Jarppan skrev:
Om det nu stämmer att dom inte har något som helst ansvar för sin uppskattning varför har dom då att kalkylen får inte diffa med mer än 15% ?????
Nu vet jag inte vilka "dom" du menar eller var de 15 procenten kommer ifrån. Men, när man köper ett jobb på löpande räkning och har fått ett pris på vad slutkostnaden borde bli är det riktigt att priset inte får avvika hur mycket som helst. Det som gäller då är att prisuppgiften ska ha kommit från den som man köper jobbet av och det ska framgå i avtalet med denne. Eftersom det inte är säljaren som åtar sig jobbet så kan man inte åberopa hans prisuppskattning om kostnaden skulle avvika.
 
General Failure skrev:
Det som gäller då är att prisuppgiften ska ha kommit från den som man köper jobbet av och det ska framgå i avtalet med denne. Eftersom det inte är säljaren som åtar sig jobbet så kan man inte åberopa hans prisuppskattning om kostnaden skulle avvika.
En vanlig "Svensson" går till en husförsäljare och köper ett hus, säljaren ger en produktionskostnads kalkyl. Svensson går till banken med kalkylen och lånar pengarna som står i kalkylen. Under byggtiden märker Svensson att kalkylen inte stämmer, diffar på ca 500.000 Kr. + att det fattas ett stycke garage. '

Är ansvaret på Svensson eller husförsäljaren?

Om ansvaret ligger hos Svensson då är det en hussäljare jag ska bli.
För då kan jag ju göra en kalkyl på 1 Miljon, när allt är klart så har jag byggt ett slott för 10 Miljoner utan att behöva ta ansvar för att Svensson sitter rejält på pottan ???

// Jarppan
 
vonSassen skrev:
... Å jag hade granskat avtalet tillsammans med en jurist först!   Får se vilket ansvar som säljare och fabrikant döms till i mitt fall!   :(

Ska verkligen titta ikväll kl 21 ! ::)

Helena med
Sverige Stugan
Nu när jaghar facit i hand så skulle jag tagit Leif Silbersky och 14 jurister till för att få en rätsida på denna story.

Jag tycker nog att 1 miljon tittare per vecka på Plus får bedömma både mig och Eksjöhus.

// Jarppan
 
Jarppan skrev:
Under byggtiden märker Svensson att kalkylen inte stämmer, diffar på ca 500.000 Kr. + att det fattas ett stycke garage. '

// Jarppan

MEN vilka poster var det som drog iväg så till den milda grad, för om det dessutom "fattas" ett stycke garage så rör det sig väl om minst 100' till ???

Eller var det pga. skenande mark/grundkostnader som ni valde att skippa garaget, för kostnaderna på själva leveransen från husleverantören dvs. huset i sig kan väl omöjligen ha ökat med 500' om ni inte gjort ändringar under "resans gång" ???

//Christina.
 
Jarppan skrev:
Är ansvaret på Svensson eller husförsäljaren?

Om ansvaret ligger hos Svensson då är det en hussäljare jag ska bli.
För då kan jag ju göra en kalkyl på 1 Miljon, när allt är klart så har jag byggt ett slott för 10 Miljoner utan att behöva ta ansvar för att Svensson sitter rejält på pottan ???

// Jarppan

Det är tyvär så att Svensson måste sätta sig in i en väldig massa saker för att inte bli lurad när han köper hus. Det minsta man kan göra är att ifrågasätta och kontrollera alla uppgifter som presenteras för en.
Visst förväntar man sig att det är proffs man har att göra med men även proffs kan göra fel och sen finns det ju alltid de som medvetet försöker lura en.


Nu börjar Plus...
 
Som det verkar så skall man göra husleverantören till byggherre och sedan köpa huset av honom när det är klart till ett "fast" pris. Det är ytters få förunnat att vara advokater och läsa massa böcker och skrifter för att kunna köpa ett hus.
Vi som bara är människor är vi förvisade till kojan.... ??? 8) ;)
 
I regel får man väl minst två produktionskostnadskalkyler, kalkyl 1 för att få prisindikation och söka lånelöfte från bank m.m. och kalkyl 2 i samband med tillverkningsordern.

Är det avvikelsen mellan kalkyl 1 och kalkyl 2 som är problemet? Det är väl inte hussäljarens fel om man drar iväg med en massa tillval. Extra grundkostnader får man räkna med om man inte gjort en ordentlig geo-undesökning. Ingen vet vad som finns under markytan.

Man måste vara påläst när man bygger hus.
 
Rypos skrev:
Man måste vara påläst när man bygger hus.
Läst men inte försått........
Vi är säkert många som kan läsa hur mycket som helst men inte förstå fullt ut ???
Skall man anlita advokat för att bygga ett nytt hus?
Tur man renoverar ett som man redan "äger" (förlåt banken ;) )
 
Fredrike skrev:
Oavsett om man nu inte kan säja att Eksjöhus är juridiskt skyldiga till denna kalkylmiss så var det ju knappast någon bra reklam för husföretaget. Ägarna till varumärket Eksjöhus kan ju inte ha njutit av den "gratisexponering" som kundes ses av kanske en miljon tv-tittare. Om jag vore Eksjöhus skulle jag dra säljaren i örat. Så ytterst fegt också att inte komma till studion ( jag hörde dock inte någon orsak).
Med tanke på att Sverker var ovanligt sansad i inslaget och den inbjudne experten inte kunde peka på något särskilt som Eksjöhus hade gjort fel så borde det inte vara någon nackdel för Eksjöhus. Dessvärre så är väl folk så vana vid att företagen som hängs ut i Plus är usla så de väntar mer på att Sverker ska trycka ner något i tunnan än att de lyssnar på själva innehållet. Jag missade slutet men det var väl inte något hus som hamnade i tunnan?
 
Rypos skrev:
Är det avvikelsen mellan kalkyl 1 och kalkyl 2 som är problemet? Det är väl inte hussäljarens fel om man drar iväg med en massa tillval. Extra grundkostnader får man räkna med om man inte gjort en ordentlig geo-undesökning. Ingen vet vad som finns under markytan.

Man måste vara påläst när man bygger hus.
Vi fick bara en kalkyl.

Vi gjorde geoteknisk, och godkände pålning + förstärkt grund. Men vi godkänner inte en missbedömning på ca 150.000 Kr skulle du göra det Rypos????

Säljaren GLÖMDE sätta in tillvalen i produktionskostnadskalkylen vilket är ca 130.000kr.

Något garage existerar inte....
 
Det är naturligtvis MYCKET tråkigt när någon hamnar i en sådan sits att kalkylen spicker med X antal hundra tusen kronor. Frågan som jag fortfarande ställer mig, hur kunde det bli så stor differens?
Jag brukar normalt titta på PLUS och måste hålla med i de som sagts ovan. Sverker var mild i sin framtoning. Tydligtvis fanns det inget att sätta "huggtänderna" i.
Det den juridisk experten framförde var bra saker för dom som aldrig varait i kontakt med detta ENORMT SUPERBRA FORUM.
Jag har ännu inte satt spaden i jorden men hoppas snart kunna göra det.
Jag vill passa på att tacka alla som fortsätter att diskutera och ställa byggfrågor här på forumet vilket gör mig och många andra, mycket mera kunniga i kommande byggprocesser.
 
General Failure skrev:
Det är tyvär så att Svensson måste sätta sig in i en väldig massa saker för att inte bli lurad när han köper hus. Det minsta man kan göra är att ifrågasätta och kontrollera alla uppgifter som presenteras för en.
Visst förväntar man sig att det är proffs man har att göra med men även proffs kan göra fel och sen finns det ju alltid de som medvetet försöker lura en.


Nu börjar Plus...
'
Kontrollkalkyl ??? Vad är det?

Det enda vi fick se är produktionskostnads kalkyl..
Nu när vi tagit reda på lite mer så skulle vi ha fått 4 st kalkyler vissa underskrivna av oss från Eksjöhus, men som sagt så fick vi bara p-k.kalkyl.
Så har vi gjort fel i den punkten oxå tycker du??
 
Fick du kallkylen innan tillval var prissatta och diskuterade? När ni gjorde ert avrop, fick ni inte en ny entreprenadssumma baserat på era tillval?
 
djpa skrev:
Fick du kallkylen innan tillval var prissatta och diskuterade? När ni gjorde ert avrop, fick ni inte en ny entreprenadssumma baserat på era tillval?
Kalkylen fick vi efter avropet och idag ser vi att tillvalen var inte med bland alla siffror och vi fick ingen ny summa på entrependen baserat på våra tillval.

Funderar på att gå vidare ett steg till när det gäller Eksjöhus, Aftonbladet söndagsbilaga :-/ Sverker blev riktigt förbannad när han hörde att våran adoption som var inne i det 2a året rann ner i sanden pga att det blev för dyrt med bygget..
 
Jarppan skrev:
Säljaren GLÖMDE sätta in tillvalen i produktionskostnadskalkylen vilket är ca 130.000kr.

Något garage existerar inte....

I våra papper för huseveransen står det en post med öv.tillval xxx tusen, tillval kök xxx tusen, tillval garage xxx tusen samt en rubrik med Övriga förändringar där bla. förlängning av huset, golv över hela ö.våning mm. står som olika poster.
Kollar man inte pappren så att allt är med som man vill ha på sitt hus? jag menar om nu säljaren inte skrivit med era tillval undrade ni inte var dessa tagit vägen? eller har jag fattat detta helt fel ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.