Verktygsentusiasten Per-Henrik Lundblom guidar i verktygsdjungeln, där det finns tre prissegment. Här berättar han när du kan välja billiga och när du bör satsa på lite dyrare verktyg.

Du kan läsa artikeln här: Verktyg - köpa dyrt eller billigt?
 
E
Skrivet av: Dekker

När du rekommenderar sågar så kan jag tipsa om amazon.co.uk och köpa bahco sågar där, vissa är riktigt billiga, ner till 1/3 av priset i Sverige/Norden. Om man köper flera och kommer upp i 25£ så är frakten gratis också om man köper av amazon(eller företag som använder amazon för att frakta). Dock spelar växlingskursen in en hel del om hur billigt det slutligen blir.
 
E
Skrivet av: PH Lundblom

Bra tips!

Har man ögonen öppna dyker de ibland upp till skapligt pris på utförsäljningar och reor. Dock håller de skärpan länge om man är rädd om dem så det blir inte så många köp.
 
E
Skrivet av: Kalle kofot

Man kan tycka att en kofot är en kofot men skillnaden mellan bra kofot och dålig kofot är enorm. Jag köpte en på biltema billigt som jag tyckte såg bra ut, men när jag jämförde mot ett (hultafors tror jag det var) proffs exemplar såg min biltema kofot väldigt yxig ut. Proffskofoten hade betydligt finare "ändar" och såg otroligt mycket bättre smitt ut. Då ångrade jag att jag inte hade sparat 100lappen som biltema kofoten kostat och lagt till 400 för proffskofoten.
 
E
Skrivet av: PH Lundblom

Jag instämmer helt! Först tror man inte att det kan vara någon större skillnad men när man använder dem så märker man hur mycket lättare man kommer åt med en bra kofot. Allt från vinklar till anliggningsyta mot det man bänder mot är bättre på en bra kofot. Hittills är det bara Tove och Hultafors kofötter jag använt som jag tycker är bra.
 
E
Skrivet av: Jonmo

Köp en knipextång och ha den resten av livet. Behöver inte ens bli särskilt dyrt.
 
E
Skrivet av: PH Lundblom

Knipex är ett mycket bra exempel på kvalitetstänger. Egentligen skulle jag klassa in dem som proffsprylar men de säljs ju i butik med en prissättning som hamnar i mellanklassegmentet. Mycket bra tänger och avbitare. En annan trevlig tillverkare av tänger och avbitare är Wiha.
 
E
Skrivet av: F S

Kalle kofot:
Jag har en "ful" kofot från biltema och en "fin" hultaforskofot med avsikt - de är till olika användsningsområden. Som du säger är det stor skillnad, den från biltema är formgjuten och nerslipad i änden för att få den form den skall ha (vinkeln är iofs fortfarande alldeles för brant o godset för tjockt) medan hultaforsen är smidd i rätt form från början, det gör att den är mycket smäckrare och tunnare och lättare att få in bakom en list eller så utan att själva liten tar skada (men kostar 5-6 ggr så mkt).

Jag tycker inte att du har kastat bort 100kr på biltema-kofoten, jag använder min hultafors när det är "finjobb", skall jag ta bort en golvsockel utan att skada varken sockeln eller tapeten är hultaforsen det enda osm funkar. Om jag skall grovriva något så slår jag in biltemakofoten med hammare/liten slägga. För du vet väl att du ALDRIG får slå på en fin kofot med hammare/slägga! En kofot förstörs direkt om man gör det, du får jack i böjen så när man tar bort den där golvsockeln får du jack i tapeten där du låg emot (pivotpunkten) om du slagit på den. På biltemakofoten gör det inget att den är förstörd med jack där för den används inte till det ändamålet. Med hultaforsen har jag aldrig känt ett behov av att slå med något, med rätt utformat verktyg räcker det med teknik och endast en liten kraft behövs.
 
E
Skrivet av: Perra

Bra skrivet! men det där med att lågprisspacklar inte är ett precisionsverktyg lär du få äta upp den dagen du ger dig på att bredspackla en vägg...
 
E
Skrivet av: PH Lundblom

Du har en poäng med bredspacklarna! I mitt huvud fanns bara diverse japanspacklar och spacklar med trähandtag. När jag bredspacklar har jag en spackel från Flügger som jag köpt just för att den hade bra stål och bra handtag.
 
E
Skrivet av: Rococo

Perra du lär knappast hitta en hantverkare som tycker att just dennes område inte kräver bra grejer. Sedan är jag fundersam till Makita i mellanprissegmentet - nog är väl de ofta i proffsläge?
 
E
Skrivet av: Olle

Väldigt viktigt att det påpekas att man bör välja sitt verktyg utefter användandet och varken bortse från vare sig lågpris eller proffssortimentet. Sedan vill jag nog påpeka att pris inte är en kvalitetsmätare -att något är dyrt har ingen självklar koppling till hög kvalitet, måhända att sannolikheten för hög kvalitet ökar men det är ingen garanti.

Själv har jag en 18V skruvdragare, köpt för 149 kr på rea hos Jula. Bör ju vara skit kan man tycka, men till mitt bruk har den fungerat mer än väl. Dessutom har den "spöat" 3 st mellanprisdragare i det dyrare skiktet. 2 på jobbet, 1 grannes -samtliga dessa "brann" på något vis (luktade rätt illa) efter tuffa jobb (hålsåg, resp klantig granne som skruvade plasttak). Vid dessa tillfällen tog min Jula över och slutförde jobbet...

När det gäller kvalitetsverktyg så skall man inte underskatta andrahandsmarknaden -har hittat både det ena & andra till löjliga priser på loppmarknader.
 
E
Skrivet av: Finn Sørensen

Når jeg har været i "Jula" i Malmö, så har priserne på elværktøj været væsentligt højere end i Danmark (Men de havde også "sjove" ting, som man ikke finder normalt)! Også selv med omregnings-kurser i forhold til danske kroner! Prøv eventuelt "Prishammeren.dk" når I søger værktøj og at sammen-ligne priserne!
 
E
Skrivet av: rånad av bosse

Amatörer måste som kompensation för bristande kunskap ha de bästa verktygen.
.
 
E
Skrivet av: Sten Möller

För skruvmejslar: Wera. Anledningen är enkel: de håller standardmåtten på skruvskallarnas spår. Bahco är lite för små, så att det är en del glapp => större risk för att man slinter ur. Wera har mycket tajtare tolerans. Det här är också en av anledningarna till att skruvar kostar olika mycket.

En aspekt som jag annars tycker inte framkommer är glädjen med att göra jobbet och detaljfördelar. Jag har använt bl.a. skruvdragare och slipmaskiner och kapsågar från olika leverantörer igenom många år, och upplever att det ofta är små detaljer som gör det kul att arbeta och som ofta ger bättre resultat. Ett exempel är excenterslipmaskiner. En Biltemamaskin kan slipa helt OK om du står utomhus och har billigt slippapper som du kan slita ut i mängder, men jag lovar att det är en helt annan upplevelse att använda en Festoolmaskin, där du med en dammsugare kan stå i vardagsrummet och slipa bordsskivan utan att behöva damma efteråt. Och dessutom få ett finare resultat. OK, den är dyr, men om man behöver en slipmaskin ett par gånger om året kanske man ska ta med i beräkningen själva rengöringsarbetet efteråt. Man gör det själv och det är gratis, men det går mycket tid och frustration.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.