Arkitekt Gabriel Minguez inspirerades bland annat av japanska mästare som Ando och Kazuo Shinohara när han ritade villan på Ingarö som ser ut att vara ett med landskapet.

Du kan läsa artikeln här: Villa på Ingarö fjärran storstadsbruset
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Intressant med den stora stenen mitt i "vardagsrummet".

Har inte sett något liknande sedan 1987.
I ett sluttningshus vid Viervaldstättersee i Luzern i Schweiz öppnade man en dörr och hamnade i en "källardel" med fuktdrypande berg som innervägg.

Utrymmet användes som vinkällare, och var ju inte direkt ett vardagsrum.

En par funderingar dock om det aktuella huset:
Hur är det med värmeisoleringen med ett sådant stenblock mitt i huset?
Och hur har de löst tillgänglighetskraven med alla dessa nivåskillnader?

Det vore kul om man också kunde få titta på planlösningar och fasadritningar.
Huset verkar faktiskt jättelikt!
 
E
Skrivet av: Robert Kooijman

"Hur är det med värmeisoleringen med ett sådant stenblock mitt i huset?"

Självklart finns det 300 mm cellplast under stenblock ;)
 
E
Skrivet av: Villa vista

Golven var fina.
 
E
Skrivet av: Eric

Tänk att underhålla ett hus som detta...
 
E
Skrivet av: nemlan

U Jelly? Fantastiskt hus, som arkitekten förmodligen har fått betalt för att hitta på av någon som tyckte likadant. Jag skulle lätt bygga i liknande estetik om cash fanns.
 
E
Skrivet av: Kokko

Är det bara jag som blev frusen när jag såg bilderna? Brr... Alldeles för kallt.
 
E
Skrivet av: Oldboy

Vilka glasögon får ett gäng sammanfogade monoliter i olika dimensioner att framstå som "ett med landskapet"? De järnvitriolade brädornas färg smälter i hop med berg och sten ja, men inte huset som sådant.

Bortsett från tycke och smak så är det alltid intressant att se "riktiga arkitektritade hus". De brukar alltid uppvisa kvaliteter som inte finns i kataloghus.
 
E
Skrivet av: Mikael_L

Jag vill bara skriva att jag uppskattar alla dessa reportage om annorlunda hus (de flesta hus är väl arkitektritade? ;))
Ja lite som motvikt till kommentarerna runt förra månadens arkitektritade, som jag inte "hann med" och skriva i innan kommentars-aktiviteten dött ut.
 
E
Skrivet av: arktecko

Riktigt vacker hantering av golven i betong (och granit!) och fasaderna. Fönstersättningen är vacker, och det fungerar väldigt bra med den omväxlande vertikala och horisontella panelen. Eleganta möten med både tak och mark. Jag tycker verkligen att det smälter in i landskapet! Inte behöver set se ut som ett buskage för att göra det...

På den negativa sidan tycker jag övervåningen ser lite steril ut, men det kanske rättas till när någon flyttar in. :) Jag hade gärna sett den med lite mer kontrast, kanske lite varmt oljat trä isället för bara vitt och glas? Eller textiler och mättade, djupa färger?

Förresten så kallas ett hus 'arkitektritat' endast om det är specifikt ritat för den platsen. Så nej, katalogvillor kvalificerar inte, även om en arkitekt ritat det från början. I alla fall inte i den konventionella användningen av ordet.
 
E
Skrivet av: Hnephew

Hur värms huset upp?
 
E
Skrivet av: Jenny

Jättefint hus! Hur målades panelen? Innan eller efter den spikades upp?
 
E
Skrivet av: Claes Magnusson

Finns det överhuvud taget någon som sätter miljömässig hållbarhet som högsta vägledande princip? (Det är naturligtvis tillåtet att unna sig både yta och volym inom rimliga gränser). Istället är det hela tiden endast yta, form, gestalt och ?scenografi? som gäller.

Varför fly från den egna ?tidsandan? fylld med fakta, till en tid då kunskapen inte fanns? Hur blir det ?mer komplext sammansatt?? Det blir ju bara oupplyst. Är det den ?särskilda egenart? som eftersträvas? Den oupplysta?

Newsflash: Havsytan är på väg upp?

http://www.cmar.csiro.au/sealevel/
 
E
Skrivet av: Stenis

Fantastiskt hus.
Visas nog på Hustoppen snart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.