nej något multiverktyg kan jag inte åka och spontanköpa nu på lunchen. Det måste jag kolla mer noga på. Behöver detta klippt till imorgon så måste åka och handla nu. Blir nog en eller två saxar på Byggmax då.
 
Mikael_L
peterwesterlund skrev:
Aha... Då förstår jag (är ny med detta). Grejen är att jag behöver en sax för att klippa av en stålregel på plats. Den sitter i taket och det går några sladdar just där så vore ju bra med precision. Men höger eller vänster, vad ska man ta? :/
Ja men oj. Du kan ta precis vilken plåtsax som helst för det jobbet. Du kan också hamra in en spetsen på en slö morakniv med hammare och sen fortsätta att bearbeta med kniv och hammare till plåtregelbiten du vill har bort är borta.

Mer noga än så är det faktiskt inte.

Passerar du Jula på vägen hem så köper du lämpligen detta set.
https://www.jula.se/platsaxset-1mm-123200
Sen väljer du den sax som låter dig komma åt bäst och lättast.
 
Till en stålregel kan även en "bågfilsbladshållare" duga:

8872341995550.jpg

Finns nog ännu simplare/billigare/plastigare på Jula/Biltema/wherever.
 
Det blev en högerplåtsax från Byggmax. Gillar ju inte riktigt att plåten blir böjd när man klipper men, går ju att böja tillbaka någorlunda väl efter. Sen kommer man inte åt så jättebra på en stålregel som redan sitter uppe där man måste kapa längs taket eller en gipskant. Jag håller ju liksom på att arbeta med en vägg som redan sitter uppe som jag nu tagit bort en bit av väggen.

Men ja, det fungerar :)
 
I
peterwesterlund skrev:
Det blev en högerplåtsax från Byggmax. Gillar ju inte riktigt att plåten blir böjd när man klipper men, går ju att böja tillbaka någorlunda väl efter. Sen kommer man inte åt så jättebra på en stålregel som redan sitter uppe där man måste kapa längs taket eller en gipskant. Jag håller ju liksom på att arbeta med en vägg som redan sitter uppe som jag nu tagit bort en bit av väggen.

Men ja, det fungerar :)
Bra att komma ihåg nästa gång du behöver kapa nåt och har spenderarbyxorna på, ( multimaskin).
 
Finns det någon typ av sax/kapare som inte är elektrisk (eftersom jag ska kapa ganska nära sladdar) och som man kan kapa i mer små steg, typ nån millimeter i taget och som är liten så man kommer åt bra?
 
Alfredos "bågfils-såg" borde passa dig perfekt.
Det räcker kanske t.o.m. med en vanlig bågfil.

Det behövs inte många tag med bågfilen för att kapa en stålregel.
Plåttjockleken är bara runt 0,5 mm.
 
Får inte plats att såga på detta utrymme tyvärr. Måste vara så litet redskap som möjligt.
 
Du ser ju bara problem, inga möjligheter :mad:

Lägg upp en bild och beskriv vad du vill göra så är det snart löst!
 
I
Nja... Men avbitare. Är det något man kan använda i detta ändamål? Det ser ut som ett bra redskap, men kan det användas till detta?

Vill fixa till kapningen vid stålregeln lite bättre:
kapastålregel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Bultsax kanske?
 
Lite svårt att se vad du skall göra, men elkablarna ser ut att vara förlagda i enkla plastkanaler med "snäpplock".

Lossa locken, dra ner kablarna från arbetsområdet lite så har du väl plåtregeln fri?
 
  • Gilla
Effell
  • Laddar…
I
Vad vill du ta bort? Biten som sticker ner ovan kabeln eller vill du närmare taket? Närmare taket så kan man börja knipa och vicka sig fram , men du har det trångt där så det går nog inte. Vill du komma närmare tak och ta bort biten ovan kabeln, kan jag inte komma på något bättre än en multimaskin, det finns olika klingor och säkert finns det minst en som hade passat.
 
Regeln som sitter i taket; längst ut på den där sladdarna går, där vill jag kapa några millimeter till och snygga till så det blir en rak kant. Jag har ju varit där och härjat med plåtsaxen innan den stora kabelkanalen sattes upp. Jag kanske inte kommer få bort det som sitter upp mot taket. Men om jag kan få lite rakt på sidorna där så är det bra. Typ från där sladdarna går in i regeln och upp på regeln.

Kan någon svara på om avbitare eller bultsax går att använda för detta?
 
peterwesterlund skrev:
Kan någon svara på om avbitare eller bultsax går att använda för detta?
Det är väl bara att prova! Eller ett gammalt stämjärn eller en morakniv och banka på med hammaren om det nu går att komma åt. Svårt att svara säkert när man inte vet exakt hur det ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.