Har en fråga som jag behöver hjälp med. Vi har bokat in målare av vårt hus v 32 och 2 veckor framåt. Vi meddelar grannen som avser att påbörja sina markarbeten och han säger att han ska ha samråd och sen dra igång med markarbetet så fort som möjligt. Deras sprängning kommer ske ca 10 m från vår ena fasad och det är stora sprängningsjobb i övrigt också då de ska dra upp en väg samt spränga för tomt. Min fråga blir således. Om vi står och gör rent fasaden och börjar måla vems är ansvaret när allt är täckt av byggdamm. Det blir ju rätt dyrt för oss att tvätta om hela huset om han påbörjar direkt efter tvättning eller när vi står och målar. Vi kan inte vänta tills efter eftersom det då blir för kallt att måla. Vad gör vi?
 
M
Vänta till nästa år?
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Det är ju bara att slänga upp en presenning över väggen....
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Mikael_L
Timfelix skrev:
Min fråga blir således. Om vi står och gör rent fasaden och börjar måla vems är ansvaret när allt är täckt av byggdamm.
Grannen och sprängarens ansvar, helt klart.

Men det är samtidigt inte helt så enkelt, förutom ev bevisdiskussioner så kan det ev kanske också gå som någon slags olyckshändelse som sen inte leder till någons ansvar alls.

Det är nog klokt att i första hand försöka förhindra ev problem redan innan och i andra hand påtala riskerna för både grannen och sprängaren innan arbetena startar, då är det lättare att leda det hela till ett ansvar.

"dom" kan ju kasta upp en presenning ... :)
 
Tyvärr kan vi inte vänta till nästa år då det är ett nybygge och behöver målas i år annars blir huset förstört under vintern. Presenning är ju en variant men jag antar att det blir tufft att sätta upp det runt hela vårt hus:( Så typisk galet dålig tajming. Jag har bett grannen ha dialog och nu kontaktade jag honom och berättade om våra planer och då fick jag veta deras. Man kan ju tycka att de kan vänta 2 v eftersom deras hus inte kommer förrän v 44 och v 32 är rätt lång tid före. Men men smidigt ska det ju aldrig vara.
 
Mikael_L
Men skador som sprängningen orsakar som sprängaren borde kunnat förutse är absolut dennes sak att ersätta - genom sin ansvarsförsäkring. Så det blir ju helt enkelt för dom att måla om huset om det händer något.

Men det är bra ifall du är proaktiv och berättar om dina farhågor, gärna med bevis på att så skett, t.ex. genom att emaila eller ha någon med sig när du pratar med sprängaren.
För om problemet är påtalat innan så borde det vara betydligt svårare att anse det hela som en oförutsägbar olyckshändelse.

Sen blir det liksom deras beslut ifall dom vill ta risken, eller vidta extra åtgärder eller skjuta lite på sprängningen.
 
Mikael_L skrev:
Men skador som sprängningen orsakar som sprängaren borde kunnat förutse är absolut dennes sak att ersätta - genom sin ansvarsförsäkring. Så det blir ju helt enkelt för dom att måla om huset om det händer något.

Men det är bra ifall du är proaktiv och berättar om dina farhågor, gärna med bevis på att så skett, t.ex. genom att emaila eller ha någon med sig när du pratar med sprängaren.
För om problemet är påtalat innan så borde det vara betydligt svårare att anse det hela som en oförutsägbar olyckshändelse.

Sen blir det liksom deras beslut ifall dom vill ta risken, eller vidta extra åtgärder eller skjuta lite på sprängningen.
Så byggdamm på ett nybyggnadsområde med en massa nybyggen ska man börja tvista om. Suck säger jag..... fina grannfejder innan man ens har etablerat sig på platsen.

Tänk om det blir skyfall vecka 32 / 33, ska då grannen ta hänsyn till en eventuell flytt av målningen om han har flyttat sin sprängning.

Men vi är olika känsliga och hanterar saker olika här i livet. Själv skulle jag om jag var rädd för dammet hängt en press på ställningen och låtit grannen bygga sitt hus i sin takt och den tidplan han har.
 
  • Gilla
andersjm och 8 till
  • Laddar…
Anlita målaren för att göra hela jobbet inkl tvätta huset. Då är det deras uppgift att det blir rätt gjort och kan inte skylla på att fasaden är smutsig.
 
Mikael_L
Ja det jag skrev gäller ju alltså om det blir väldiga mängder damm, betydligt mer än vad man normalt kan förvänta sig i området.
Varenda fordon, lastbil osv som kör förbi river ju upp lite damm, och det dammar även om det blåser upp.
Sådana mängder måste ju den som målar självklart ta höjd för själv.

Man ställer ju inte sig och lackar en bil utomhus och begär ersättning av någon som kör förbi, eller kräver typ SMHI på ersättning för att det blåste den dagen.
 
Redigerat:
Nej självklart vill vi vara så smidiga det går. Men om vi tvättar fasaden och dagen efter spränger man 4,5 m därifrån så är det inte så kul. Förhoppningsvis hinner vi ta de sidorna innan man spränger. Vi har försökt vara smidiga gm dialog men så mkt mer kan vi ju inte göra. Visst det kan regna men allt handlar om viljan att försöka. Går det så går det
 
Mikael_L skrev:
Grannen och sprängarens ansvar, helt klart.

Men det är samtidigt inte helt så enkelt, förutom ev bevisdiskussioner så kan det ev kanske också gå som någon slags olyckshändelse som sen inte leder till någons ansvar alls.
Ansvaret för sprängning är strikt, d.v.s. oavsett om den som är ansvarig för sprängningen är vårdslös eller inte (såvida inte skadan "skäligen bör tålas med hänsyn till förhållandena på orten eller till dess allmänna förekomst under jämförliga förhållanden"), se miljöbalken 32 kapitlet, §§ 4 och 1.

Dock är det "skador genom sprängsten eller andra lössprända föremål som avses och det är kanske mer oklart om sprängdamm räknas dit.
 
Om grannen måste spränga exakt precis när ni målar ert hus så borde det vara hans ansvar att ordna med intäckning för att skydda er fasad. Föreslå för honom att han istället väntar ett par veckor med sprängningen, det borde väl vara enklast för alla.
 
Ja, det var oturlig tajming. Personligen hade jag varit mer orolig för sättningsskador än damm om de ska spränga 10 meter från husknuten :).

Men en presenning är väl en god idé som föreslås, annars är det väl enkelt att låna borrarnas kompressor så blåser ni undan dammet på ett litet kick.
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Vilken är den rådande vindriktningen i området? Hur ligger tomterna i förhållande till varandra?
Hur mycket damm blir det egentligen när man spränger? Man täcker ju över. När jag spräcker blir det i regel inget damm alls. Mycket värre i så fall när grävmaskiner och lastbilar drar igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.