Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Varje tillbyggnad är unik och var slutkostnaden för tillbyggnaden hamnar varierar mycket. Här diskuterar vi kostnadsposterna för att bygga till och ger exempel på vad var slutkostnaden för projektet kan hamna.

Du kan läsa artikeln här: Kostnad bygga till huset
 
  • Gilla
Forllin
  • Laddar…
E
Skrivet av: Henrik Karlsson

Som en liten info för andra så lämnar jag här egna kostnader som jag hade när jag byggde ut från 50kvm till 100kvm.
Huset byggdes ut på längden samt en vinkel. krypgrund. nytt tak på hela huset samt nya ytskick i nästan hela huset. nytt kök (Ikea). ny takavvattning runt om

kostnader fördelade enligt följande:
Grund 83000kr inkl grävmaskin och sprängning
stomme + tak: 161000kr inkl ca 20.000 i arbetskostnad för stomresning och att få det "tätt". inkluderat fönster och dörrar lås m.m.
invändigt, dvs gips, tapeter, kök, golv foder osv: 87000kr

totalt 331000kr
detta ger ca 6600kr/kvm. då har jag gjort allt själv utom stomresning.
siffrorna är ifrån 2009.

mvh Henke
 
E
Skrivet av: Rogge

Det där var en båd ful och dyr tillbyggnad. Redigt folk bygger själv.
 
E
Skrivet av: Uffe

Där vi bor så har jag upplevt att man kräver bygglov, nybyggnadskarta och strandskyddsdispens. Dispensen kostar över 10 000kr!
 
E
Skrivet av: Leopold Makender

Tänk på att ALDRIG använda plast i någon form i väggar, tak och golv.
Plast skapar mögel; ALLTID...
 
E
Skrivet av: Gäst

Menar du att man ska skippa ångspärr i väggar och tak ? Jag har för mig att det fortfarande rekommenderas i nybyggnader (tillbyggnad), men kanske inte är lika aktuellt när man bygger om...
 
E
Skrivet av: Henrik Karlsson

Typiskt goddag yxskaft-inlägg.
plast orsakar inte mögel. fukt orsakar mögel. fukt som får tillåtas att hålla för hög fukthalt eller nå för kalla ytor.
fukt ska antingen ventileras bort eller kan fysiskt stoppas med t.ex plast.
syftet med plasten är att du inte ska få mögel. iaf om du vill isolera med idag normala mått, vilket man antagligen vill om själv betalar sin uppvärmning.

om man ska använda ordet ALLTID som du gör så kan man göra det genom att säga att det ALLTID dyker upp förståsigpåare som inte kan fysiken bakom naturen utan har hört något av någon som tror sig veta.
Problemet med världen är att dom kunniga är tvivlare och idioter alltid är tvärsäkra på sin sak....
 
E
Skrivet av: Anders

Leopold Makender fortsätter sprida sin desinformation där han kommer åt. Han saknar grundläggande kunskaper i byggnadsfysik. Ibland undrar jag om det verkligen är han, eller någon som vill dra hans namn i smutsen?
 
E
Skrivet av: Christoffer

Nu jobbar jag förvisso inte som totalentreprenör men 120 arbetsdagar för 37 kvadratmeter utbyggnation känns lite mycket. =/
 
E
Skrivet av: Ribbones

Det stämmer om allt är inräknat, 37 kvm (rumsmått) varmgarage + 30 kvm carport brände jag nått liknande, jag menar stomresning + skalet tar ju en bråkdel av tiden. Det är ju allt annat som tar tid. Spackla, vindslucka, rörelsedetektor, uttag till motorvärmare, glespanel, men å andra sidan så spendera jag många timmar på åka och köpa material....

Bara grundmåla det vita altanräcket och bygga altantrappan är ju en dag :)
 
E
Skrivet av: Björn

Kostar snickare och målare verkligen 500 kr/timma? Jag har inte anlitat hantverkare så mycket,men jag har för mig att dom tog mellan 350 och 400.
 
E
Skrivet av: Hugo Kjellin

Byggde ut 20 kvm källare, 20 kvm nedervåning och 15 kvm ovanvåning. Totalt 55 kvm. Allt klart ute, isolerat,gipsat inne utan golv men gjuten platta på nedervåningen med flytet badrum. Golvvärme hela nedervåningen i drift. Kostat under 150.000:-. Gjort nästan allt själv.

http://www.byggahus.se/forum/tillbyggnad/188858-tillbyggnad-23m-i-tre-pl...
 
E
Skrivet av: Daniel

Bygger en veranda med övervåning på 15+15 kvm samt renoverar hela taket. Krypgrund, 8 fönster samt ytterdörr på helentrepenad för 670kkr.
 
E
Skrivet av: maki

Arbetskostnad: 447 260 (894,5h, á 500 kr/h)
Materialkostnad: 208 333 kr

Arbete dubbelt så dyrt...Fyfan.
 
E
Skrivet av: Tilt

Helt klart Stockholmspriser. Där kan man, i de flesta fall, räkna med att värdeökningen mer än väl betalar investeringen. I övriga landet så är det inte alls lika säkert och priserna är därför lägre, en gissning baserad på egen erfarenhet är att samma utbyggnad skulle kosta halva priset där jag bor. Utan ROT-bidrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.