvis öppna och stänga shunten maximalt, samt starta och stoppa cirkulationspumpen tills vattnet cirkulerar. Därefter lufta några element.
 
E
Skrivet av: Mikael Gunbjer

Jag har problem med mitt värmesystem. Jag luftar och luftar. Luftar 3 element i taget innan jag fyller på med mer vatten börjar nerifrån och upp. Trycker ut ca 1 liter vatten från alla 15 element men kommer inte en tillstymmelse till luft i ngt av dom. Cirkulationspumpen går som den ska. Och bartrycket är rätt inställt. Men kommer ingen värme på elementen. Ibland kommer det och ibland inte. Och dom gångerna det kommer värme på dom få elementen så gör det inte det förs man vrider upp vredet upp till 7-8 typ ibland till maximalt 9. Och känns ju lite konstigt framförallt onödigt och ha elementen uppvridet till max och elementen blir glödheta nu när det inte är så jättekallt ännu.
 
E
Skrivet av: Martin

Till Mikael Gunbjer. Det låter troligen att du fått fel på termostaterna på elementen, har du gamla så brukar de ibland "låsa" fast sig i innersta läget. man kan plocka bort själva ratten på termostaten och så se att den lilla piggen som sitter där går lätt att trycka in.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
E
Skrivet av: Jan

Hur är det?
Hörde att man se till att elementet "lutar" med luftventilen längst upp, något man måste kolla?
Bör man stanna cirkulationspumpen länge innan man börjar lufta elementen?
Cirkulerar det varma vattnet uppifrån och ned i ett vattenburet element?
Termostaten sitter aldrig på returen?
//Jan
 
E
Skrivet av: seb

Vad händer om man inte stänger av cirkulationspumpen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.